Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، در پی ثبت سوژه‌ای با عنوان «انتقاد دانشجویان به حذف دانشکده‌های مهندسی و علوم پایه از دانشگاه جهرم» خبرنگار ما این موضوع را از سوی شهردار این شهر پیگیری کرد.

شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از آن است که در هفته گذشته معاون آموزشی وزارت علوم طی نامه‌ای به دانشگاه جهرم، رسما طرح ساماندهی (آمایش) دانشگاه جهرم را برخلاف وعده‌های قبلی مبنی بر حفظ جامعیت این دانشگاه، ابلاغ کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه حوزه فعالیت دانشگاه جهرم به دو حوزه کشاورزی و علوم انسانی خلاصه شده است که گویای عدم وجود دانشکده‌های فنی و مهندسی و علوم پایه در این دانشگاه بوده و بعد از این به عنوان یکی از دانشگاه‌های اقماری استان زیر نظر دانشگاه شیراز فعالیت خواهد کرد.

این موضوع در چندسال گذشته هر از گاهی به گوش می‌رسید که هربار مسئولین با برگزاری جلسه با مدیران وزارت علوم آن را تکذیب می‌کردند ولی با بخش‌نامه ارسالی رنگ واقعیت به خود گرفته است.

نامه‌ای که چهارسال قبل نیز مشابه آن به دانشگاه جهرم ابلاغ شد ولی با عکس‌العمل به موقع و سریع امام جمعه جهرم و نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس در کمتر از ۲۴ ساعت ملغی شد. 

ولی این‌بار به نظر می‌رسد عزم وزارت علوم در این مورد جدی باشد و وابستگی به دانشگاه شیراز و عدم ارتباط با وزارت علوم نیز به آن افزوده شده است.

اتفاقی که چند سال قبل برای دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز افتاده بود که مسئولین شهرستان جهرم با استفاده از تریبون‌ها و ظرفیت‌ها مختلف، آن مشکل را حل و از الحاق دانشگاه علوم پزشکی جهرم به دانشگاه علوم پزشکی شیراز جلوگیری کردند. آیا همان اتفاق برای دانشگاه جهرم هم خواهد افتاد؟

باید دید که آیا شاهد تداوم فعالیت سومین دانشگاه جامع استان فارس با مجوز پذیرش دانشجوی خارجی که هم‌اکنون ۲۵۰۰ دانشجو و بیش از یکصد عضو هیات علمی دارد خواهیم بود یا نه؟

اقدام وزارت علوم در خصوص آمایش، غیرعلمی ترین تصمیم درباره یک واحد علمی و دانشگاهی است / آیا هدیه ۱۰۰ روز پایانی دولت برای مردم جهرم این است؟!

حجت‌الاسلام محمدحسین مدبر، امام جمعه جهرم با انتقاد شدید نسبت به تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص «طرح آمایش دانشگاه جهرم» اظهار داشت: به نظر می‌رسد این اقدام وزارت علوم ناشی از فشارهای سیاسی است و می‌توان تعبیر غیرعلمی ترین تصمیم درباره یک واحد علمی و دانشگاهی درباره آن به کار برد.

وی در ادامه با تاکید بر غیرکارشناسی بودن این اقدام، گفت: توسعه دانشکده کشاورزی نیازمند دانشکده علوم پایه است، حال چطور می‌شود بدون رشته های علوم پایه، دانشکده کشاورزی را توسعه داد و این از مصادیق یک تصمیم غیر علمی و غیرکارشناسانه است.

مدبر در ادامه با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، دانشگاه ها را موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری برشمرد و افزود: ظرفیت های بسیار خوبی در دانشگاه جهرم وجود دارد که باعث شده امروزه دانشگاه جهرم نه تنها در عرصه منطقه ای و ملی، بلکه در عرصه بین المللی گام هایی هر چند کوچک بردارد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حال سوال من از مسئولین وزارت علوم این است که آیا این تصمیم شما در مورد دانشگاه جهرم در راستای منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب است؟ 

امام جمعه جهرم در ادامه تصریح کرد: هدف اولیه آمایش، توسعه عادلانه و متوازن امکانات است ولی این تصمیم غیر کارشناسانه وزارت علوم با روح آمایش در تضاد است.

مدبر در ادامه با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص برنامه ۱۰۰ روز پایانی دولت تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: آیا با جلوگیری از پیشرفت و توسعه دانشگاه جهرم می‌خواهید امید را به مردم شهیدپرور جهرم بدهید؟! 

امام جمعه جهرم در خطاب به استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم بیان کرد: آیا هدیه ۱۰۰ روز پایانی شما برای مردم جهرم این تصمیم است؟!

وی در پایان تاکید کرد: من نسبت به این موضوع بسیار گلایه‌مندم و امیدوارم که این عزیزان مجددا با بازنگری در مورد ظرفیت های بسیار خوب دانشگاه جهرم و دیدن حقایق، بیش از این نمک به زخم مردم نپاشند.

آینده جوانان نخبه را با یک مصوبه غیرکارشناسی مخدوش و نامعلوم نکنیم

همچنین حسین رنگانی، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم و عضو هیئت علمی گروه فیزیک این دانشگاه گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه جهرم همگی جزء رتبه‌های برتر دانشگاه های مادر داخل کشور یا دانشگاه معتبر خارج از کشور هستند.

وی افزود: بسیاری از این افراد، با وجود موقعیت های شغلی مناسب در خارج از کشور، خدمت در کشور خود و شهر جهرم را انتخاب کرده‌اند. حال با چه منطقی، به خود اجازه می‌دهیم با یک مصوبه غیرکارشناسی، آینده جوان نخبه‌ای که به تمام این موقعیت‌ها برای خدمت به مملکت خود پشت کرده را مخدوش و نامعلوم کنیم چرا که تمام این عزیزان، ذخیره های علمی مملکت هستند که با چنین تصمیمات شتابزده ای، آنها را نسبت به اینده ناامید می‌کنیم. 

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد دانشجویان فارغ التحصیلان دوره کارشناسی در دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم، در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های مادر کشور پذیرفته می‌شوند، بیان داشت: معمولا رتبه‌های اول تا سوم هر کدام از ورودی های دانشکده علوم، به پشتوانه کیفیت بسیار بالای آموزشی ارائه شده به آن‌ها توسط اعضای هیات علمی دانشکده، بدون آزمون وارد مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های معتبر کشور می‌شوند.

رنگانی ادامه داد: بر اساس چه منطقی، گسترش علوم پایه در دانشگاه جهرم که تضمین کننده کیفیت آموزشی در سایر دانشکده ها هم هست، باید متوقف شود؟

عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه جهرم گفت: بنده به نمایندگی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم از مسئولان شهرستان و امام جمعه شهر جهرم استدعا دارم پیگیری لغو این مصوبه کارشناسی نشده باشند، عدم گسترش خسارت چنین تصمیمات بدون پشتوانه علمی به زمان آینده، خواسته همگی ما است.

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جهرم موتور پیشران توسعه صنعتی منطقه/تصمیم گیری در سطوح مختلف وزارت علوم مبتنی بر مطالعات کارشناسانه بیشتر و استفاده از خرد جمعی باشد

رئیس دانشکده فنی و مهندسی و عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه جهرم اظهار داشت: این دانشکده می‌تواند به عنوان موتور پیشران توسعه صنعتی منطقه مطرح باشد.

سعید رحمانیان افزود: طی ده سال اخیر با همت مردم و مسئولان شهرستان اقتصاد شهر به سمت صنعتی و دانش‌بنیان شدن حرکت کرده است.

وی وجود منطقه ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نیروگاه سیکل ترکیبی،کارخانه‌های صنایع تبدیلی، شرکت های پتروشیمی و فولاد، مرکز رشد فناوری در کنار دانشگاه جامع جهرم از جمله زیرساخت‌های این اقتصاد صنعتی عنوان کرد.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جهرم با بیان اینکه طی ده سال اخیر، تقاضا برای پذیرش در دانشگاه جهرم همیشه بیش از ظرفیت بوده است، بیان داشت: این امر نشان دهنده مقبولیت دانشکده در بین متقاضیان رشته‌های مهندسی است و انتشار مقالات پژوهشی با کیفیت بالا در کنار پروژه‌های متعدد ارتباط با صنعت و فعالیت در زمینه امنیت فضای مجازی نشانه پتانسیل این دانشکده برای پاسخگویی به نیازهای صنعتی منطقه است که در سطح استان و کشور بروز داشته است.

وی گفت: تجهیز آزمایشگاه های متعدد در چند سال اخیر، زمینه های انجام تحقیقات در زمینه فناوری های برتر و متناسب با نیازهای صنایع منطقه را بیش از پیش فراهم ساخته است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه جهرم با اشاره به اینکه در مجموع می توان دریافت که حضور این دانشکده مبتنی بر آمایش و برای توزیع عادلانه امکانات و زیرساخت در سطح استان است، خاطرنشان کرد: در صورتی که مسئولان و دانشگاه‌های معین استان معتقد به پیشرفت عادلانه کل استان فارس هستند، نیاز است تا دانشگاه جامعی در غیر از مرکز استان نیز وجود داشته باشد و زمینه های رشد آن را فراهم آورند.

رحمانیان در پایان تاکید کرد: انتظار می رود که تصمیم گیری در سطوح مختلف وزارت علوم مبتنی بر مطالعات کارشناسانه بیشتر و استفاده از خرد جمعی باشد به نحوی که ذینفعان این تصمیمات نیز بتوانند دیدگاه ها و برنامه های خود را مطرح و از آن دفاع کنند.

نامه دانشجویان دانشگاه جهرم به وزیر علوم؛ ضرورت حضور دانشکده فنی و مهندسی و علوم پایه دانشگاه جهرم را به عنوان دومین دانشگاه جامع استان فارس

همچنین این اقدام، اعتراض و نگرانی دانشجویان این دانشگاه را هم به همراه داشته است و نمایندگان انجمن های علمی، کانون ها، شوراهای صنفی دانشجویان، بسیج دانش‌آموزی و ... به نمایندگی از دانشجویان این دانشگاه طی نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حضور دانشکده فنی و مهندسی و علوم پایه دانشگاه جهرم را به عنوان دومین دانشگاه جامع استان فارس ضروری دانستند.

در ادامه این نامه آمده است که؛ «با این اوصاف، دستورالعمل عدم توسعه دانشکده‌های فنی و مهندسی و علوم پایه و منع جذب اعضای جدید هیئت علمی برای پیشبرد روند و مأموریت تعریف شده برای دانشگاه جهرم مناسب نیست و توقع می‌رود وزارت محترم علوم در این زمینه با کارشناسی و سعه صدر بیشتر اقدام کند. این تکلیف جدید در حالی است که تا پیش از آن چنین الزامی وجود نداشته و به‌ناگاه در جلسه‌ای که مسئولان دانشگاه جهرم و مسئولان شهرستان حضور نداشته‌اند، چنین تصمیمی اخذ شده است.»

دانشگاه جهرم در چهارده سال گذشته با تلاش مسئولین و اعضای مجموعه خود به این جایگاه رسیده و در اسفندماه گذشته نیز با تلاش مسئولین، به عنوان دانشگاه بین المللی با مجوز جذب دانشجوی خارجی ارتقا یافت.

اما این اتفاق و درست پس از ارتقای دانشگاه به یک دانشگاه بین‌المللی آن هم پس از یک‌ماه، سوالات زیادی را مطرح می‌کند!

باید منتظر ماند و واکنش مسئولین را نسبت به این مسئله مهم دید، زیرا وجود یک دانشگاه جامع در توسعه و پیشرفت ساختار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... یک منطقه بسیار مهم است.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت علوم جهرم دانشگاه جهرم آمایش تحقیقات و فناوری فنی و مهندسی و علوم پایه دانشکده فنی و مهندسی عضو هیئت علمی گروه دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم امام جمعه جهرم رئیس دانشکده دانشگاه جامع استان فارس دانشکده ها وزارت علوم یک دانشگاه دانشگاه ها هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۴۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی کشور گفت: شهدای علمی نشان دادند که دشمن از پیشرفت علم و فناوری در هراس است. در دوران شیوع بیماری کرونا دانشمندان پزشکی، مهندسی و انسانی کمک کرده تا سلامت جسمی و روحی مردم ایران حفظ شود. 

وی ادامه داد: دنیای مدعی حقوق بشر و آزادی واردات واکسن کرونا را تحریم کرده بودند. 

زلفی گل ادامه داد: افتخار وعده صادق و اقتدار ایران خروجی دانشگاه های کشور است.علم و فناوری جدید فرهنگ تازه ای را خرق خواهد کرد. 

وزیر علوم بیان کرد: استادان سرمایه های نمادین کشور هستند و استادان در هر نقطه ای سبب ارزش بیشتر پیدا کردن آن مناطق خواهد شد. مرجعیت علمی. شاکرد پروری از جمله الویت های وزارت علوم است. 

زلفی گل تاکید کرد: کشورگشایی مشروع از طریق علم و فناوری همچنین تولید دانش است. جامعه فرهیخته دانشگاهی را باید قدر بدانیم و سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری بهترین سرمایه گذاری کشور است.

وزیر علوم افزود: بر اساس ابلاغیه ها ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها به پژوهش و ۵ درصدنیز به امور فرهنگی اختصاص پیدا کند. 

وی گفت: علامه مطهری با خون خودش رسالت انبیا را تقویت کرد و به ما آموخت که شهدا و استادان بعد از حیات نیز اقدامات سان اثر بخش است.

در ادامه مراسم،  حجت الاسلام مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: در مراسم   جریان مداوم علمی در کشور بسیار درخشان بوده است. 

وی ادامه داد:  اگر بنا بر بروز اتفاقات مورد نظردر کشور هستیم باید به سمت علم و دانش همچنین تکریم استادان علمی حرکت کنیم. 

وی بیان کرد: اگر جریان علمی کشور در کنار دفاعی قرار نمی گرفت،  وعده صادق به خوبی انجام نمی گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست