Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:56:09 GMT

تولید نانوپودر خلوص بالا با کاربرد در محصولات اطفای حریق

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۸۰۰۳

تولید نانوپودر خلوص بالا با کاربرد در محصولات اطفای حریق

یکی از شرکت‌های فناور موفق به تولید نانوپودر اکسید روی با خلوص بیش از ۹۵ درصد برای کاربرد در صنایع بهداشتی و آرایشی و محصولات اطفای حریق شده است.

به گزارش ایسنا، اکسید روی یک ماده سفید رنگ و غیر قابل انحلال در آب با فرمول شیمیایی ZnO است. هدایت حرارتی بالا، خواص ضدباکتریایی، مرطوب‌کنندگی و ضریب شکست بالا از جمله خواص اکسید روی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نانو اکسید روی ترکیبی زیست سازگار و ایمن بوده و می‌تواند در پزشکی کاربردهای وسیعی داشته باشد و به‌علت خاصیت جذب امواج ماورای بنفش، به‌طور وسیعی در ترکیبات بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. این ترکیب در حذف بوی بد بدن و جلوگیری از رشد باکتری‌ها بسیار کاربردی بوده و به خوبی موجب تسکین برخی حساسیت‌های پوستی می‌شود.

از این رو تولید این ماده در کشور اهمیت بسیاری دارد و تلاش‌های زیادی برای تولید اکسید روی با خلوص بالا صورت گرفته است  و به تازگی یکی از شرکت‌های فناور اکسید روی با خلوص ۹۵٫۵ درصد را تولید کرده است. ذرات اکسید روی تولید شده، ابعادی در محدوده ۴۵ الی ۶۰ نانومتر دارا بوده و مورفولوژی آن‌ها کروی و شبه کروی است.

به نقل از ستاد نانو، این ماده به‌عنوان افزودنی در تولید مواد مختلفی همچون لاستیک، پلاستیک، شیشه، سیمان و سرامیک، پمادها، کرم‌های ضدآفتاب، روان‌کننده‌ها، رنگ‌ها، چسب‌ها، باتری‌ها، محصولات اطفای حریق، ادوات جاذب اشعه فرابنفش (UV) و مصارف ضدخوردگی و ضدقارچی قابل استفاده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نانو اکسید روی اکسید روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۸۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شستن دست با تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، سردار فداکار افزود: غروب دیشب یک مورد آتش سوزی در سه راه سیدنظام مهاباد به این سازمان گزارش شد و تیم اطفای حریق پایگاه مرکزی این شهرستان خود را به محل رساندند.

او اضافه کرد: در بررسی اولیه مشخص شد که این مرد کهنسال 75 ساله که با استفاده از ماده مشتعل تینر در حمام مشغول شستشوی دستانش بود، بر اثر اشتعال تینر دچار آتش سوزی شده و پس از ریختن این ماده بر بدنش سایر قسمت های بدن وی نیز صدمه شده دیده بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد گفت: ماموران آتش نشانی ضمن مهار این حریق از گسترش آن به سایر بخش های این خانه و خانه های اطراف جلوگیری کردند.

او گفت: در این حادثه این مرد کهنسال به شدت آسیب دید و توسط آمبولانس فوریت های پزشکی به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد منتقل شد ولی متاسفانه با توجه به سوختگی شدید بالای ۸۰ درصد مصدوم جان خود را از دست داد.

فداکار اضافه کرد: علت اصلی این حادثه توسط نیروی انتظامی و سایر ارگان های مرتبط در دست بررسی است.

شهروندان برای برخورداری از هرگونه راهنمایی و مشاوره ایمنی می توانند با شماره تلفن ۱۲۵، این سازمان در طول شبانه‌روز تماس حاصل کنند.

در مهاباد در سه ایستگاه، بیش از ۴۵ نفر پرسنل عملیاتی و با برخورداری از هشت دستگاه خودرو سبک و نیمه سنگین، عملیات امداد و نجات و اطفای حریق را انجام می‌دهد.

تینر حلال و ماده شیمیایی است که به عنوان رقیق کننده و بهبود خواص رنگ ها مورد استفاده قرار میگیرد. در عبارات تحت الفظی به آن رقیق کننده نیز می گویند.

تینر از اصلی ترین و مهم ترین ابزار در صنعت نقاشی های صنعتی و ساختمانی است.

 

دیگر خبرها

  • اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش‌نشانان مشهدی
  • اختراعی که «مرد عنکبوتی» را بی‌اعتبار می‌کند!
  • مرگ به دلیل شستن دست با تینر
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • شستن دست با تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • فرماندار شفت: حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت / ۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • فرماندار شفت:حریق شهرک امامزاده ابراهیم شفت تلفات جانی نداشت/۴۰ واحد طعمه حریق شد
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود