Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:15:28 GMT

شناسایی وقف ۵۴ هزار هکتاری ۹ روستا در میانه

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۷۸۳۵

شناسایی وقف ۵۴ هزار هکتاری ۹ روستا در میانه

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میانه از شناسایی وقف بزرگ ۵۴ هزار هکتاری متشکل از ۹روستا و أخذ سند آن، در این شهرستان خبر داد.

حجت الاسلام عزالدین تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میانه یک شهرستان متمایز و متفاوت با سایر شهرستان‌های استان در حوزه وقف است، چرا که اغلب موقوفات در این منطقه دست نخورده و شناسایی نشده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اداره اوقاف میانه جهت شناسایی این موقوفات با یک حرکت شاخص خود اقدام به حضور و بازدید میدانی از روستاها و بخش‌های مختلف شهرستان کرده که در این راستا نیز توانستیم یکسری وقف‌های جدید را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: شاخص ترین موقوفه شهرستان میانه شامل بحث موقوفه امامزاده سیداسماعیل بوده و بر این اساس نیم دانگ از شهر میانه متعلق به آستان سیداسماعیل علیه السلام می‌شود، ولی متاسفانه این موقوفه تاکنون دست نخورده مانده و روی آن کار چندانی انجام نگرفته است. البته اخیرا در راستای احیای این موقوفه با نصب امین موقوفه وارد عمل شده و در راستای رفع موانع،  اقداماتی را انجام داده‌ایم که ان‌شاالله با پشتیبانی‌ها، شاهد شکوفایی و به ثمر نشستن نیات واقف و به تبع آن توسعه فعالیت‌های فرهنگی قرآنی و اجتماعی و عمرانی امامزاده باشیم.

حجت الاسلام تقی‌زاده در خصوص موقوفه بزرگ دیگر این شهرستان نیز گفت: موقوفه مرحومه بانو بوالقیس که شامل ۹ روستا با مساحت ۵۴ هزار هکتار می‌شود، در مرحله تبدیل به احسن و واگذاری قرار دارد که با اتمام این موضوع، امیدواریم بتوانیم اقدام مهمی در راستای درآمدزایی، بهره وری و تثبیت موقوفه و از طرف دیگر به عنوان یک خدمت ماندگار برای مستاجران در حوزه این موقوفه انجام داده باشیم.

وی با تاکید بر لزوم ترویج و تبلیغ فرهنگ و سنت حسنه وقف بر اساس سیره حضرت خدیجه کبری (س)، اظهار کرد: ما باید این بانوی بزرگوار جهان اسلام را به عنوان الگو و سرمشق فرهنگ هم نوع دوستی و وقف و بذل و ایثار مال و جان برای اسلام و جامعه معرفی کنیم، چرا که ایشان با بصیرت و آگاهی و با ایمان به امام زمان شناسی ودین مداری با پاسداشت دین و پیامبر الهی ، تمامی ثروت و توان مالی خود را در جهت پیشبردوتوسعه وتعمیق دین مبین اسلام در دنیای آن روز اهدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز از تمامی افراد متمکن و ثروتمندان و اغنیایی که صاحب مال هستند، خواهشمندیم تا هر چه در توان دارند را در راستای گره گشایی از جامعه صرف کنند و حداقل با مساعدت و احسان‌های خود در قالب وقف، درآمد و مازاد ثروت خود را برای کمک به فقرا و نیازمندان اعم از ایتام یا تهیه جهزیه برای دختران بی بضاعت و کمک به پسران در سن ازدواج و یا بیماران صعب العلاج صرف کنند. حتی این قشر توانمند می‌توانند بخشی از درآمد خود را برای  امر قرآنی در این ماه قرآنی اختصاص دهند که کار بسیار زیبا و ماندگاری است.

رئیس اداره اوقاف میانه گفت: افراد دارای بضاعت می‌توانند با کمک‌های شایسته خود در سر سفره های کسانی که این روزها با بیماری کرونا و مسائل اقتصادی  درگیر هستند، سهیم شوند و یک عمل باقیات و الصالحاتی در زندگی چند روزه دنیوی اخذ کنند.

وی متذکر شد: هستند کسانی که جان و مال خود را در این دنیا وقف می‌کنند، اما بر اساس آیات الهی قرآنی، گاه مال بر جان مقدم می‌شود که این امر اهمیت  احسان مال و صدقات را نشان می‌دهد و به معنای این است که وقف جان و مال مقدم بر سایر فضایل انسانی است.

وی در خصوص سایر اقدامات این اداره در سطح شهرستان، اظهار کرد: اداره اوقاف شهرستان میانه در چارچوب سیاست‌های سازمان اوقاف و بر مبنای برنامه‌های ابلاغی در حوزه فرهنگی، طرح "آرامش بهاری" طرحی برای تحویل سال را با دعوت از مبلغان  بومی و اعزامی از قم در روزهای عید نوروزومناسبتهای ملی و مذهبی درطول سال گذشته و امسال اجرا کرده است.

حجت الاسلام تقی‌زاده افزود: این طرح در روزهای کرونایی با محوریت امامزادگان جلیل القدر شهرستان از جمله امامزاده سیداسماعیل که یکی از امامزادگان شاخص کشوری نیز محسوب می‌شود و امامزاده سیدمحمد بخش کندوان با حضور زنان و مردان مومن و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اغلب به صورت مجازی برگزار شد. 

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی این اداره در طول سال، گفت: ویژه برنامه‌های بصیرت عاشورایی را با محوریت بقعه امامزاده سیداسماعیل برای ایام محرم و صفر در سطح شهرستان برگزار کردیم و در حوزه حقوق ثبتی نیز موفق شدیم تا اسناد موقوفه بسیاری را از جمله سند ۵۴ هزار هکتار اخذ کنیم.

انتهای پیام 
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها وقف کمک مؤمنانه ضیافت همدلی بسته های معیشتی اداره اوقاف ۵۴ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۷۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ نجفی در خصوص وضعیت آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان طارم، گفت: از لحاظ جمعیتی ۹۶ درصد راه‌های روستایی طارم دارای آسفالت هستند و به لحاظ طول راه نیز در شهرستان طارم ۶۵ درصد راه‌ها آسفالت شده و ۳۵ درصد از راه‌های شهرستان خاکی هستند.

وی افزود: راه‌های روستایی فاقد آسفالت، روستا‌هایی با جمعیت زیر بیست خانوار هستند و پروژه‌های روستا‌های بالای بیست خانوار مربوط به روستا‌های زرنی با ۷ کیلومتر، تازه‌کند با ۸ کیلومتر، روستای سرخ‌آباد به طول ۱۳.۵ کیلومتر و مسیر نوکیان به ماسوله است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طارم ادامه داد: پروژه مسیر‌های نام برده فعال هستند و به دلیل کمبود اعتبار، با کندی پیش می‌روند و با تامین اعتبار تکمیل خواهند شد.

نجفی گفت: در شهرستان طارم آسفالت برخی از روستا‌های بالای بیست خانوار همچون هندی‌کندی، گوهر، ارشت و رزه‌بند _ قاضی‌بلاغی آسفالتی با عمر بالای بیست و پنج سال دارند که درصورت تامین اعتبار روکش مجدد خواهند شد.

دیگر خبرها

  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • سرانه فضای‌ورزشی مهاباد ۳۵ سانتی‌مترمربع است
  • شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • شناسایی ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در اراک
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با کارت شناسایی جدید انجام می‌شود
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر