Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد اگرچه در بخ صنعت و معدن استانی کم برخوردار است اما در عین حال منطقه ای غنی ظرفیت ها و گنجینه های ارزشمند و توسعه محور در بخش های دیگر از جمله گیاهان دارویی است.

وجود بیش از ۲هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰ درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را در خود جای داده است.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یک هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.

رویشگاه های گیاهی و دامنه های سبز و وسیع در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در حالی فصل های بهار آماج طمع بوته کنان و سودجویان قرار می گیرد که روز به روز زنگ خطر انقراض گونه های گیاهی در رویشگاه های این استان صدایش رساتر می شود.گیاهانی که به گفته کارشناسان ومسئولان امر حدود ۶۰ درصد کل گونه‌های گیاهی دارویی قاره اروپا و ۲۶.۶ درصدگونه‌های گیاهی دارویی کشور را شامل می شوند.

از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در این منطقه ۱۱۱ گونه آنها خوراکی،۲۰۰ گونه دارویی، ۸۷ گونه رنگی،۵۰ گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، ۱۲ گونه روغنی، ۴۰ گونه صمغ دار، ۸۷ گونه اسانس دار و ۲۵ گونه ادویه ای هستند.

گیاه دارویی به موادی گفته می شود که همه یا بخشی از آن به صورت تازه، خشکیده و یا فرآوری شده برای تشخیص، درمان، پیشگیری و حفظ بهداشت بدن انسان به کار می رود.بیلهر، جاشیر خوراکی، کنگر، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، درمه، برنجاس، خشت، چوش، سیاه دانه و کاسنی از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

برخی از مهمترین گونه های دارویی درخطر انقراض استان به گفته کارشناسان مرکز تحقیقت کشاورزی و منابع طبیعی ،درمه، بومادران، زرآبی(چای کوهی) بابونه، حلپه، لیزک(بن سرخ) کتیرا، گل گاوزبان، کارده، میخک، تره وحشی، بیلهر، بن سیاوش، پشموک، چویل و ریواس هستند که نیاز به حفاظت بیشتر و یا احیا دارند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد با اشاه به اجرای طرح پایلوت گیاهان دارویی  و کشت گیاهان دارویی در حال انقراض در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی هنرستان کشاورزی استان گفت: پرورش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتی برای جهش تولید ، اشتغالزایی و سرمایه‌ای برای احیای مراتع این استان است.

کاووس کشاورز اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه مهارتهای عملی هنرجویان، تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال در ۲ هزار متر مربع از زمین هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی اجرا می شود.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده تا ۲۰ اردیبهشت گونه های گیاهی در حال انقراض از جمله بیلهر، بومادران، آنغوزه، باریچه، درمه،لیزک کتیرا و دیگر گیاهان داروئی در این مزرعه کشت خواهد شد.

کشاورز توجه بیشتر به بخش تولید در بخش کشاورزی را با توجه به شعار سال مهم دانست و گفت: هنرستانهای کشاورزی بستر مناسبی برای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال است که قطعا هنرستان کشاورزی در زمینه آموزش همراه با تولید پیشتاز خواهد بود.
وی تصریح کرد: برای درآمد زایی و اشتغالزایی بیشتر کشت زعفران و موسیر در این هنرستان نیز در اولویت خواهد بود. این هنرستان با توجه برنامه ریزی خوب مدیریت در تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی ظرفیت معرفی به عنوان الگو در کشور را دارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی  کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاشت گونه های مختلف گیاهی در محوطه هنرستان برای آموزش عملی بهتر دانش آموزان متناسب با سرفصل های درسی انجام می شود.
محمد رضا چاکر الحسینی  افزود: طرح کاشت گیاهان تزیینی و دارویی در این هنرستان با همکاری اساتید گیاهان دارویی و همکاری مرکز هنرستان  برای آموزش علمی و ایجاد انگیزی دانش آموزان به نحو احسن اجرا خواهد شد.

 مدیر هنرستان کشاورزی آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج  نیز در این راستا گفت: توسعه  زیرساختهای هنرستان کشاورزی در ۲ رشته کشت گیاهان دارویی و تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی  افق و چشم انداز روشنی را  برای تحصیل دانش آموزان در بخش کشاورزی نوید می دهد.
سید ولی موسوی افزود: با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال تحصیلی جاری یک هکتار زمین در ایستگاه چم خانی مختار و ۲ حوضچه پرورش ماهی در مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد دشت روم  به هنرستان کشاورزی اختصاص یافت.
 وی گفت: خوشبختانه با همکاری خوب رئیس مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج  مقدمات کار آماده سازی حوضچه های ماهی درحال انجام است که در هفته آینده با حضور دانش آموزان کار انتقال بچه ماهی به استخرها  انجام می گیرد.

موسوی  از کاشت ۱۴ نمونه گیاهان دارویی در محوطه این هنرستان در هفته گذشته خبر داد و افزود: کشت گونه های گیاهی پایلوت خوبی برای آموزش مهارتهای علمی و عملی به دانش آموزان محسوب می شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را در خود جای داده است.براساس آمار وجود مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار است.۱۲ درصد از مراتع کهگیلویه وبویراحمد غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.

برچسب‌ها هنرستان کهگیلویه و بویراحمد فصلنامه گیاهان دارویی طرح توسعه گیاهان دارویی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرستان کهگیلویه و بویراحمد هنرستان کهگیلویه و بویراحمد طرح توسعه گیاهان دارویی اخبار کنکور کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هنرستان کشاورزی گونه های گیاهی گیاهان دارویی مرکز تحقیقات دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۶۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری

یاسر رحیمیان اظهار داشت: در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری زنجیره ارزش راهبردی بادام و ماهیان سردآبی در حال پیگیری بوده که ارزش تقریبی هر کدام از این زنجیره‌ها در بادام ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) و در ماهیان سردآبی ۱۵ همت است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در بحث زنجیره راهبردی ارزش بادام رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داده است، افزود: این استان به‌عنوان راهبر زنجیره ارزش بادام در کشور نیز انتخاب شد.

رحیمیان با اشاره به زنجیره ارزش گیاهان دارویی در این استان، اضافه کرد: دانشگاه آزاد شهرکرد در این حوزه با سازمان جهادکشاورزی استان همکاری دارند.

بیشتر بخوانید

صادرات خاویار طلایی از مبدا چهارمحال و بختیاری به کشور‌های مقصد

وی گفت: سالانه ۲۵ هزار تن ماهی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود و به زودی توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی و شیلات با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و سازمان شیلات ایران در دستور کار قرار می‌گیرد.

رحیمیان ادامه داد: پس از زنجیره ارزش بادام و گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و پروتئین شامل (گوشت قرمز، گوشت مرغ و تولیدات زنبور عسل) در سال‌جاری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه
  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • کسب مجوز برگزاری امتحانات در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایر/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • پایان رنج بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز عشایری/ حوزه‌های امتحان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه