Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:51:58 GMT

بیش از ۶ هزار نشاء گلخانه‌ای پیاز در کردستان تولید شد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۷۳۴۹

بیش از ۶ هزار نشاء گلخانه‌ای پیاز در کردستان تولید شد

حیدر مرادی روز یگشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۶ هزار و ۳۳۵ عدد نشاء پیاز برای نخستین بار در استان در داخل سینی و در گلخانه  تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان نشاء در سطح ۱۰ هکتار از اراضی استان به صورت الگویی تولید شده است، اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی استان تامین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در این استان کشت مستقیم بذر پیاز مرسوم است، گفت: تهیه بستر مناسب و بموقع، استقرار بذر جوانه زده و کنترل علف های هرز ابتدای فصل و در مراحل ابتدای رشد پیاز از مشکلات کشت مستقیم بذر است.

مرادی با بیان اینکه مدیریت آفات و بیماری‌ها در کشت گلخانه‌ای راحت‌تر است، یادآور شد: در روش کشت نشایی کشاورز فرصت کافی برای تهیه بستر مناسب پیدا کرده و نشاء کشت شده به آسانی و سریع در زمین اصلی استقرار پیدا کرده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: با تهیه مناسب بستر بذر و بکار بردن علف کش‌های پیش رویشی تراکم علف‌های هرز در مزرعه کاهش یافته و هزینه کارگری و کنترل شیمیایی علف‌های هرز  کاهش می‌یابد.

مرادی اضافه کرد: از طرفی اجرای کشت نشایی باعث کاهش مصرف آب به ازای هر هکتار به حجم سه هزار مترمکعب شده و راندمان و بهره‌وری آب در این روش ارتقاء می‌یابد.

وی یادآور شد: در این شیوه کشت هزینه‌های تولید و مصرف سموم شیمیایی کاهش  پیدا می‌کند و در نهایت درآمد کشاورز افزایش و آلودگی‌های زیست محیطی هم کاهش می‌یابد.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی لشت نشاء کردستان سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی لشت نشاء کردستان وزارت جهاد کشاورزی لشت نشاء کردستان سنندج اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد

سعید نارویی ایجاد اشتغال برای روستائیان را از مهمترین اهداف راه اندازی گلخانه های خانگی در سیستان وبلوچستان عنوان کرد و افزود: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، ساخت و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستورکار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا از سال گذشته تاکنون پنج هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور سه هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از این تعداد حدود ۲ هزار گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.
وی بیان کرد: کشت در محیط های بسته یا گلخانه بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.
نارویی خاطر نشان کرد: گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع ساخته می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان