Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هشتمین جمهور با گزیده و چکیده‌ای از محتوای انتخاباتی رسانه‌های جمعی، فضای انتخاباتی را پیگیری خواهیم کرد.

«هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی خبرهای رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزدهای ریاست جمهوری می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شماره‌ی دوم از این بسته به اعلام نامزدی کاندیدی بی تجربه اما با کابینه‌ای نیمی زن، نیمی مرد، فداکاری و احساس تکلیف‌های سایر نامزدها پرداختیم. اخبار آخر هفته‌ای که گذشت را در ادامه دنبال کنید.

 

دهقان فداکار

حسین دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم و از اولین کسانی که کاندیداتوری خود را اعلام کردند، درباره‌ی حضورش به عنوان کاندید ریاست جمهوری گفت: «من دهقان فداکارم و برای فدا شدن وارد کارزار انتخابات شده‌ام.»

وی همچنین در گفت و گو با مهر با اشاره به حضور نظامی‌ها در انتخابات اظهار داشت: «خب یک بار هم نظامی‌ها حکومت را به دست بگیرند، مگر چه اشکالی دارد؟ بپذیرید که در جمهوری اسلامی ایران هیچ سپاهی از اول نظامی نبوده است»

 

زارع فومنی کاندیدای ریاست‌جمهوری شد

محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات جمعه 3 اردیبهشت با برگزاری یک نشست خبری، داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. فومنی در دوره‌ی قبل نیز ثبت‌نام کرده بود اما پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها انصراف داه بود.

وی با اشاره به کابینه‌ی خود گفت: «کابینه‌ی من جوان، پر از نشاط، انقلابی‌گری، قدرتمند است و نیمی از اعضای کابینه‌ام را زنان تشکیل خواهند داد و همین جا اعلام می‌کنم معاون اول من زن است.»

 

محسن رضایی و احساس تکلیف چندباره

محسن رضایی در نشست ستاد جهاد توانمندسازی محرومین با اشاره به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر نگرانی من برای محاصره اقتصادی و معیشت مردم پس از جنگ تحمیلی نبود، شاید هیچگاه کاندیدای ریاست جمهوری نمی شدم. نگرانی‌ها بابت معیشت مردم و اوضاع اقتصادی کشور نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه به شدت افزایش پیدا کرده است. برای حفظ معیشت مردم و حیثیت جمهوری اسلامی، نیازمند تشکیل دولت قوی و کارآمد هستیم و انگیزه‌ام برای ورود به عرصه سیاست، این بوده که حق مردم به مردم برسد و کسی به حق مردم دست درازی نکند.

 

موافقت و مخالفت‌ها با کاندیداتوری تاجزاده

محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با برنا با اشاره به کاندیداتوری تاجزاده گفت: «نظر خاصی در این باره ندارم، تاج زاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است. هر شهروند ایرانی می تواند در انتخابات شرکت کند لکن یک سری مختصاتی در قانون اساسی تعریف شده برای کاندیداهای ریاست جمهوری که مرجع تشخیص شورای نگهبان است. نمی دانم که چرا دوست عزیزمان تاج زاده با توجه به این محدودیت ها و ملاک ها اقدام به طرح نام خود کرد. ضمن اینکه کلا جبهه اصلاحات این شیوه از طرح نامزدهای انتخاباتی را به صورت منفرد و مستقل و بدون توافق و تفاهم صورت می گیرد را نمی پسندد. برای این حضور هیچگونه توافقی حول محور خاتمی صورت نگرفته است از این جهت من خیلی این شیوه ورود را نمی‌پسندم.»

محمد علی ابطحی، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در این رابطه اظهار داشت: «حضور آقای تاجزاده را در انتخابات ریاست جمهوری بسیار مثبت می‌دانم و باید از ایشان تقدیر کرد که در این شرایط کاندیدای ریاست جمهوری شده است. ای کاش مشکلی در راه رقابت برای ایشان به وجود نیاید و شورای نگهبان و نهادهای و نظارتی مانعی نباشند. معتقدم آقای تاجزاده می‌تواند به پدیده انتخابات کمک کند و مشارکت را بالا ببرد.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت جمهوری اسلامی ایران جمهوری انتخابات ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۵۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد

لاوروف گفت، احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در ایالات متحده، روسیه را دشمن می‌دانند و بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تلاش خواهند کرد تا روسیه را شکست دهند.

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی بوسنیایی ATV گفت: «به‌زودی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار خواهد شد. هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد. رویکرد گروهی ممکن است سخت و گروه دیگری حتی سخت‌تر باشد، اما در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

لاوروف ادامه داد: «برای هر دو، مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، ما در کل دشمن هستیم. اینکه ما دشمن باشیم یا نیروی متخاصم فرقی نمی‌کند. اما "شکست استراتژیک" که آنها می‌گویند باید به روسیه تحمیل شود، هدف تشکیلات آمریکایی است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال مشابهی گفت، ما آماده خواهیم بود تا با هر کسی که مردم آمریکا انتخاب کنند، کار کنیم، مشروط بر اینکه تمایل متقابل وجود داشته باشد.»

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی کاندیداهای اصلی این انتخابات هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند