Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@04:37:31 GMT

اصفهان پیشرو در عرضه اولین  نمایشنامه قرآنی در جهان اسلام

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۷۴۹۶

اصفهان پیشرو در عرضه اولین  نمایشنامه قرآنی در جهان اسلام

مهدی ساغری‌زاده امروز  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص نرم‌افزار طنین وحی بیان کرد: ما در مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان سال‌ها به این فکر بودیم که چه طور می‌توان انس بیشتری میان مردم و کتاب وحی ایجاد بکنیم،  سال ۸۷ ترجمه گویایی از قرآن را با یک گوینده ضبط کردیم ولی جنبه هنری آن کم بود  و جذابیت کم‌تری نسبت به کارهای نمایشی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پروژه نرم‌افزار طنین وحی ادامه داد: پس از بررسی، مشاهده شد که تقریبا یک‌سوم قرآن دیالوگ‌محور است و نیمی از قرآن را نیز می‌توان با کیفیت هنری و آواهای خاص ارائه کرد، بنابراین ترجمه روانی، بازنویسی شد؛ چون ترجمه‌های موجود، آن قابلیت  که توسط تیم نمایشی اجرا شود را نداشت، بعد از آماده‌سازی متن، به صورت نمایشنامه رادیویی تنظیم  شد و بدون دست‌کاری در متن ترجمه، مطابق آیات قرآن به صورت نمایش اجرا شد و با حضور ۱۶۲ صداپیشه، درمدت ۷ سال در قالب یک نمایش رادیویی، ضبط و تنظیم شد و به صورت نرم‌افزار نیز درآمد.

وی  افزود: با وجود هزینه‌های زیاد تصمیم بر این شد، این نرم‌افزار از ماه رمضان به صورت رایگان عرضه شود و از سال گذشته روی بسترهای اینترنتی قرار گرفت و در حال توسعه است. 

 ساغری زاده با اشاره با اینکه  کار تولید نرم‌افزار، زیر نظر  مرکز  تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه استان اصفهان بوده، البته در بخش‌های پژوهشی از برخی افراد نیز استفاده شده، درخصوص تعداد نصب این نرم‌افزار خاطرنشان کرد: در بستر کافه‌بازار حدود ۳۸هزار نفر و در سرور خودمان هم حدود ۲۲ هزار نفر این نرم‌افزار را دانلود کرده‌اند که انتظار ما را برآورده نکرده است.

نمایش هنری و معتبر قرآن برای اولین بار در جهان اسلام

مدیر پروژه نرم‌افزار طنین وحی ضمن اشاره به اینکه شرایط کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در ۲ سال متوالی موجب شد که اطلاع‌رسانی ما درخصوص نرم‌افزار طنین وحی ضعیف باشد، اظهار امیدواری کرد:  چون این نرم‌افزار، منحصر به فرد است و برای اولین بار در جهان اسلام نمایش قرآن به صورت معتبر و هنری شکل گرفته و نیز با عرضه رایگان در اختیار مردم قرار گرفته، امید است بیشتر از این استقبال شود.

وی درخصوص بازخوردهای کاربران توضیح داد: بازخوردها عالی بوده و مردم کار هنری روی قرآن را خیلی می‌پسندند که به ما انرژی می‌دهد؛ ما حتی از کانادا، استرالیا و انگلستان نیز هم تماس‌هایی داشته‌ایم که باعث شده هم‌وطنان و فارسی‌زبانان سراسر دنیا بتوانند از آن استفاده کنند و با قرآن انس برقرار کنند.

تاثیر عجیب طنین وحی بر مردم

ساغری‌زاده در ادامه گفت: به گفته دکتر یکی از بیمارستان‌های تهران، او ۴۰ سال ترجمه سوره بقره را می‌خوانده ولی متوجه نمی‌شده؛ ولی با نرم‌افزار طنین وحی، مفهوم آیات را فهمیده است؛ هم‌چنین قسمت‌هایی از نرم‌افزار در مدارس کار شده که تاثیر خوبی بر آن‌ها گذاشته است.

مدیر پروژه نرم‌افزار طنین وحی با اشاره به اینکه کارهای تصویری تاثیر سیلابی دارد، ناگهان بر مخاطب اثر می‌گذارد که دوام چندانی ندارد؛ ولی نمایش رادیویی تاثیر جویباری دارد و آرام آرام بر افراد اثری ماندگار می‌گذارد، خاطر نشان کرد: کار صوتی به زودی قدیمی نمی‌شود، اما کار تصویر زود قدیمی می‌شود و هزینه بالایی دارد، برای همین باید بودجه سریع فراهم شود و کار زود به نتیجه برسد؛ هم‌چنین برای مثال ما درکی از بهشت نداریم و تصاویر از بهشت تخیلی حساب می‌شود و نمی‌توان عظمت بهشت را نشان داد.

وی درخصوص هزینه و نحوه تولید این پروژه بیان کرد: این پروژه، به نرخ امروز بیش از ۲_۳ میلیارد هزینه دارد ولی برای  پروژه ۷ سال پیش با حداقل هزینه‌ها حدود ۹۰۰میلیون هزینه کردیم؛ ما در این کار نمونه مشابهی نداشتیم و به صورت آزمون و خطا جلو رفتیم؛ در این راستا کتابی برای استفاده دیگران به نام تجربه‌های مدیریتی پروژه  طنین وحی تالیف شد که تجربه کاری ما از نقطه شروع تا پایان پروژه در آن موجود است.

ورود نرم‌افزار طنین وحی به عرصه بین‌الملل

ساغری‌زاده درخصوص ادامه کار نرم‌افزار طنین وحی اظهار کرد: ما ترجمه نمایشی گفتاری قرآن را به زبان‌های انگلیسی، عربی و ترکی‌استانبولی در دستور کار داریم و به محض تامین هزینه می‌توانیم شروع کنیم و البته انگلیسی را شروع کرده‌ایم؛ هم‌چنین نسخه  IOS  نرم‌افزار نیز به زودی ارائه خواهد شد.

مدیر پروژه طنین وحی در پایان ضمن افتخار به اینکه این کار برای اولین بار در جهان اسلام  از اصفهان شروع شد، گفت: اگرچه هنرمندانی از سایر شهرها نیز حضور داشتند ولی عمده کار توسط اصفهانی‌ها انجام شده و  حدودا ۱۵۰ جلسه ضبط صداپیشه‌ها طول کشید که در این مدت همه باهم با احترام برخورد کرده و هیچ تعارضی با هم نداشتند و همه با وضو حضور پیدا می‌کردند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: نرم افزار طنین وحی هنرمندان اصفهانی جهان اسلام نرم افزار طنین وحی جهان اسلام نرم افزار مدیر پروژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۷۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن

سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه در حاشیه مراسم آیین تکریم فرهیختگان و فعالین قرآنی در فرماندهی یگان‌های ویژه پاسداران فراجا، ضمن درود و رحمت بر روح بلند و ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، جبهه مقاومت و مدافعان حرم به ویژه سید شهدای مقاومت شهید سپهبد حاج "قاسم سلیمانی" و شهیدان عرصه نظم و امنیت و همچنین شهدای مظلوم فراجا اظهار کرد: خدا را شاکریم که کارکنان یگان ویژه در مسیر انس با قرآن قرار دارند چرا که قرآن تنها نسخه شفابخش انسان‌های آزاد است؛ بر اساس تجربیات و پژوهش‌های مختلفی که صورت گرفته مشخص شده کارکنانی که با قرآن بیشتر آشنا هستند در اجرای ماموریت هایشان موفق‌تر عمل کرده اند.

وی ضمن اشاره به طرح "من قرآن می‌خوانم" و طرح "حافظان قرآن کریم" در یگان‌های ویژه فراجا، بیان کرد: این طرح معنوی نقطه طلایی انس گرفتن نیرو‌های ولایی یگان ویژه با قرآن است، در این طرح بیش از سی هزار نفر از کارکنان، فصیح خوان و مفسر قرآن کریم شده اند و ۵۳۰ نفر هم به عنوان حافظان قرآن کریم از ۱ جزء تا حافظ کل قرآن به جامعه قرآنی کشور معرفی شده اند که از این نظر هم یگان ویژه پیشگام تعلیم و تربیت حافظان قرآن کریم است.

این مقام انتظامی در ادامه افزود: نفرات برتر و برگزیده این مسابقات به سفر زیارتی کربلای معلی مشرف خواهند شد و همچنین فرماندهانی که باعث رشد و تربیت و تعالی فرهنگ قرآنی در بین کارکنان و خانواده‌ها شده اند هم مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

 این مقام انتظامی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سالیانه یگان ویژه در سراسر کشور برگزاری مسابقات قرآنی است، تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآنی در سطح یگان‌های ویژه باعث می‌شود تا اولا همه خانواده‌ها و کارکنان از ظرفیت قرآنی یکدیگر آگاه شده و ثانیا در تربیت نیروی انسانی متدین و ولایی بتوان استفاده بهینه کرد.

فرمانده پلیس ویژه با بیان اینکه انس با قرآن در خانه و خانواده تاثیر مثبت در رفتار و کردار دارد، گفت: انس با قرآن تحکیم روابط سالم در خانواده‌ها را رقم می‌زند، خداشناسی، مردم داری، اخلاق نیک و حفظ ارزش‌های اسلامی، دوری از معصیت همه از آثار مفید نگاه و توجه به قرآن است؛ تک تک آیات قرآن درس زندگی است باید این درس‌ها را فراگرفت و به آن عمل کرد و در زندگی فردی و اجتماعی پیاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی یک نفر با قرآن انس می‌گیرد و با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شود تاثیر بسزایی در کسب موفقیت در همه مراحل زندگی وی دارد، اذعان کرد: انس عمیق با قرآن کریم زمینه ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است و بهره گیری از آموزه‌های قرآنی، راه را بر شکل گیری بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه خواهد بست.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»
  • اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی می‌شود