Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@08:47:33 GMT

۶ شهر خوزستان گرفتار عمده بار بیماری

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۲۱۱۰

۶ شهر خوزستان گرفتار عمده بار بیماری

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باید تلاش شود در دو هفته پیش رو حداکثر کاهش در تعداد بیماران را داشته باشیم؛ اکنون روند بیماری ثابت است و کاهش مختصری داریم اما روند کاهشی، واضح نیست تا خیال‌مان راحت باشد و بگوییم از پیک عبور کرده‌ایم.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در پایان نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۴ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، هفت شهر خوزستان در وضعیت قرمز و ۱۵ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر عمده گرفتاری در شهرهای اندیمشک، دزفول، شوشتر، بهبهان، اهواز و آبادان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان مشاهده می‌شود که بازارها و گروه‌های شغلی یک تا پاسی از شب فعال هستند. در این جلسه مصوبات خوبی داشتیم و بر اساس این مصوبات مقرر شد در شهرهای قرمز، گروه شغلی یک حداکثر تا ۱۱ شب فعالیت کنند.

وی گفت: باید تلاش شود در دو هفته پیش رو حداکثر کاهش در تعداد بیماران را داشته باشیم؛ اکنون روند بیماری ثابت است و کاهش مختصری داریم اما روند کاهشی، واضح نیست تا خیال‌مان راحت باشد و بگوییم از پیک عبور کرده‌ایم.

ابول‌نژادیان بیان کرد: در هفته آخر ماه مبارک رمضان مردم خرید شب عید فطر را دارند که باید رعایت شود و بازگشایی‌هایی که در عید نوروز رخ داد، در عید فطر شکل نگیرد تا روند کاهشی ادامه یابد.

وی با اشاره به واکسیناسیون علیه کووید - ۱۹، گفت: بر اساس گزارش‌هایی که داریم، حدود ۳۷ تا ۳۸ هزار نفر معادل یک درصد جمعیت استان خوزستان واکسینه شده‌اند. امروز نیز آخرین نوبت مراجعه بیماران خاص شامل بیماران تالاسمی ماژور، هموفیلی و ام‌اس برای تزریق واکسن است. از فردا تزریق واکسن برای بیماران سرطانی آغاز می‌شود و تا روز دوشنبه ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: تلاش می‌شود از روز دوشنبه به بعد واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را در دستور کار خود قرار دهیم. از مردم به ویژه افراد مسن می‌خواهیم به مراکز بهداشتی محل خود مراجعه و پرونده الکترونیک سلامت خود را تکمیل کنند تا مشمول طرح واکسیناسیون شوند.

وی افزود: در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، عمده مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل داده‌اند اما در شهر اهواز و مراکز شهرستان‌ها تنها ۴۵ درصد مردم پرونده الکترونیک تشکیل داده‌اند که سایر افراد نیز باید در این زمینه اقدام کنند.

ابول‌نژادیان گفت: ابتدا افراد بالای ۸۰ سال، سپس ۷۵ تا ۸۰ سال و به همین ترتیب واکسیناسیون فاز دوم انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در مرحله‌ای هستیم که باید پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت و واکسیناسیون تشدید شود تا سطح ایمنی جامعه افزایش یابد. در این مرحله حتی افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند به ویژه بیماران خاص باید احتیاط کنند زیرا ایمنی دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن ایجاد می‌شود.

وی افزود: دریافت‌کنندگان واکسن در روزهای اخیر، تصور نکنند ایمنی در بدن آن‌ها ایجاد شده است؛ باید دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن بگذرد تا خیال‌مان راحت باشد که سطح ایمنی کافی برای مقابله با ویروس ایجاد شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان کروناویروس همه باهم علیه کرونا خیز چهارم کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دو هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند

یک متخصص باکتری‌شناس از بروسلوز به عنوان بیماری نام برد که همه افراد را در هر سن و هر جنسی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سجاد یعقوبی در گفتگو با خبرنگاران افزود: بروسلوز یک نوع بیماری باکتریایی است که توسط گونه‌های مختلف بروسلا ایجاد می‌شود و عمدتاً گاو، خوک، بز، گوسفند و سگ را مبتلا می‌کند.

وی اظهار کرد: انسان‌ها از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، خوردن یا نوشیدن محصولات حیوانی آلوده یا استنشاق عوامل موجود در هوا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص باکتری‌شناس بیان کرد: بیماری بروسلوز معمولاً علائمی شبیه آنفلوآنزا از جمله تب، ضعف و کاهش وزن ایجاد می‌کند، اما ممکن است در اشکال غیر معمول و با علائم خفیف ظاهر شود که منجر به عدم تشخیص این بیماری شود.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد ابتلا، ناشی از مصرف شیر یا پنیر غیر پاستوریزه از بز یا گوسفند آلوده است، در خصوص اینکه چه کسانی در معرض خطر هستند؟ گفت: تحقیقات نشان داده این بیماری افراد در هر سن و هر جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یعقوبی بیان کرد: بیماری بروسلوز یک خطر شغلی برای افرادی که در بخش دامداری کار می‌کنند یا افرادی که با خون، جفت، جنین و ترشحات رحمی حیوانات در تماس هستند، محسوب می‌شود.

وی خطر ابتلا به این بیماری را در این افراد افزایشی دانست و تصریح کرد: در جمعیت عمومی، بیشتر موارد ناشی از مصرف شیر خام یا مشتقات آن مانند پنیر تازه است. بیشتر این موارد از محصولات گوسفند و بز است.

این متخصص باکتری‌شناس با اشاره به اینکه این روش انتقال در درجه اول کشاورزان، قصابان، شکارچیان، دامپزشکان و پرسنل آزمایشگاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در خصوص راه‌های پیشگیری و کنترل گفت: پیشگیری از بیماری بروسلوز بر اساس مراقبت و پیشگیری از عوامل خطر است.

وی با بیان اینکه مؤثرترین راهبرد پیشگیری از بین بردن عفونت در حیوانات است، به واکسیناسیون گاو، بز و گوسفند در مناطقی با میزان شیوع بالا توصیه کرد و گفت: در مناطقی که ریشه‌کنی در حیوانات از طریق واکسیناسیون یا حذف حیوانات آلوده امکان‌پذیر نباشد، پیشگیری از عفونت انسان، اساساً مبتنی بر افزایش آگاهی، اقدامات ایمنی غذایی، بهداشت شغلی و ایمنی آزمایشگاهی است.

دیگر خبرها

  • روند اجرایی پروژه‌های عمرانی استان خوزستان باید تسریع شود
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • تساوی بی‌حاصل استقلال خوزستان و ملوان در اهواز
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین