Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@17:14:36 GMT

اسلام برای کسب ثروت سقفی تعیین نکرده است

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۰۳۳۲

اسلام برای کسب ثروت سقفی تعیین نکرده است

رودی گفت: ما در حوزه سواد مالی داریم که خیلی خرج نکنید اما نقطه مقابل این دیدگاه می گوید خرج و انفاق کنید تا خیرتان به دیگران هم برسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، پژوهشگر، نویسنده و مدرس در حوزه سواد مالی درمورد سواد مالی در آموزه های دینی با برنامه «چهل ستون» گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودی گفت: امر دین یک حقیقت و یک شریعتی دارد که اگر ما تماماً به شریعت پایبند باشیم قطعاً آن حقیقت را نیز دریافت خواهیم کرد.

وی افزود: سوال این است که آیا این امر حقیقی در عالم برای همه مردم اثر دارد یا فقط برای کسانی که آن دین را پذیرفته اند؟ مثلا آیا دروغ نگفتن و شراب نخوردن و دروغ در معامله فقط یک حکم اخلاقی برای مسلمانان است یا در همه عالم اگر این کارها را انجام دهیم نتایج زیانباری خواهدداشت؟

مدیر آکادمی هوش مالی اظهارکرد: دین یک جامعیتی دارد و عدم رعایت آن، انسان را در رسیدن به حقیقت دچار مشکل می کند.

رودی گفت: یکی از باورهای ما درآموزه های دینی توکل کردن به خدا و رازق بودن خداوند است و خود این دیدگاه بر نوع فعالیت ما و رعایت اخلاقیات ما تأثیرگذار است.

مدرس حوزه سواد مالی با بیان اینکه تمام هست ها و نیست ها در ذهن ما به باورها و اعتقادات ما برمی گردد گفت: بایدها و نبایدها نیز به اخلاقیات و رفتارهای درونی ما مربوط می شود.

وی با اشاره به اهمیت حفظ تعادل در مسئله بخل و انفاق گفت: ما در حوزه سواد مالی داریم که خیلی خرج نکنید و یا اینکه هزینه ها و خرج هایتان را کنترل و پس انداز کنید اما نقطه مقابل این دیدگاه می گوید خرج و انفاق کنید تا خیرتان به دیگران هم برسد.

رودی ادامه داد: نگاه متعادل این قضیه در آیه قرآن کریم آمده است که «نه آنقدر تنگ نظر باش که گویا دستانت را به گردنت بستند و نمی توانی هیچ کاری انجام دهی و نه اینکه کاملا ولخرج باش.» بنابراین حفظ تعادل در این قضیه و به اقتضای زندگی هر فردی بسیار مهم و ضروری است.

مدرس حوزه سواد مالی اظهار کرد: ما در روایات و سخنان بزرگان داریم که مال و ثروت مرکب و وسیله بسیار خوبی است اما مقصد نیست و حتی آمده که برای زن و بچه هم نباید خودت را به قدری سختی بیندازی که از کارهای دیگر باز بمانی و اگر از اولیای خدا هستند خداوند حق اولیای خود را ضایع نمی کند و هر کسی روزی خودش را دارد.

رودی با بیان اینکه مال و ثروت پسندیده است و بد نیست گفت: در آموزه های دینی میزانی برای کسب مال و ثروت تعیین نشده بلکه اگر احکام و اخلاقیات در آن رعایت شود همان خیر است و اگر با آن امتحان شویم هم سربلند بیرون خواهیم آمد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اسلام اقتصادی اقتصاد حوزه سواد مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی اسلام پناه در این دیدار که در حاشیه نشست اسمیک، برگزار شد با اشاره به امضای موافقتنامه شناسایی متقابل در حوزه استاندارد و ارزیابی انطباق بین دو سازمان که سوم اردیبهشت جاری به امضا رسیده است، تاکید کرد: لازم است برنامه اجرایی برای عملیاتی شدن تفاهمات در اولین فرصت تنظیم و امضا شود.

وی با اشاره به اراده روسای جمهور و مسئولان دو کشور برای ارتقاء همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری، گفت: در منطقه، صرفا دو جمهوری اسلامی وجود دارد و آن هم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان است و این امر مسئولیت ما را در برادری دینی و مشارکت‌ جدی تر در همکاری‌های دو جانبه بیشتر می‌کند.

نمایندگان پاکستان که در اجلاسیه هیات مدیره اسمیک به عنوان (vice chairman) حضور داشتند، ضمن تاکید بر ارتقای همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف استانداردسازی و پذیرش متقابل استانداردهای یکدیگر امضای برنامه اجرائی را اقدامی فوری و ضروری قلمداد کردند.

همچنین طرفین برای همکاری در حوزه حلال نیز مذاکره و به تفاهم رسیدند.

هیات ایرانی که به سرپرستی اسلام پناه در این رویداد شرکت دارد، علاوه بر هیات پاکستانی با سایر هیات‌های شرکت کننده دیدارهای جداگانه ای را با هدف گسترش همکاری‌ها و ارتقا سطح فنی دو طرف برگزار و در این خصوص مذاکراتی نیز انجام شد.

 

 

دیگر خبرها

  • نشست «سواد بصری در مد و لباس» برگزار می‌شود
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • شهید مطهری از اساتید حوزه تربیت بود
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • پیش بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در ۲ حوزه انتخابیه استان زنجان
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • تعیین تکلیف ۱۸ هزار و ۸۳۵ ردیف کالا در حوزه گمرکات و اموال تملیکی
  • اختیارات درویش محدود شد؛ سایه ناظر مالی روی امضاهای مدیرعامل پرسپولیس
  • سایه ناظر مالی روی امضاهای مدیرعامل پرسپولیس
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس