Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنعانی مقدم با بیان اینکه سپاه قابلیت توسعه در تمام ابعاد را دارد گفت: سپاه یاری برای دولت ها و نه باری برای آنها محسوب شود و این اصلی انکارناپذیر است که سپاه خود را پشتیبان ولایت فقیه و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی می داند .

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان یکی از بازوان توانمند در نیروهای مسلح محسوب می شود که همواره توانسته است در تمام شرایط بحران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره کارنامه درخشانی از خدمات مختلف دفاعی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشت و سلامت و حوزه های مختلف فرهنگ و معارف به خود اختصاص دهد تربیت و پرورش شهدایی همچون سرلشکر حسن باقری، سرلشکر محمد ابراهیم همت، سرلشکر سید محمدعلی جهان آرا ، سرلشکر مهدی باکری و در عصر امروز سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نمونه هایی از شاگردان پرورش یافته در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند که همواره پس از گذشت سالهای متمادی از شهادت این شهدا همواره در اذهان و افکار عمومی همچون ستاره ای بی بدیل می درخشند در همین رابطه گفتگویی با حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز  و از فرماندهان پیشکسوت دفاع مقدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد ضرورت تشکیل سپاه پاسداران به شرح زیر ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ضرورت تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) توضیح بفرمایید؟

نگاه و دکترین امام(ره) در مسایل دفاعی کشور مبتنی بر حضور مردم در تمام صحنه ها خصوصا مسایل امنیتی، دفاعی و پاسداری از انقلاب اسلامی بوده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد تهدیداتی در خصوص مسایل امنیتی، تجزیه ایران، گروهک های ضد انقلاب، حرکت های تروریستی و از هم پاشیدگی چهارچوب های نیروهای مسلح بودیم که بر اثر انقلاب بخشی از آنها آسیب دیده بود. امام(ره) قبل از اینکه پیام خود را در مورد تشکیل سپاه ارایه کنند، پیام مفصلی را در مورد احیای یک ارتش مکتبی – اسلامی اعلام کردند و از ارتشیان خواستند تا در خیابان ها حضور پیدا کنند و مردم نیز به استقبال ارتشیان بروند که حماسه ای بسیار بزرگ خلق شد و ارتش فهمید که در آغوش ملت و نظام جمهوری اسلامی قرار دارد و حمایت های امام(ره) و مسئولان در آن زمان موجب شد تا ما اکنون شاهد بزرگترین ارتش اسلامی در کل منطقه غرب آسیا باشیم. امروز ارتش با قدرت ایمانی و تفکرات ناب اسلامی همواره در خط مقدم انقلاب قرار دارد.

 

روند تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از حکم امام (ره) در تشکیل نهاد را توضیح بفرمایید؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از حکم امام(ره) در تشکیل آن، هسته هایی ایجاد شد و نیروهای انقلابی و کسانی که در گذشته در مبارزات قبل از انقلاب حضور فعال داشتند، گردهم جمع آمدند و با توجه به حوادثی که در کردستان و مناطق دیگر رخ می داد که به یاد دارم در زمان حضورم در سردشت و سقوط پادگان مهاباد و سقز که شرایط بسیار بدی را تجربه کردیم و مردم با توجه به اینکه امام(ره) از آنها خواسته بود تا وارد عرصه مقابله با ضد انقلاب شوند، جایگاهی را برای حضور منسجم خود نداشتند اما سپاه ظرفیتی را ایجاد کرد و در سراسر کشور سپاه های استانی شکل گرفتند و نیروهای سپاه در سازمان های مختلف تشکیل شد و به سمت نقاطی که تحت تاثیر ضد انقلاب بود، حرکت کردند.

 

سپاه بر چه مبنایی تشکیل شده است؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز همان گونه که در شعار آیه ای که بر روی آرم سپاه سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰ " وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد! " حک شده است، قدرتی است که باید قوی ترین قدرت دفاعی و امنیتی باشد و کاری کند که دشمنان از او بترسند و این موضوع سرلوحه اقدامات سپاه در هسته های بسیج و مردمی قرار گرفت.

 

با توجه به نوپا بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آغاز جنگ تحمیلی این نهاد چگونه در دفاع مقدس حضور یافت؟

سپاه با ریشه ای از بسیج مردمی در آغاز جنگ تحمیلی توانست به رسالت خود که امام(ره) از او خواسته بود که دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی و کشور بود در پشت جبهه ها و ایجاد امنیت در داخل جبهه ها برای پشتیبانی از نیروهای مسلح و مقابله با رژیم بعث و از سوی دیگر در عرصه اقتصادی به عنوان بسیج اقتصادی توانست اقدامات اثرگذاری را در زمان تحریم انجام دهد.

 

مهمترین وظیفه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چیست؟

همچنین در موضوع دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی با دستور امام (ره) سپاه وارد دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی شد و در عرصه بین المللی نیز در قالب نیروی قدس و جبهه های آزادی بخش حضور یافت و اکنون می بینیم که سپاه قدس یکی از قدرتمندترین بازوهای استراتژیک ایران در دنیا است.

 

ارزیابی شما از آینده پیش روی سپاه پاسداران چگونه است؟

سپاه پاسداران تنها یک بعدی نیست که فقط تصور کنیم قدرت نظامی، دفاعی و موشکی دارد و این قدرت تنها بازدارندگی ایجاد می کند. به لحاظ ساختار تفکری و ارزشی سپاه و آرمان های دفاع مقدس و انقلاب در گام دوم انقلاب که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش موثر و اصلی را ایفا می کنند و در حوزه های اقتصادی، تحریم و مسایل سیاسی – امنیتی و در مقابله با رویکرد دشمن در برابر تروریست می تواند نقش موثری ایفا کنند.

 

نگاه دولتها به سپاه پاسداران چگونه است؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تمام ابعاد قابلیت توسعه را دارد و می تواند یاری برای دولت ها و نه باری برای آنها محسوب شود و این اصلی انکارناپذیر است که سپاه خود را پشتیبان ولایت فقیه و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی می داند و تاکنون ثابت کرده است که در این مسیر به ماموریت های خود به خوبی عمل کرده است که نمونه آن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است که مدالی زرین بر سینه تمام پاسدارانی است که بر اساس حکم امام(ره)  در این نیروی مقدس خدمت می کنند.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: یاری سپاه دولت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل سپاه امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

دیگر خبرها

  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • شاهد پیشرفت و تعالی حاکمیت اسلام هستیم
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند
  • سپاه مقدس‌ترین نهاد و ناموس انقلاب اسلامی است
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خط مقدم جنگ نرم
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست