Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد دهقانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بررسی و نظارت‌های انجام شده، در مسیر کوچ افزود: عشایر کوچرو به دلیل کمبود بارش و خشکسالی مراتع برای تامین علوفه دام در مسیر کوچ دچار مشکلاتی هستند و این اداره با اختصاص نهاده‌های دامی برای دام عشایر و ارزاق عمومی شامل آرد دولتی از آنها حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، این اداره کل در مسیر کوچ بیش از ۹۲۰ تن نهاده دامی شامل جو، کنسانتره دامی، ذرت و سایر علوفه‌ها را بین عشایر در مسیر کوچ توزیع می‌کند.

وی، با اشاره به اینکه این ارزاق و نهاده‌های دامی در مسیر کوچ عشایر به شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان، اردل، کیار، فارسان، بروجن، شهرکرد، در ۲ مبادی ورودی از سمت بازفت و کارون۴ توزیع می‌شود، افزود: توزیع این نهاده‌ها براساس فهرست این اداره و از طریق مجموعه اتحادیه شرکت‌های تعاونی عشایری استان در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت عشایری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک، دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و هم اکنون بالای ۱۰ درصد عشایر کوچرو وارد استان شدند.

برچسب‌ها توسعه ایران جامعه عشایری چهارمحال وبختیاری سازمان امور عشایر ایران کارآمدی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران جامعه عشایری چهارمحال وبختیاری توسعه ایران جامعه عشایری چهارمحال وبختیاری سازمان امور عشایر ایران کارآمدی دولت اخبار کنکور چهارمحال و بختیاری مسیر کوچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۷۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۶۰۰ هزار واحد دامی پروانه چرا برای روستائیان و عشایر استان صادر شده است، گفت: سال گذشته ۲.۵ برابر ظرفیت دام عشایر وارد مراتع استان شده بود.

اسفندیار خزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد دام عشایر کاهش یابد، اظهار کرد: در بازدیدی که از عشایر استان صورت گرفته، گله آنچنانی ندیدیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد دام عشایر استان همدان ۴۵۰ هزار رأس است، تصریح کرد: حدود ۷۰ هزار هکتار سامانه عشایری در استان وجود دارد که به ازای هر هکتار برای یک رأس دام پروانه چرا صادر می‌شود.

خزایی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف منابع طبیعی در راستای حفظ مراتع رعایت تقویم کوچ است، ادامه داد: سال گذشته تقویم کوچ با دقت رعایت شد و حتی تعدادی از عشایر دیرتر وارد استان شدند و امسال نیز بارش‌ها کمک کرده و عشایر هنوز به مراتع نرفتند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه وضعیت پوشش مراتع استان بهتر از نرمال شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت پوشش گیاهی مراتع بهتر شده و پیش‌بینی‌هایی برای اطفاء حریق و آتش‌بُر صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه برای چرای دام عشایر وجود داشته باشد و به اندازه ظرفیت مراتع تعلیف دام صورت بگیرد، گفت: تعدادی از فرزندان عشایر شغل پدران خود را ادامه می‌دهند و به کار دامپروری اشتغال پیدا می‌کنند، در حالی‌که ظرفیت مراتع افزایشی نداشته است، بنابراین باید مشاغلی غیر از دامپروری نظیر زنبورداری و صنایع‌دستی برای فرزندان عشایر ایجاد شود.

خزایی با بیان اینکه کسانی‌که خارج از چهارچوب عشایر دام خریداری کرده و اقدام به چرای دام‌های خود در مراتع عشایری می‌کنند نیز پیگیری می‌شوند، ادامه داد: کنترل دام عشایر شروع شده است و بعد از استقرار جمعیت دقیق دام مشخص خواهد شد اما تعداد دام عشایر در سال گذشته ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع استان بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ ثانیه با خبر چهارمحال و بختیاری+فیلم
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد
  • امدادرسانی به ۲ فرد عشایر گرفتار در پل زرمیتان اردل
  • خسارت ۳۰ میلیاردی بارندگی به عشایر در چهارمحال و بختیاری
  • پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر
  • تاکید استاندار بر تشکیل شورای عشایر چهارمحال و بختیاری
  • ضرورت آگاهی عشایر کوچ رو از مخاطرات کوچ در شرایط بارانی
  • تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به عشایر اندیشیده شود