Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@08:52:45 GMT

انواع پمپ آب و نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۸۱۰۵

انواع پمپ آب و نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

امروزه پمپ های آب نقش مهمی در آبرسانی به مجتمع های مسکونی و زمین های کشاورزی دارند و پمپ های مختلفی برای انواع کاربری ها تولید و روانه بازار شده اند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام گروه صنعتی آبیاران، انتخاب یک پمپ آب مناسب عمدتا به نوع نیاز ما بستگی دارد. باید مواردی از قبیل نوع کاربری پمپ، مایع منتقل شونده، فشار موردنیاز و آبدهی مورد نظر را بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مطلب با انواع پمپ و خصوصیات آنها و همچنین با برندهای موجود در بازار آشنا می شویم.

پمپ خانگی:

بیشترین کاربرد پمپ خانگی جهت افزایش فشار آب ساختمانها می‌باشد. تعداد طبقات، میزان مصرف آب و متراژ لوله کشی ساختمان از مهمترین عوامل در انتخاب پمپ خانگی هستند. برای مجتمع‌های مسکونی بزرگ از بوسترپمپ استفاده می شود.

پمپ سانتریفیوژ:

به این نوع الکتروپمپ‌ها، گریز از مرکز و حلزونی هم گفته می شود. از مزایای این نوع پمپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ۱– این پمپ‌ها روی زمین قرار می گیرند. از این رو بدنه پمپ و موتور با آب در تماس نیست. لذا استهلاک کمتری دارند.

۲- دسترسی آسان به پمپ و تعمیر و نگهداری راحت.

۳- تنوع و تطبیق پذیری بالا. به این معنی که منحنی‌های مشخصه‌ی این پمپ‌ها گستره بالایی از هد و دبی را دارد و بابت سیالات مختلف می توان قطعات آن را با متریال‌های مختلف سفارش داد.

معایب این نوع پمپ‌ها:

۱– عیب اصلی این پمپ‌ها نبود مکش کافی است.

۲- از این پمپ‌ها برای سیالات غلیظ نمی توان استفاده کرد.

۳– از این پمپ‌ها برای دبی‌های بسیار پایین و دقیق نمی توان استفاده کرد.

پمپ شناور:

بزرگترین مشکل پمپ‌های سانتریفیوژ نداشتن مکش کافی بود. از این جهت آن پمپ‌ها قابل استفاده برای چاه نیستند. لذا برای برطرف کردن این نیاز –مخصوصا در صنایع کشاورزی– پمپ‌های شناور طراحی و تولید شدند.

این پمپ‌ها با توجه به اینکه از درجه حفاظت بالایی برخوردارند (IP۶۸)، قابلیت اینکه به طورکامل در آب غوطه‌ور شوند را دارند. این پمپ‌ها را می توان در چاه‌های عمیق و نیمه عمیق (ده الی بیش از چهارصدمتری) نصب نمود.

از مزایای این پمپ‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-غرق شدن در آبها تا اعماق ۴۰۰ متری زمین

۲-تنوع بالا در ارتفاع و آبدهی‌های متفاوت

از معایب این پمپ‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-نصب، تعمیر و نگهداری دشوار به علت عدم دسترسیِ راحت به الکتروپمپ

پمپ فشارقوی افقی:

به این پمپ‌ها، پمپ طبقاتی هم گفته می شود. با توجه به اینکه الکتروپمپ‌های سانتریفیوژ بازه‌ی فشار محدودی دارند، برای فشارهای بالاتر (تا۳۰۰متر ارتفاع آب) مجبوریم از پمپ های طبقاتی افقی استفاده کنیم.

این الکتروپمپ‌ها همانند پمپ‌های سانتریفیوژ از قدرت مکش بالایی برخوردار نیستند به طوری که نیاز ما را به پمپ های شناور برطرف کنند، اما فشار مکش آنها اندکی بیش از پمپ های سانتریفیوژ است.

پمپ فشارقوی عمودی:

این پمپ ها تمام مشخصات پمپ‌های فشارقوی (طبقاتی) افقی را دارا می باشند با این تفاوت که اکثرا در آبدهی های پایین‌تر تولید می شوند. معمولا از این پمپ ها برای آبرسانی مجتمع‌های مسکونی، موتورخانه‌ها و.... استفاده می شود در صورتی که از پمپهای فشارقوی افقی (به طورعادی) برای مصارف کشاورزی و آتش نشانی استفاده می شود.

پمپ زمینی گل کش:

این پمپ‌ها بسیار شبیه پمپ های سانتریفیوژ هستند. به همان شیوه با الکتروموتورهای مختلف کوپله می شوند اما از یک جهت با پمپ های دیگر تفاوت دارند. این شاخصه مربوط به متریال مورد استفاده برای ساخت این پمپ‌ها است.

این پمپ ها از فولاد سخت کاری شده‌ی ضدسایش و با درجه سختی بالا ساخته می شود که برای انتقال مواد ساینده بسیار مناسب هستند. البته برای مواد خورنده نمی توان از این نوع پمپ استفاده کرد.

الکتروپمپ کفکش:

الکتروپمپ کفکش دقیقا برای کاربری‌های مشابه پمپ شناور مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که بعضی چاه‌ها با دستگاه حفر می شوند و قطر کمی دارند، از این جهت مجبوریم از پمپ های شناور استفاده کنیم.

اما اگر چاه به طور دستی حفرشده باشد و چاه به اندازه کافی قطور باشد می توان پمپ کفکش در چاه نصب کرد. مزیت پمپ کفکش نسبت به شناور، هزینه تعمیرات کمتر پمپهای کفکش است.

الکتروپمپ لجن کش:

الکتروپمپ‌های شناور و کفکش برای انتقال آب به کار می روند. اما لجن نیمه جامد و مواد دارای ذرات جامد به پمپ‌های کفکش آسیب می رسانند. برای انتقال این نوع مواد می توان از پمپهای لجن‌کش استفاده کرد. فشار پمپهای لجن‌کش معمولا بیش از ۲۵ متر پرتاب آب نمی باشد.

موتور پمپ:

تمام پمپ‌های بیان شده در بالا با نیروی الکتریسیته کار می کنند. در مناطقی که برق وجود ندارد بیشتر از موتورپمپ استفاده می شود. سوخت این پمپ‌ها گازوئیل یا بنزین می باشد. این پمپها هم مانند الکتروپمپ های سانتریفیوژ قابلیت غوطه ور شدن در آب را ندارند. عمق مکش آنها حداکثر به هفت متر می رسد و در اندازه‌های مختلف تولید می شوند.

حال نوبت می رسد به معرفی برخی از برندهای معروف پمپ در بازار ایران.

پمپیران:

گروه صنایع پمپ‌سازی ایران از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سازنده های پمپهای تحت لیسانس KSB آلمان در ایران می باشد. محصولات این شرکت با برندهای پمپیران، نویدموتور و نویدسهند در بازار عرضه می شود.

برند پمپیران تولیدکننده پمپهای فشارقوی، سانتریفیوژ، شناور و گل‌کش می باشد. برند نویدموتور تولید پمپهای خانگی، سیرکولاتور، اتابلوک و طبقاتی عمودی و برند نویدسهند تولید پمپهای لجن‌کش مستغرق را برعهده دارد.

در حوزه کفکش‌ها، می توان از رادپمپ نام برد. محصولات رادپمپ عموما تکفاز و استیل هستند. از کفکش‌های ارزانتر می توان به برند استریم اشاره کرد که نسبت به قیمت کیفیت مناسبی دارند.

سایر برندهای معتبر ایرانی: توحید، دنا، فدک، آریا

در حوزه موتورپمپ ها می توان به برند روبین ژاپن اشاره کرد که سابقه زیادی در زمینه تولید موتورهای بنزینی و گازوئیلی دارد و بین کشاورزان کاملا شناخته شده است.

همچنین محصولات مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت تولید چین در بازار موجود می باشد که از جمله‌ی این برندها می توان به استریم، کاما و هیوندای اشاره کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انواع پمپ آب پمپ آب خانگی پمپ های سانتریفیوژ استفاده می شود پمپ های شناور الکتروپمپ ها پمپ ها پمپ کفکش لجن کش ی فشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۹۵میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ فرهاد اکبرشاهی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین اظهارکرد: در سال گذشته برای تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان توانبخشی این استان ۹۵میلیارد و ۳۱۵میلیون ریال هزینه شده است این در حالی است که میزان اعتبار برای تامین و تهیه وسایل توانبخشی معلولان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰درصد رشد داشته است.

وی افزود: از اعتبارات تخصیص داده شده برای تامین و تهیه وسایل توانبخشی، یک هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ویلچر و صندلی مخصوص افراد دارای معلولیت، ۲۰ دستگاه ویلچر برقی، ۵۰۰ عدد انواع تشک مواج، ۳۲۳ جفت انواع عصا به همراه ۲۱۱ عدد انواع واکر برای جامعه هدف دارای معلولیت جسمی استان تهیه شده است.

اکبرشاهی با اشاره به اینکه بخشی از این هزینه ها نیز صرف تهیه انواع وسایل کمک توانبخشی برای نابینایان و کم بینایان شده است، توضیح داد: ۲۰۰ وسیله شامل عصای سفید، شطرنج نابینایان، دستگاه ضبط صدا، رایانه همراه و معلم قرآن هوشمند هم برای این قشر تهیه شد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: برای جامعه هدف کم شنوا نیز ۶۵۰ دستگاه سمعک و حدود ۱۳ هزار حلقه باتری سمعک خریداری شده و پنج میلیارد ریال کمک هزینه خرید وسایل کمک توانبخشی به صورت موردی به توانخواهان پرداخت شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901369

دیگر خبرها

  • انواع کیف دوشی های مناسب برای استایل بهتر + 3 مدل عک
  • نکاتی برای یافتن حلقه ازدواج مناسب از سایت زر
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • خرید بیش از ۹۵میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی