Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:12:43 GMT

آسیب پذیر بودن زیرساخت‌های استفاده از منابع آب در گیلان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۲۲۴۹

آسیب پذیر بودن زیرساخت‌های استفاده از منابع آب در گیلان

ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: زیرساخت‌های استفاده از منابع آب گیلان آسیب پذیری دارد.

آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان به همراه معاونان و مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری گیلان با قدردانی از همه کسانی که برای جلوگیری از هیجان های اجتماعی در روستاها تلاش می‌کنند، گفت: آب مایه حیاتی و بحرانی ترین مدیریت ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به توجه ویژه کشورهای توسعه یافته و بیشتر کشورها نسبت به مصرف آب کشاورزی و شرب اشاره کرد و افزود: سخت ترین مدیریت آب دوره ای است که کشاورز نیاز به آب دارد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه مدیریت آب سخت ترین مدیریت ها است، تصریح کرد: کشت تک محصولی برنج توسط کشاورزان شمال کشور از معضلات محسوب می‌شود ضمن اینکه کشاورزی ما هنوز سنتی است.

توسعه میدانی کشت محصول در پی افزایش نرخ برنج  

آیت الله فلاحتی، غرق آبی را از مشکلات کشت محصول برنج برشمرد و بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ برنج، کشت این محصول توسعه میدانی پیدا کرده بنابراین مدیریت آب در تولید برنج اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه آبیاری تمام شالیزارهای گیلان از سد سفیدرود انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: بیشتر مناطق برای آبیاری شالیزارها از استخرها و آب بندان ها استفاده می کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان بر تقویت شبکه اطلاع رسانی استفاده بهینه از مدیریت آب توسط مسئولان مربوطه تاکید کرد و گفت: نظارت قوی و همیاری با سازمان های ذی ربط در مدیریت آب کشاورزی مهم است.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه زیرساخت های استفاده از منابع آب گیلان فعال نیست و آسیب پذیری دارد، اظهار کرد: اکنون مدیریت استفاده بهینه از آب نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

وی، خواستار پیش بینی بحران آب قبل از ایجاد توسط متولیان امر شد و افزود: حضور فیزیکی متولیان در استفاده بهینه از آب در مناطق مختلف حائز اهمیت است.

برنجکار در مراحل کشت برنج در استرس به سر می‌برد

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه کشاورز هنگام کشت محصول در دوره اضطراب و استرس به سر می‌برد، گفت: شوراها و دهیاران کمک کنندگان مناسب برای توزیع آب توسط مسئولان هستند.

آیت الله فلاحتی بر رصد مسئولان در بهینه سازی آبگذاری آب تاکید کرد و یادآور شد: زیرساخت های لازم برای استفاده بهینه از آب کامل نشده و زهکشی‌های انجام شده، بتنی نیست.

وی با بیان اینکه بهینه سازی استفاده و بهره‌برداری از آب توسط کشاورزان به عهده متولیان است، تصریح کرد: نخستین کسی که باید از آبگذاری سد سفیدرود اطلاع پیدا کند، کشاورز است و در این راستا باید از دهیاران و شوراها کمک گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان، مدیریت اطلاع رسانی برای استفاده بهینه از آب را بسیار مهم خواند و افزود: زمانی که کشاورز ببیند متولیان در استفاده بهینه از آب به صورت مجاهدانه کار می کنند، می‌پذیرد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منابع آبی زيرساخت تولید برنج استفاده بهینه از آب مدیریت آب آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۲۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، زنان به عنوان نیمی از پیکرۀ هر جامعه‌ به تناسب نقش خود، نقش‌های بسیار مهمی را در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند و باید گفت زنان از مهم‌ترین مخاطبان و گروه‌های اجتماعی مؤثر در فرایند توسعه به در اجتماع هستند و در هر جامعه‌ای عامل مؤثری در پیش‌برد اهداف توسعه‌اند.

صالح‌الدین قادری (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» به این موضوع می‌پردازد که زنان سرپرست خانوار یکی از گروه‌های اجتماعی هستند که ازنظر اجتماعی وظیفه‌های زیادی دارند و توانمندی آنها به قدرتمندی اعضای خانواده می‌انجامد.

قادری در پژوهشی به واکاوی طرح «سپکم» که اختصار «سامانه/ اپلیکشن پایش، کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار» است، می‌پردازد، قادری به این نکته اشاره می‌کند که این سامانه خروجی نتایج یک پژوهش تجربی در مورد زنان سرپرست خانوار در استان البرز است که با مشارکت شهرداری و شورای شهر کرج، دانشگاه خوارزمی، امور بانوان استانداری البرز، کمیتۀ امداد، سازمان بهزیستی، انجمن‌های مردم‌نهاد حوزه زنان سرپرست خانوار، خیریه‌های حوزه زنان سرپرست خانوار و مصاحبه با خود زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.

* طراحی اپلیکشن در راستای خدمات به زنان سرپرست خانوار

این پژوهشگر در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که در جهت ارائە خدمات به زنان سرپرست خانوار سامانه/ اپلیکشن با استفاده از بستر‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با این اهداف طراحی شد:

 سازمان‌دهی این گروه اجتماعی،  هم‌افزایی در ارائە خدمات به آنها، جلوگیری از هدررفت منابع، سوءاستفاده‌های خاص ازمنابع و...، به روزکردن اطلاعات پایه‌ای از زنان سرپرست خانوار و نیاز‌ها و مشکلات آنها مبتنی بر خروجی‌های نقش‌های طراحی شد. سامانه/اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان   را فراهم می کند


* تاثیر سامانه بر پیشبرد اهداف زنان سرپرست خانوار

به زعم این پژوهشگر در پی طراحی یک سامانه/ اپلیکشن امکان دسترسی زنان به خدمات و اطلاع از مراکز خدمات‌رسان شناسایی مسائل و نیاز‌ها را فراهم می‌شود که در راستای آن این سامانه، سازمان‌های خدمات‌رسان را به گروه هدف هدایت و عامل ایجاد هم‌افزایی و شراکت منجر به تحقق تقسیم کار ملی در زمینۀ آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

او در ادامه می‌نویسد در این راستا یک بستر مناسب برای پایش استفاده از سامانه/ اپلیکشن با کمک هوش مصنوعی و مشخص‌کردن ابعاد مورد استفاده از این فناوری در زمینۀ تشخیص و اجرا در تمامی مراحل فراهم خواهد شد.

از نظر این پژوهشگربرای طراحی یک سامانه/ اپلکیشن مناسب زنان سرپرست خانوار گروه‌های متخصصان حوزه آسیب‌های اجتماعی، فعالان مدنی، متخصصان حوزه کسب‌وکار‌های خُرد و متخصصان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کنار هم فعالیت می‌کنند.

* تشکیل بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار 

به گفته این پژوهشگر با استفاده از اپلیکشن و با پُرکردن پرسش‌نامه به صورت خوداظهار اطلاعات زنان سرپرست خانوار وارد می‌شود و سپس اطلاعات مددجویان مختلف سازمان‌های دولتی و عمومی و خصوصی بارگذاری می‌شود.

قادری بیان می‌کند ازطریق هوش مصنوعی اطلاعات با لینک شدن به بانک اطلاعات ثبت احوال و سازمان خصوصی‌سازی و متوالی هدفمندسازی یارانه و سازمان‌های خدمات رسان راستی‌آزمایی می‌شود و اطلاعات خوداظهاری شامل خود فرد و اعضای تحت سرپرستی گردآوری می‌شود و در نهایت نیاز‌ها به تفکیک حوزه‌های معیشتی، مسکن، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی، مناسبات و روابط اجتماعی و... دسته‌بندی می‌شوند.


* بستر اشتراک‌گذاری و اطلاع‌رسانی در مورد نوع و مکان و زمان خدمات نهاد‌ها و افراد خدمات‌رسان

قادری در ادامه این موضوع را مطرح می‌کند که بارگذاری اطلاعات دقیق و جامع در یک سامانه/ اپلکیشن  برای به اشتراک‌گزاری خدمات موجود برای زنان سرپرست خانواده اهمیت زیادی دارد و به‌ اشتراک‌گذاشتن فعالیت‌های خدماتی که ارائه می‌شود برای جلوگیری از هم‌پوشانی و ارتقاء هم‌افزایی بسیار مهم است.

لازم به ذکر است تعیین مسئولیت‌های سازمانی و نهادی براساس تقسیم کار ملی آسیب‌های اجتماعی و پایش و ارزیابی این نهاد‌های خدمات‌رسانی در این امر بسیار تاثیر‌گزار است.


* ارائه تجارب و راهکار‌های جدید مبتنی بر پژوهش‌های به‌روز برای ارائه به خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان

به زعم قادری با استفاده از هوش مصنوعی به صورت مداوم داده‌های سامانه استخراج، تحلیل و دسته‌بندی خواهد شد و به صورت مداوم توسط یک تیم پژوهشی تجارب و دانش و اطلاعات جدید برای استفاده کاربران سازمانی و خود زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و این بخش می‌تواند شامل آموزش و توانمندسازی، ارتباط‌گیری و ... باشد.

براساس پیشنهادات پژوهش، اولین اقدام در راستای بهبود زنان سرپرست خانوار تشکیل یک بستر و سامانه‌ای است که وضیعت پراکنده، آشفته و غیرهمگرای خدمات را مدیریت و کنترل کند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان