روایتهای مردمی از یک اتفاق تاریخی بزرگ/ همه میخواستند برای حاج قاسم کاری بکنند
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۳۰۹۰
نویسنده کتاب «سلیمانیها» گفت: کتابهای زیادی درباره حاج قاسم چاپ شده است، اما علاوه بر شهادت، مراسم تشییع پیکر نیز اتفاق بزرگی بود که از آن غفلت شده بود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هجدهمین گفتوگو از سلسله نشستهای مجازی انتشارات راه یار، با محوریت کتاب «سلیمانیها»؛ خاطرات مردمی درباره شهادت و تشییع حاج قاسم با حضور فریده الیاسیفرد، از نویسندگان کتاب و سحر دانشور، مجریکارشناس برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این گفتوگوی مجازی، دانشور با بیان اینکه کتاب «سلیمانیها» مجموعه روایتهایی از بازتاب شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در زندگی مردم معمولی است و همین هم ویژگی متفاوت کتاب است، گفت: در مقدمه این کتاب آمده که برای تدوین آن، حدود پنج هزار مصاحبه گرفته شده که از میان آنها 92 مصاحبه در تألیف کتاب به کار رفته است.
روایتهای مردمی از یک اتفاق تاریخی بزرگ
الیاسیفرد در پاسخ به پرسشی درباره انگیزه گردآوری و نگارش خاطرات مردمی درباره شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس توضیح داد: با توجه به فضای بعد از شهادت حاج قاسم و کارهایی که درباره ایشان، انجام میشد و همچنین تجربههایی که در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و خانه همبازی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که سراغ تجربه زیست و روایتهای مردمی برویم؛ چون کتابهای زیادی با موضوع شخصیت حاج قاسم و روایت زندگی ایشان در دست چاپ بود اما علاوه بر شهادت ایشان، تشییع پیکرشان در شهرهای مختلف ایران و عراق، اتفاق تاریخی بزرگ دیگری بود که از آن غفلت شده و به آن پرداخته نشده بود. برای همین به سراغ روایت مردمی از این اتفاق رفتیم.
این نویسنده در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چطور و با چه مؤلفههایی توانستید نگاهی را که طیفهای مختلف فکری به یک سردار ملی و میهنی دارند، در این اثر بیاورید، اظهار داشت: همه خاطرات، مردمی بودند و در تشییع سردار، همه اقشار شرکت داشتند و چیزی نبود که ما آن را رقم بزنیم. توجه به خاطرات اقشار مختلف و تأثیرگذاری خاطرات انتخابی از ویژگیهای مورد توجه ما در انتخاب خاطرات اولیه بود. همه خاطرات، واقعی هستند و ما با اقشار و افراد و تأثیرات متفاوت مواجه بودیم که از میان انبوه آنها، متناسب با وسع و زمان و توانمان، مواردی را انتخاب کردیم.
الیاسیفرد تصریح کرد: حضور اقشار مختلف، نوع اثرگذاری را متفاوت میکند که از تفاوت افراد نشأت میگیرد. در میان راویان و کسانی که خاطرات درباره آنها بیان میشد، افرادی از سنین مختلف حضور داشتند. برای مثال مادری که درباره خود، فرزند کوچک یا پدرش مطلبی را روایت میکرد و همین تفاوت افراد و اقشار و گروههای سنی، بخشی از تفاوتها را ایجاد میکرد که ما میخواستیم این ویژگی و تفاوتها حفظ شود.
وی افزود: در واقع، شهادت حاج قاسم و حضور در تشییع ایشان، در دو حوزه کلی برای افراد اثرگذار بود؛ یکی حوزه فردی بود و ما خاطراتی داشتیم که افراد در حوزه فردی، تصمیماتی گرفته و کارهایی انجام داده بودند و دیگری، اثرگذاری در حوزه اجتماعی بود که افراد، اقداماتی اجتماعی انجام میدادند مانند فعالیت در مسجد، پایگاه بسیج، مدرسه و مهمترین اجتماع یعنی خانواده.
الیاسیفرد، از نویسندگان کتاب «سلیمانیها»
در ادامه این گفتوگوی مجازی، دانشور با اشاره به عنوان کتاب بیان کرد: سخن از «سلیمانیها» یعنی سخن از روندی که قرار است تکثیر شود و در عرض و طول زمانی، استمرار و امتداد داشته باشد و بخش مهمی از این موضوع به جایگاه خانواده و نقش تربیتی آن و نقش محوری زنان در این حوزه برمیگردد.
وی افزود: موضوع دیگری که کتاب «سلیمانیها» را از آثار دیگر متمایز میکند، این است که معمولاً کتابهایی که درباره شهید سلیمانی یا دیگر بزرگان نوشته شدهاند، روایتی مربوط به زندگی آن شخص است و یا یک نویسنده شاخص، روایت خود را بیان کرده است و در هر حال، تأثیرگذاری، فردی است و نسبتی که بین اثر و مخاطب برقرا میشود، نسبتی است که از یک شخص برخاسته است، اما در «سلیمانیها» قطعات یک پازل در کنار هم قرار میگیرند و کلیت آن با مخاطب ارتباط برقرار میکند و این تأثیرگذاری حاصل کلیتی متشکل از جزئیات است. روایات افراد معمولی نیز باعث میشود مخاطب حس کند این خودش است که با افراد معمولی شبیه خود در حال مکالمه است و اینها اثر را بسیار متفاوت میکنند.
«سلیمانیها»؛ امتداد راه حاج قاسم است
الیاسیفرد در ادامه این سخنان اظهار داشت: تشییع شهید سلیمانی، یک واقعه تاریخی بود که همین مردم معمولی آن را رقم زدند و کتاب «سلیمانیها» هم بازتاب کوچکی از آن رویداد بزرگ است که تنها بخش کوچکی از آن را نشان دادیم. این عظمت و اثرگذاری، به خاطر همین حضور مردم و اقشار معمولی جامعه است که چنین واقعه بزرگی را در تاریخ رقم زدند که انشاءالله ماندگار خواهد بود و اثرگذاری این تحول بزرگ اجتماعی در حوزه فردی و اجتماعی را هم در آینده خواهیم دید؛ چون اتفاقی نبوده که در همان زمان تمام شود و همچنان جریان و ادامه دارد که در خاطرات کتاب هم مشخص است.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره روند جمعآوری خاطرات و نگارش کتاب توضیح داد: ما مصاحبهها را یک سال بعد از شهادت حاج قاسم جمعآوری کردیم و میدیدیم که تأثیرات این اتفاق همچنان ادامه دارد، خیلی از این خاطرات، قدمهای اولیه بودهاند و قطعاً پس از آن، اقدامات بزرگتری انجام شده و برآورد ما از دیدهها و شنیدههایمان از مردم این است که آثار این اتفاق، ماندگار و ادامهدار است.
داستان جوان دهه هفتادی که برات شهادت را از حاج قاسم گرفتکتابی که شهید سردار قاسم سلیمانی با دست مجروح نوشت/ حاج قاسم چگونه سردار دلها شد؟الیاسیفرد بیان کرد: تعدادی از مصاحبهها، مجازی و به صورت پرسشنامه الکترونیک بوده که با تغییرات مختصر میتوانند به عنوان مجموعه خاطرات، موضوعات مختلف پژوهشی و همچنین در داستان و فیلمنامهنویسی هم مورد استفاده قرار گیرند و از نظر هنری و محتوایی، قابلیتهای بسیاری دارند.
وی اضافه کرد: تعداد زیادی از مصاحبهها با مادران بود که در صحبت با آنها همین امتداد حاج قاسم در نسلها کاملاً مشهود بود و چیزی نبود که بخواهیم دنبال آن بگردیم و این موضوع هم در مراسم تشییع و هم در خاطرات زیادی وجود داشت. در واقع عنوان «سلیمانیها» برگرفته از خاطرات و همین تکثیر حاج قاسم در همه افراد ملت بود که در کتاب هم کاملاً مشخص است.
همه میخواستند برای حاج قاسم کاری بکنند
این پژوهشگر تاریخ شفاهی تأکید کرد: بیشترین چیزی که در خاطرات بود، مردمی بودن و از خودگذشتن این شهید عزیز بود و خاطرات زیادی نقل میشد که ایشان دوست داشتند از خودشان بگذرند و همین باعث شده بود بعد از شنیدن خبر شهادت، همه میخواستند کاری انجام دهند، علیرغم اینکه شناخت عموم مردم در حد مطالبی بود که از تلویزیون شنیده بودند و شناخت زیادی از حاج قاسم نداشتند اما همین شناخت اندک به قدری تأثیرگذار بود که همه بعد از اینکه از شهادت ایشان متأثر میشدند و غم شدیدی را تجربه میکردند، به جای اینکه آن غم، افراد جامعه را به سکون و نشستن وادارد، همه را به حرکت واداشته بود و همه میخواستند کاری انجام دهند، هر کسی در هر جایی به اندازه وسع و توان و نقش خود، دوست داشت کاری انجام دهد و حرکتی رو به جلو داشته باشد. بیشترین نمود این موضوع هم در حوزه خانواده و مادران بود که ما بخش کوچکی از آن را در کتاب آوردهایم.
الیاسیفرد در پاسخ به اینکه چرا خاطرات، بیشتر از افرادی در شهرهای تهران و مشهد که مراسم تشییع در آنجا برگزار شده، نقل شدهاند، گفت: محور کار ما، حضور افراد در مراسم تشییع بود و به همین دلیل، بیشتر مصاحبهها در همین دو شهر گرفته شد؛ البته از شهرها و روستاهای دیگری هم خاطراتی نقل شده است.
این نویسنده عنوان کرد: کتاب «سلیمانیها» نتیجه کار گروهی بسیار همدلانه، سخت و فشرده گروه اجرایی، گروه مصاحبهکنندگان و نویسندگان بود و من نمایندهای از این دوستان هستم، توصیه میکنم دوستان، این کتاب را مطالعه کنند و به دیگران هم مطالعه آن را توصیه کنند و کسانی که امکان این را دارند که در بحث روایتهای مردمی تاریخ شفاهی، قدمهای بزرگتر و مؤثرتری بردارند، این کار را انجام دهند و از این فرصتهایی که ما از آنها عبور میکنیم، میتوانیم استفادههای خوبی ببریم، فرصتهایی که مانند گنجینهای برای حال و آینده ما مفیدند و کسانی که باید کاری انجام دهند، حتی در حد یک قدم، دریغ نکنند و به تأسی از این شهید بزرگوار که هیچگاه در زندگی خود سکون و سکوت نداشتند، اقدامی انجام دهند.
روزت مبارک حاج قاسم!دانشور هم در پایان این گفتوگوی مجازی یادآور شد: «سلیمانیها»، کتابی خواندنی است که ما را از نزدیک با جغرافیای فکری و زیستی بخشی از جامعه ایران و بخشی از خود ما آشنا میکند و از ذهنیت جامعه ایران و آنچه آن حماسه بزرگ را رقم زد و زنده بودن جامعه را به رخ کشید، فهم دقیقی به ما میدهد. کتاب خوب و خوشخوان و روانی که اگر آن را شروع کنید، در کمترین زمان خوانده میشود.
علاقهمندان برای تهیه کتاب «سلیمانیها»، علاوه بر کتابفروشیها،میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز میتوانند با شماره 02142795454 تماس بگیرند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: انتشارات راه یار کتاب شهید سپهبد قاسم سلیمانی سردار قاسم سلیمانی انتشارات راه یار کتاب شهید سپهبد قاسم سلیمانی سردار قاسم سلیمانی روایت های مردمی همه می خواستند شهادت حاج قاسم مراسم تشییع سلیمانی ها کاری انجام انجام دهند حاج قاسم مصاحبه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی هند برای تولید کتابهای صوتی با هوش مصنوعی
به نظر میرسد «راوی هوش مصنوعی» موضوعی مرتبط با ایالات متحده آمریکا یا اروپا محور به نظر برسد، اما کتابهای دیجیتال یا روایت شده با هوش مصنوعی ممکن است از لپتاپها و تلفنهای هوشمند هندیها دور نباشند.
به گزارش ایرنا از ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، هندوستان در این دوره از نمایشگاه به عنوان مهمان ویژه قرار است صنعت نشر خود را به ایرانیان معرفی کند. جریان نشر در هندوستان به دلیل وجود زبانهای بومی گوناگون از تنوع خاصی برخوردار است. هندوستان به دلیل پیشینه تاریخی و همچنین روابط فرهنگیاش با ایران محتوای بسیاری برای ارائه به ایرانیان دارد. اما این صنعت اکنون در حوزه تکنولوژی نیز در حال آزمودن ایدههایی است که میتواند برای ایرانیان کارآیی داشته باشد. متنی که در ادامه میخوانید، با ترجمه و تالیف مارال توکلی یکی از این ایدهها را معرفی میکند:
صنعت نشر هند امکانات تولید کتابهای صوتی هوش مصنوعی را بررسی میکند. ناشران آماده حضور در این عرصه هستند، اما صداپیشگان و خوانندگان تردید دارند.
مدیسون مردی را توصیف میکند که به یک منظره زیبا نگاه میکند. صدای آهسته و بافتدار مدیسون هنگام توصیف آن منظره دلفریب بالا و پایین میشود. او کمی مکث میکند تا کمی تعلیق ایجاد شود، سپس وارد نقطه اوج میشود.
مدیسون یک انسان نیست، بلکه یک «راوی دیجیتال» است که Apple Books بهطور خاص برای ژانرهای داستانی و عاشقانه ایجاد کرده است. برخی دیگر از راویان دیجیتالی موجود در این فهرست عبارتند از «جکسون» معمولی و دوستانه، «هلنا» سخت و ترسناک و «میچل» خشک اما استادانه.
اپل بوکز در وبسایتش، راویهای دیجیتالی خود را به عنوان راهی برای کمک به نویسندگان مستقل و نویسندگانی که آثارشان توسط ناشران کوچکتر منتشر شده، پیشنهاد میکند، چرا که با موانعی مانند سردرگمی فنی و هزینههای بالا مواجه نمیشوند.
وقتی این خبر در جامعه صداپیشگی پخش شد، واکنشهای منفی بسیاری را برانگیخت، حتی زمانی که اپل بوکز به خوانندگان اطمینان داد که «به رشد فهرست کتابهای صوتی با روایت انسان ادامه خواهد داد.»
به نظر میرسد «راوی هوش مصنوعی» موضوعی مرتبط با ایالات متحده آمریکا یا اروپا محور بهنظر برسد، اما کتابهای دیجیتال یا روایت شده با هوش مصنوعی ممکن است از لپتاپها و تلفنهای هوشمند هندیها دور نباشند.
آنانت پادمانابهان؛ مدیرعامل «هارپر کالینز» هند، گفته است که آنها درحال حاضر درحال «نمونهگیری» از راویان هوش مصنوعی برای کتابهای صوتی هستند، اما هنوز صدایی که دوست داشته باشند پیدا نکردهاند. او معتقد است که هوش مصنوعی میتواند به تولید کتابهای صوتی بیشتر و صرفهجویی در زمان کمک کند.
پادمانابهان گفت: «میتوانم به شما بگویم، شما تفاوت خوانش توسط هوش مصنوعی و انسان را نمیدانید.» «این جایی است که به آن میرسد تا زمانی به شما بگویم که این توسط هوش مصنوعی روایت شده است» (یا) «این روایت انسان است»، فکر نمیکنم متوجه شوید. در روایتهای غیرداستانی و جاهای دیگر، فکر نمیکنم مهم باشد. فکر میکنم در داستانها مهم است که روایت کجا مکث میکند، جایی که راوی چیزهای بیشتری را به ارمغان میآورد.»
وی افزود که راویهای هوش مصنوعی انتشار سریعتر کتابهای ترجمه شده را نیز امکانپذیر میکنند.
هند برای تولید کتابهای صوتی با هوش مصنوعی آماده میشود
نویسندگان چه فکری میکنند؟
خوانندگان و نویسندگان نگران پیامدهای اجتماعی جریان اصلی کتابهای روایت شده توسط هوش مصنوعی هستند و صداپیشگان فرصتهای شغلی را از دست میدهند. متخصصان همچنین میترسند که کتابهای صوتی که قبلا توسط آنها روایت شده است، بدون رضایت آنها برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی که میتواند جایگزین آنها شود، استفاده شود.
با درنظر گرفتن این موضوع، آیا خوانندگان و نویسندگان هندی از کتابهای روایت شده توسط هوش مصنوعی حمایت میکنند؟
میمی موندال، نویسنده هندی داستانهای علمی تخیلی و فانتزی، گفت که از مفهوم کتابهای روایت شده با هوش مصنوعی و شکل آینده علمی-تخیلی اطراف او «بسیار هیجان زده» است. با این حال، او اعتراف کرد که اگر جایگزین انسانی وجود داشته باشد، چنین کتابهایی را توصیه یا خریداری نمیکند.
ازنظر فنی این تقصیر هوش مصنوعی نیست. فقط این است که ما آن را به چنین دنیای نابرابری میآوریم و آن را به وسیله دیگری برای ظلم تبدیل میکنیم.
رش سوزان، نویسنده و ویراستار، که کتابها را در وبلاگ The Book Satchel مرور میکند، گفت که به کتابهای صوتی زیادی گوش میدهد، اما راویهای هوش مصنوعی/دیجیتال را «رباتیک و بی جان» میداند. او همچنین گفت که با بازبینی کتابهایی که توسط راویهای دیجیتال خوانده میشود، موافقت نمیکند.
سوزان در بیانهای ایمیلی گفت: من راوی دیجیتالی را به اندازه کافی خوب نمیدانم که با صداپیشگانی که میتوانند جزئیات احساسات را از طریق آهنگ و سبک خواندن خود برانگیزند رقابت کنند. بنابراین، نظر کلی من درمورد کتاب تغییر میکند. امیدوارم روی این تمرکز کنیم که فناوری جدید چگونه میتواند به ما در انجام سریعتر و آسانتر کمک کند، و به دنبال راههایی نباشیم که در آن کار انسان کم ارزش شده و قابل تعویض باشد.
از منظر یک منتقد، سوزان نگران بود که راوی دیجیتال عاملی است که میتواند بر موفقیت یا عدم موفقیت یک کتاب تأثیر بگذارد.
او هشدار داد: «یک کتاب خوب میتواند به یک کتاب صوتی متوسط در دست یک راوی بد تبدیل شود.»
موندال همچنین به طنز جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی انسانی اشاره کرد و گفت که حتی با ارزانتر شدن فرآیندهای تولید و ارزان شدن کتابها، مردم شغل خود را از دست میدهند.
وی اشاره کرد: من میتوانم ببینم مطبوعات کوچک و نویسندگان به حاشیه رانده شده چگونه میتوانند از نیروی کار هوش مصنوعی سود ببرند، و من از آنها به خاطر استفاده از این فرصت کینهای ندارم. ما نباید انتظار داشته باشیم که عدالت اجتماعی بر دوش ضعیفترین اعضای جامعه ما بیاید. این نویسندگانی مانند من هستند که میتوانند درمورد این موضوع موضع بگیرند و حرفه خود را از دست ندهند.
کانال عصر ایران در تلگرام