Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: بانو گوهرشاد رقبات و مساجد زیادی در بلاد مختلف خراسان بزرگ وقف کرده است و وقفیات این بانو در فرهنگ و حکومت اسلامی نقش آفرین بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «مهدی شریعتی تبار» امروز شنبه (۴ اردیبهشت) در مراسم سالروز وفات بانو گوهرشاد از بزرگترین واقفین جهان اسلام در مهدیه امام خامنه ای اوقاف بیان کرد: در آیه 46 سوره کهف خداوند می فرماید: "مال و فرزندان و سرای آدمی زینت حیات دنیا هستند و حیات دنیا فانی است و زینت ها از دست می روند ولی اعمال صالح باقی است نزد پروردگار از نظر ثواب بهتر و از نظر امیدمندی نیکوتر است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس رضوی گفت: منظور از باقیات الصالحات در برخی روایات به نمازهای یومیه تعبیر کردند، در برخی روایات نماز شب و در روایتی امام صادق (ع) می فرماید: مودت و عشق به ما اهل بیت (ع) را دست کم نگیرید زیرا که محبت و دوستی نسبت به ما اهل بیت (ع) از باقیات الصالحات است .

 

وی افزود: بدون تردید این روایات مصادیقی از باقیات الصالحات است و البته باقیات الصالحات منحصر به این موارد نیست و اعمال خیر و کاری که ماندگار باشد را شامل می شود. انسان وقتی می میرد رابطه او با عمل قطع می شود و دیگر ثوابی برای او نوشته نمی شود مگر در سه مورد.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار اظهار داشت: امام صادق می فرمایند: وقتى که دست ما از این دنیا کوتاه شد، هیچ اجرى نمیتوانیم براى خودمان دست ‌و پا کنیم و تدارک ببینیم. مگر از سه ناحیه اوّل، صدقه‌ى جاریه. یک ‌وقت شما پولى را به کسى می دهید؛ این صدقه است. یک وقت پولى را مثلاً فرض کنید صرف ایجاد یک بنیادى، یک نهادى می کنید که پى‌در پى، پشت سرِ هم سود می دهد؛ سود آن متوقّف نیست، منقطع نمیشود؛ این صدقه‌ى جاریه است.

 

وی دومین عمل انسان که بعد از مرگ برای او اجر و پاداش نوشته می شود را دانش فرد عنوان کرد و گفت: وقتی دانشی از انسانی باقی بماند و مردم از دانش وی استفاده نمایند برای او اجر و پاداش می نویسند و سوّم، فرزند صالحى تربیت بکند که بعد از مرگ از خداى متعال براى پدرش طلب مغفرت بکند و عمل و رفتار او موجب استغفار برای والدین شود.

 

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه زنده واقعی خیرین و عالمان خیر اندیش هستند؛ تصریح کرد: وقف نقش مهمی در فرهنگ تمدن اسلامی و دینی ما داشته است و یکی از بزرگترین واقفین را می تواند بانو گوهرشاد دانست، بانویی که در دربار تیموریان منشاء خیرات و برکات فراوانی می شود و چنین وقفیات کثیرالانتفاعی را در آن فضا به جا می گذارد.

 

وی گفت: با مروری در تاریخ می بینیم بیش از 600 سال از ساخت مسجد گوهرشاد توسط این بانوی بزرگ و برجسته می گذرد اما این مسجد همچنان پابرجاست و این نشان دهنده اوج معماری و هنر اسلامی ایرانی است. ایوان مقصوره و ... کاشی کاری ها و معرق ها و رنگ آمیزهای بی نظیر و بی بدیل.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان اینکه نمازهای بسیار زیادی را مردم در این 600 سال در این مسجد خوانده اند، مراسمات اعتکاف هایی که برگزار شده و جلسات قرآن خوانی و ... که اجر و پاداش آن برای این بانوی بزرگ بانو گوهرشاد است.

 

وی گفت: بین مسجد گوهرشاد و ضریح فاصله ای وجود داشته که متعلق به دیگران بوده و بانوگوهرشاد خریداری کرده و رواق های دارالسلام و ... توسط این بانو خریداری شده است و حتی همسر و فرزند بانو گوهرشاد وقفهایی در حرم داشته اند و مدرسه پریزاد توسط یکی از کنیزهای بانو گوهر شاد ساخته و وقف شده است.

 

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس رضوی گفت: بانو گوهرشاد رقبات و مساجد زیادی در بلاد مختلف خراسان بزرگ از جمله تربت جام وقف کرده است و این توفیق الهی بوده که شامل این بانوی خیر شده و ظهور و طلوع چنین بانویی منشاء خیرات و برکات فراوانی بوده است.

 

وی در پایان تصریح کرد: وقفیات بانو گوهرشاد در فرهنگ و حکومت اسلامی نقش آفرین بوده است.

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد گوهر شاد ترویج فرهنگ وقف باقیات الصالحات بانو گوهرشاد شریعتی تبار حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۲۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان

 


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در مراسم معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان افزود: از این پس برادران اهل سنت ما در مرکز اسلامی استان، شاهد شتاب و هماهنگی بیشتری در امور فرهنگی، مدرسه علوم دینی و مساجد خواهند بود.
مدیر مرکز اسلامی هرمزگان گفت: زندگی برادرانه، در کنار وحدت و همدلی شیعه و اهل سنت استان، در کشور مثال زدنی است.
آصف باصره افزود: حرکت در مسیر رشد این وحدت، نیازمند همدلی همه جانبه است.
دبیر شورای برنامه ریزی علوم دینی اهل سنت هم گفت: جمهوری اسلامی زمینه ساز رشد و ارتقاء علمی و معنوی برادران اهل سنت است.

بیشتربخوانید:برگزاری محفل انس با قرآن در شهرداری بندرعباس
حجت الاسلام کاظم لطفیان افزود: در کشور ما اعتماد به توانایی و ایده‌های برادران اهل سنت جزء اولویت‌ها است.
در پایان این مراسم حجت الاسلام آصف باصره به عنوان مدیر مرکز اسلامی معرفی و از زحمات حجت الاسلام احمدرضا باوقار قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان
  • معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود