Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:44:29 GMT

تشکل‌های سیاسی در گیر و دار فهرست‌بندی

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۱۲۸۱

تشکل‌های سیاسی در گیر و دار فهرست‌بندی

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی ۲ شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسوول در برگزاری انتخابات

*هیات مرکزی نظارت بر انتخابات میاندوره‌ای مجلس یازدهم و سومین اطلاعیه

اطلاعیه شماره ۳ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اولین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر شد. در این اطلاعیه  خطاب به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مرکزی و همدان آمده است:  به اطلاع آن عده از داوطلبان نمایندگی اولین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند «بر اساس ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های آن» مرحله رسیدگی به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده توسط هیأت‌های اجرایی و همچنین بررسی صلاحیت داوطلبان، توسط هیأت نظارت استان به مدت ۲۰ روز و پس از کسب نظر از هیأت مرکزی نظارت، مراتب تأیید یا ردصلاحیت در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۹ از طریق فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ می‌گردد.

* معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران: اعضای ستاد امنیت انتخابات استان تهران مشخص شده‌اند

«حمیدرضا گودرزی» معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ستاد امنیت انتخابات در سه استان تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان تشکیل شده است. در استان تهران احکام تمام اعضای این ستاد توسط استاندار صادر شده است و تاکنون نیز ۱۷ جلسه تشکیل شده است.

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران با اشاره به جزییات آخرین جلسه ستاد امنیت انتخابات استان تهران تصریح کرد: در آخرین جلسه از سوی معاونت سیاسی استانداری صندوق‌های اخذ رای مشخص شد و هماهنگی‌های لازم در خصوص حضور ماموران نیروی انتظامی در محل‌های صندوق رای صورت گرفت. همچنین بحث امنیت صندوق‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گودرزی افزود: استان تهران دارای سه فرماندهی فاتب و فرماندهی انتظامی شرق استان و فرماندهی انتظامی غرب استان است، از همین‌رو بحث و بررسی‌های لازم در خصوص چگونگی حضور نیروهای انتظامی، تحویل صندوق‌ها و مشخص کردن نقاط محل صندوق‌ها روی نقشه برای حضور نیروهای انتظامی مطرح شد.

از احزاب اصولگرا چه خبر؟

*سخنگوی شورای وحدت و تکذیب یک لیست منتسب به این شورا

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت، خبر مربوط به لیست ۱۸۵ نفره این شورا برای انتخابات شورای شهر تهران را تکذیب کرد.

متکی با اشاره به فرایند بررسی صلاحیت افراد در کمیته اجرایی گفت: هیات ۱۱نفره‌ای بررسی کننده لیست اعضای شورای شهر تهران هستند که کار خود را از ۵ ماه پیش با تدوین شاخص‌های مختلفی چون تدین، تخصص و تعهد، مردمی و انقلابی بودن و مواردی از این دست آغاز کرده و از فهرست حدود ۳۰۰ نفره در ۳ مرحله بررسی هم اینک به یک لیست ۴۲ نفره رسیده اند.

سخنگوی شورای وحدت افزود: فهرست ۲۱ نفره پیشنهادی شورای وحدت برای انتخابات شورای شهر تهران در فرصت مناسب به مردم معرفی می‌شود.

*سخنگوی شورای ائتلاف: به این زودی لیست نمی‌دهیم چون تصمیم‌گیری در شورای ائتلاف از پایین به بالا است  

«مهدی چمران» سخنگوی شورای ائتلاف در مصاحبه‌ای در رابطه با روند انتخاب لیست این شورا در شهر تهران، گفت: ما اکنون در حال بررسی داوطلبان هستیم و در مرحله پایانی تعدادی از داوطلبان را که چند برابر ظرفیت فهرست خواهند بود را باید به مجمع تهران معرفی کنیم که یک جمع حدودا ۳۰-۴۰ هزار نفره است که باید رای بدهند و لیست را انتخاب کنند.

چمران در خصوص سازوکار معرفی فهرست در انتخابات شوراهای شهر توسط این مجموعه، گفت: تصمیم‌گیری در شورای ائتلاف برخلاف سایرین از پایین به بالا است به همین منظور با توجه به روش کاری ما و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، انتخاب و معرفی لیست ما در خرداد ماه خواهد بود و به این زودی آماده نمی‌شود.

*دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: شورای وحدت تافته جدا بافته نیست

 «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره خودداری سخنگوی شورای وحدت از به کار بردن عنوان «اصولگرا» برای اطلاق «شورای وحدت»، گفت: با خواست برخی دوستان با عنوان شورای وحدت اصولگرایان مخالفت کردم زیرا می‌خواستم جناح بندی‌ها از بین برود.

بادامچیان همچنین افزود: شورای وحدت تافته جدابافته از اصولگرایان نیست. چرا باید اصلاح طلب و اصولگرا با هم بجنگند؟ هر فرد یا گروهی با هر سلیقه‌ای وحدت را قبول دارد می‌تواند عضو این شورا شود. به این دلیل عنوان «اصولگرا» را برای شورای وحدت در نظر نگرفتیم.

بادامچیان درباره تعدد نامزدهای اصولگرا در صورت نامزد نشدن سیدابراهیم رییسی در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری، گفت: درباره این موضوع باید پس از احراز صلاحیت‌ها سخن گفت و در این زمینه نمی‌توانم مطلبی بگویم.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی: با چهار نامزد، پیشنهاد خود را به جبهه اصلاحات ارائه می‌کنیم

«حسین مرعشی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفت: اصلاحات کاندیدا متعددی دارد که از هفته آینده بحث و بررسی در مورد آنها در جبهه اصلاحات شروع می شود و نهایتا با یک کاندیدا وارد انتخابات می شویم.

مرعشی  در رابطه با تصمیمات اخیر حزب کارگزاران برای حضور در انتخابات گفت: امروز ما با ۴ کاندیدا پیشنهاد خود را به جبهه اصلاحات ارائه می کنیم و اسامی را در دقیقه ۹۰ رو می کنیم چون شاید در زمان ثبت نام، یکی از دوستان ما ثبت نام کند و از شگفتی های انتخابات باشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه برخی با تصور کاندیداتوری ظریف به او حمله می کنند تاکید کرد: ظریف در فضای سیاسی ایران طرفدارانی جدی دارد و آمدن به تصمیم خودش است. حمله به ظریف و چنین شخصیت هایی چیز جدیدی نیست ما در شرایط سیاسی هستیم که شاهد یک تکامل یافتگی و رشد سیاسی نیستیم. اینکه کشور و یا جمعیت هایی باشند که از لحاظ سیاسی رشد نکرده باشند و به جای اعلام برنامه های خود به دیگران حمله کنند چیز جدیدی نیست و این عقب ماندگی سیاسی است.

*عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی؛ اگر ظریف نامزد شود، به احتمال قوی یکی از نامزدهای موردنظر حزب خواهد بود

«محمد نمازی» درباره اظهارات «محمد عطریانفر» درباره حمایت حزب کارگزاران از نامزدی محمد جواد ظریف، گفت: در پیگیری‌هایی که در این باره کردم به مستندی نرسیدم که نشان دهد این موضوع در شورای مرکزی حزب کارگزاران به تصویب رسیده باشد البته دور از ذهن نیست که موضوع نامزدی احتمالی ظریف مورد بررسی قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران افزود: یکی از رسانه‌ها به نقل از من مصاحبه‌ای درباره حمایت از نامزدی ظریف از سوی حزب کارگزاران منتشر کرد که از این موضوع بسیار تعجب کردم اگر چه این موضوع را تکذیب نمی‌کنم. ظریف در صورت اعلام داوطلبی به احتمال قوی یکی از نامزدهای موردنظر حزب کارگزاران خواهد بود.

نمازی درباره احتمال نامزدی محسن هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هاشمی جزو نامزدهای اصلی حزب کارگزاران بود اما خودش قصد جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد. ظاهرا هاشمی برای حضور در انتخابات دو شرط مطرح کرده است که در صورت تحقق آنها به عرصه بیاید. شروط هاشمی درباره اطمینان خاطر از احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان و اجماع جبهه اصلاحات ایران است. اگر چه به اعتقاد من هنوز موضوع حضور هاشمی در عرصه انتخابات قطعیت ندارد.

* سخنگوی حزب اسلامی کار : مردم و اصلاح‌طلبان نگران عدم امکان حضور چهره‌های توانمند در انتخابات ریاست جمهوری هستند

«محمدباقر نیشابوری» عضو جبهه اصلاحات ایران و سخنگو و رئیس شورای سیاسی حزب اسلامی کار در مصاحبه‌ای اظهار داشت: مردم نسبت به عملکرد حاکمیت به معنای کلان آن دلخور هستند.حدود ۶۲ درصد مردم در آخرین نظرسنجی مرکز ایسپا وابسته به خبرگزاری ایسنا صراحتا اعلام کرده اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد. اتفاقا مسیر و راهبرد اصلاح‌طلبان کاملا مشخص است. اهداف و برنامه ها هم معلوم و مشخص؛ اما نکته ای که هم مردم و هم اصلاح طلبان نگران آنند عدم امکان حضور چهره هایی در انتخابات ریاست جمهوری است که دارای توانمندی های قابل قبول هستند و مردم نیز به آنها اعتماد دارند.چنانچه ۴۴/۹درصد مردم شرط حضور خود در پای صندوق های رای را منوط به این کرده اند که چه کسانی کاندیدا شوند و ۳۶/۸درصد نیز بهتر شدن شرایط اقتصادی را شرط حضور خود در انتخابات اعلام کرده اند.این نظرسنجی ها به عینه حاکی از آن است که مردم مطالبات بحقی دارند که تاکنون پاسخ نگرفته اند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ محمد جواد ظریف انتخابات ریاست جمهوری حزب موتلفه اسلامی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ محمد جواد ظریف انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ محمد جواد ظریف انتخابات ریاست جمهوری حزب موتلفه اسلامی اخبار کنکور عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی سخنگوی شورای وحدت شورای ائتلاف جبهه اصلاحات استان تهران شهر تهران مصاحبه ای برای حضور صندوق ها دوره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۱۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  تبلیغات دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۸ صبح ادامه دارد.

انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود و در تهران برای هر شعبه ۴ صندوق الکترونیکی و در باقی حوزه‌های انتخابیه برای هر شعبه، ۳ صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیدا‌های حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • رتبه بندی داروخانه‌ها براساس شاخص شفافیت
  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند