Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نصرالله ابراهیمی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: خلیج نای‌بند به واسطه قدمت بالای تاریخی که دارد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است، ولی با توجه به اینکه بخشی از این پهنه مالکیت خصوصی دارد مورد تسطیح  قرار گرفته که دلیل موضوع را مالکان، بلوک بندی بیان کرده و نسبت به ایجاد سازه‌های مسکونی روی این محوطه اقدام کرده‌اند که در این ارتباط شکایتی علیه مالکان تنظیم و پرونده حقوقی آنها باز و در دست پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره یافته‌های فرهنگی و تاریخی از قرون اولیه اسلامی، داده‌ها و آثار معماری دوران صفویه و تیموری در محوطه تاریخی نای‌بند افزود: کار تسطیح  ازسوی مالکان از دوره‌های قبل بوده و در زمان حاضر، با وجود همه هشدارها، علامت‌گذاری‌ها و نصب تابلو ثبت ملی اثر در این محوطه تاریخی، صاحبان بخشی از این محوطه، با قصد بلوک بندی، تقسیم بندی، خرید و فروش و ایجاد سازه به این کار اقدام کرده‌اند.

ابراهیمی گفت: با توجه به اینکه هیچ ‌گونه کاوش و گودبرداری در این محوطه انجام نشده‌است، آثار تاریخی زیر خاک نمایان نشده و ب‌زودی عملیات اجرایی کاوش، مطالعات باستان‌شناسی و انجام گمانه زنی برای مشخص کردن عرصه و حریم این اثر آغاز می‌شود و در این ارتباط، بقایا و بناهای تاریخی محوطه تاریخی نای‌بند حفاظت و برای بازدید علاقمندان و گردشگران مهیا می‌شود.

وی بیان کرد: شکل گیری بنادر حاشیه خلیج فارس در استان بوشهر نظیر سیراف، سی نیز، مهروبان، نای‌بند و ریشهر از دوران ساسانی و اوج این بنادر در قرون سوم و چهارم هجری قمری بوده‌است.

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: خلیج نای‌بند که از آن به‌عنوان لنگرگاه بندر سیراف یاد می‌شود از اهمیت تاریخی بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل، رایزنی تخصیص و تامین اعتبار برای مطالعه باستان شناسی  روی این پهنه با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده که با ابلاغ اعتبار کار سامان‌دهی، مستندنگاری و کاوش در آن قسمت آغاز می‌شود.

نای‌بند یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی دریایی ایران در عسلویه استان بوشهر واقع است.

پیشروی خشکی در دریا که به دماغه نای‌بند معروف است، موجب تشکیل خلیجی کوچک به نام نای‌بند شده که در ۳۲۰ کیلومتری جنوب‌شرق بوشهر قرار دارد و در عصر آل‌بویه از مهم‌ترین مراکز صید و تجارت مروارید در ایران بوده‌است.

برچسب‌ها عسلویه بوشهر میراث فرهنگی پارک ملی دریایی نایبند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عسلویه بوشهر میراث فرهنگی عسلویه بوشهر میراث فرهنگی پارک ملی دریایی نایبند اخبار کنکور محوطه تاریخی نای بند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود

حسین حیدری در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکرد‌ها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضا‌ها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضا‌ها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

حیدری بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع پلیس با خودروهای پلاک مخدوش در آذربایجان غربی
  • برخورد قاطع با تور‌های گردشگری غیرمجاز در کردستان
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات | برخورد با ترویج خشونت در فضای مجازی در دستور کار
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان