Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ گرانی و کمبود روغن خوراکی مدت‌هاست به یکی از دغدغه‌ اصلی مردم تبدیل شده و هربار مسئولان با وعده‌ متعادل‌سازی و اتخاذ سیاست‌هایی در صدد رفع چالش‌ها هستند اما تداوم نبود روغن در بازار همچنان ادامه‌دار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   اصفهان، از زمان ورود ویروس کرونا به کشورمان بسیاری از کالاهای اساسی مردم با کاهش صادرات، واردات و کمبود تقاضا و عرضه با نوسانات قیمت بالایی روبه‌رو شده اما افزایش بیش از 2 برابری و کمیابی روغن خوراکی به‌ویژه نوع جامد از شهریور سال گذشته بنا به معضل تحریم‌ها، مشکلات ارزی، عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام و احتکار برخی از توزیع‌کنندگان عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس در سال گذشته طی فاصله 4 ماهه با تغییر 2 مرحله‌ای قیمت مصوب انواع روغن خوراکی بهای این کالا در بازار بدون توجه به نرخ‌های مصوب با افزایش چندین برابری و کمیابی روبه‌رو شد و تا مدتی مسئولی پاسخگوی چرایی کمبود روغن در بازار نبود و برخی با این باور بودند که ترس مصرف کننده در تامین بیش از نیاز برای آینده‌ای نزدیک علتی دیگر برای گرانی و سوءاستفاده احتکارگران است.

البته ماجرای پرغصه گرانی و کمیابی روغن خوراکی طی سال گذشته تا جایی پیشی گرفت که توزیع روغن نباتی در برخی نقاط شهر اصفهان به صفر رسید و حتی از ارائه کارت ملی برای خرید روغن یا اجبار برای خریداری دیگر محصولات همراه با روغن خبر می‌رسید که برطبق مشاهدات روغن مایع نیز با قیمت‌های بیش از 40 درصد نرخ مصوب در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ با وجود کمبود عرضه در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت.

8هزار تن برنج، شکر و روغن خوراکی در استان اصفهان توزیع می‌شودآغاز توزیع کالاهای ضروری ماه رمضان در گیلان؛ 1157 تن روغن خانوار توزیع می‌شودجزئیات توزیع اقلام اساسی ویژه ماه مبارک رمضان در استان گلستان/توزیع 1800 تن روغن آغاز شد

براساس این گزارش پس از مدتی در اواخر سال گذشته و اوایل امسال تا حدودی کمبود روغن مایع حل شد و بازار اصفهان نیز به ثباتی نسبی رسید اما اکنون کمبود روغن جامد و فروش حلب‌های 5 و 16 کیلویی بیش از دو برابر با نرخ‌های 140 تا 350 هزار تومان به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها با گلایه از چنین شرایطی اعلام کردند چندین بار برای تهیه روغن به مغازه‌ها مراجعه کرده‌اند اما تاکنون موفق به خرید نشده‌اند.

هرچند بر طبق گفته‌های مسئولان چالش رفع کمبود روغن در اصفهان از ابتدای ماه رمضان مطلوب‌تر شده اما آنچه در بازدید میدانی از بازار اصفهان قابل مشاهده است، وجود به وفور روغن سرخ کردنی در بازار و عدم تامین به اندازه مورد نیاز روغن مایع خوارکی و روغن نباتی با قیمت مصوب است.

  تداوم کمبود روغن در بازار؟  

یکی از فعالان اقتصادی بازار اصفهان درباره اینکه آیا مشکل کمبود روغن خوراکی جامد و مایع در اصفهان حل شده است، گفت: رسانه‌های تصویری از انباشت انبارهای روغن و کشتی‌های پهلو گرفته خبر می‌دهند اما اندک روغن موجود در بازار اکثرا سرخ‌کردنی است.

امیرعباس یرقابی با ابراز تاسف از اینکه در صورت موجود، روغن نباتی 5 کیلویی با بهای 130 تا 140 هزار تومان در مغازه‌ها شهر اصفهان فروخته می‌شود، اظهار داشت: نرخ دولتی این نوع روغن 68 تا 70 هزار تومان تعیین شده اما 2 برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی درباره اینکه چرا نظارتی بر قیمت‌گذاری‌ها اجرایی نمی‌شود، افزود: در حال حاضر روغن حلب 5 کیلویی در برخی فروشگاه بزرگ 70 هزار تومان عرضه می‌شود اما در مغازه‌ها 130 هزار تومان به بالا است که ضمن جریمه سوپرمارکت‌ها توسط تعزیرات، آنها از فروش روغن با فاکتور خودداری می‌کنند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه اکنون روغن مورد نیاز شهروندان در بازار اصفهان موجود است، بیان کرد: در حال حاضر مقداری روغن مایع سرخ‌کردنی در بازار است اما نه به میزان زیاد مثلا 10 تا 20 کارتن برای توزیع!

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب حلب 16 کیلویی روغن نباتی 160 تا 170 هزار تومان تعیین شده است، گفت: از سال گذشته تاکنون این نمونه روغن با بیش از 2 برابر قیمت مصوبه 350 هزار تومان معامله می‌شود و رستوران‌داران و آشپزها برای تامین مایحتاج خود مجبور با تامین آن با قیمت‌های گزاف هستند.

یرقابی پیرامون اینکه دلیل بیش از 2 برابر اختلاف قیمت در روغن نباتی چیست، اظهار داشت: در حال حاضر بازار بار مورد نیاز برای اصناف و خانوارها موجود نیست. هم اکنون در بازار مولوی تهران انباشت روغن نباتی حلب 5 و 16 کیلویی وجود دارد اما با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با کمبود روغن مایع و جامد در بازار مشکل احتکار خانگی مطرح است یا عدم نظارت‌ها، بیان کرد: بخش توزیع مشکل‌ساز است و بار به اندازه کافی در بازار موجود نیست چنانچه انباشت محصول وجود داشت اینگونه مشکلات ایجاد نمی‌شد.

این فعال اقتصادی در بازار اصفهان پیرامون اینکه انباشت محصول برای حل چالش کمبود روغن خوراکی را فقط از طریق کارخانه‌های داخلی باید رفع کنیم و آیا واردات تاثیرگذار است، افزود: واردات که 100 درصد می‌تواند اثربخش باشد اما احتمالا کارخانه‌ها در تامین مواداولیه با مشکلاتی روبه‌رو هستند که نمی‌توانند تولیدات خود را افزایش داده و نیاز بازار را رفع کنند.

 نبود تناسب قیمت‌ها با دخل و خرج مردم 

یکی از خرده‌فروشی‌ها بازار اصفهان درباره گرانی بسیاری از کالاهای اساسی از ابتدای سال جاری به بهانه شیوع کرونا ویروس گفت: نوسانات ارزی، حذف ارز دولتی و عدم واردات مواداولیه بسیاری از کالاها، تمام معادلات اقتصادی را بهم ریخته است به نحوی که ما اجناس مورد نیاز برای عرضه را با قیمت‌های گران و بی‌ثبات خریداری می‌کنیم.

این خرده‌فروش اصفهانی اضافه کرد: نوسانات دلار بهانه‌ای برای افزایش نرخ اجناس در بازار است، زیرا هنگامی‌که طی سال گذشته کالاها گران شد، گفتند؛ به دلیل افزایش قیمت دلار است و بعد از مدتی این سوال پیش آمد که چرا با کاهش قیمت دلار بهای اقلام سیر نزولی نیافت یا حتی به نرخ‌های قبلی بازنگشت و در پاسخ به این سوال بسیاری گفتند که قیمت‌ها ربطی به دلار ندارد.

وی درباره اینکه با شایعه گرانی و کمیابی کالایی مردم برای خرید و ذخیره بیشتر آن کالا به مغازه‌ها و فروشگاه‌های هجوم می‌آورند، اظهار داشت: در تمام دنیا وقتی کالایی گران می‌شود مردم از خرید آن خودداری می‌کنند اما در کشور ما هنگامی که حتی زمزمه گرانی کالایی به گوش می‌رسد، شهروندان چنان برای خرید آن هجوم می‌برند که قیمت آن کالا دو برابر می‌شود.

این خرده‌فروش اصفهانی پیرامون اینکه روغن یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز هر خانواده و خانه‌ای است اما با 2 برابر قیمت مصوب در بازار آزاد به فروش می‌رسد، افزود: هر روز لیست جدید قیمت‌ها را می‌توان به راحتی دید و در این شرایط نکته مهم این است که دخل و خرج مردم با هم برابری نمی‌کند و همچنان اختلاف طبقاتی بین شهروندان بیشتر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

وی درباره اینکه به دلیل کمبود روغن خام و مواد اولیه در کشور اکثر کارخانه‌ها با ظرفیت پایین کار می‌کنند، بیان کرد: این روزها که تمامی کشور درگیر کرونا است. تعطیلی واحدها کسب و کارها در چندین هفته به‌دلیل پیشگیری از شیوع بیماری مشکلات زیادی را برای معیشت بسیاری از خانواده‌ها ایجاد کرد و سفره برخی آنها را خالی‌تر از گذشته کرده باید مسئولان بیش از سال‌های گذشته بر بازار و قیمت کالاهای اساسی نظارت جدی‌تری داشته باشند تا افراد ضعیف در چنین شرایطی کمتر زیر بار گرانی‌ها آسیب ببینند.

 عدم مشکل حاد در توزیع روغن در فروشگاه‌های بزرگ اصفهان 

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به وضعیت روغن طی روزهای اخیر در استان، گفت: در حال حاضر روز به روز نسبت به روزهای گذشته شرایط مطلو‌ب‌تر می‌شود چرا که در بهار حواله‌های مناسبی برای توزیع روغن خوارکی در استان گرفته‌ایم که با صدور حواله‌ها سطح عرضه را تشدید می‌کنیم.

اسماعیل نادری پیرامون اینکه مشکل حادی در توزیع روغن خوارکی در فروشگاه‌های بزرگ شهر اصفهان وجود ندارد، اظهار داشت: شاید در یکسری از سوپرهای کوچک و مغازه‌های شهر از آن میزان توزیع اندکی محدودیت باشد اما در فروشگاه‌های بزرگ هیچ‌گونه محدودیتی نیست و قفسه‌ها مملو از روغن مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه برای رفاه مردم در صدد تشدید سطح عرضه روغن خوارکی در استان هستیم، افزود: از شرکت‌‌های پخش خواستار همانند گذشته فعال‌تر وارد عرصه شوند و روغن را برای استان مثل قبل جذب کرده و موریگی توزیع نمایند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در پاسخ به اینکه برخی از فعالان اقتصادی متذکر شده‌اند که از ابتدای امسال همانند اواخر سال گذشته کمبود روغن خوارکی در بازار اصفهان وجود دارد و ضمن تامین روغن از استان‌های دیگر بازهم نمی‌توانند حتی 10 تا 20 بسته برای توزیع تهیه کنند، بیان کرد: این گفته‌ها کاملا باهم تناقض دارد به طور حتم منظورشان تامین روغن از کارخانه داخل استان بوده نه اینکه روغنی موجود نیست.

وی درباره اینکه عمده روغن مصرفی اصفهان از دیگر استان‌ها تامین می‌شود چرا که قرار نیست استان اصفهان همزمان تمام محصولات را دارا باشد، ادامه داد: کارخانه گلبهار استان اصفهان از ماه‌های دی و بهمن سال گذشته با استارت بسیار عالی تاکنون روزانه در حال افزایش تولیدات خود است و دیگر کارخانه استان طی مدتی تعطیلی با همت مسئولان و مالکان ضمن آغاز مجدد فعالیت بر روند قیمت روغن خوراکی هم تاثیرگذار بوده است.

نادری با بیان اینکه برای ماه مبارک رمضان نزدیک به 2 هزار و 500 تن روغن خانوار کارسازی شده، گفت: به مرور در حال جذب هستیم و در شهرستان‌ها از طریق مباشران معرفی گردیده و در مرکز استان در فروشگاه‌های بزرگ وارد محدوده توزیع برای مصرف خانواده‌ها شده است.

وی در ادامه افزود: روغن در نظر گرفته شده تا زمان توزیع کامل آن ادامه دارد و در صورت نیاز باز هم توزیع خواهد شد و هیچ نگرانی از کمبود این مایحتاج اساسی وجود نخواهد داشت.

به گزارش تسنیم مدت‌ها است گرانی و کمبود گریبانگیر بازار کالاهای اساسی مردم را گرفته و قیمت‌ها سر به فلک گذاشته و افراد کم‌در‌آمد نه تنها توان خرید مایحتاج روزانه خودشان را ندارد بلکه اقلام پروتئینی از سفره و سبد خوراک خانواده‌های بی‌بضاعت و متوسط جامعه حذف شده و با وجود تمام تمهیدات در نظر گرفته قیمت منابع تأمین پروتئین همچون حبوبات، گوشت، لبنیات کاهش قابل توجهی نیافته است.

در این میان فرصت‌طلبی سودجویان، افزایش عرضه و تقاضا، عدم تامین مواداولیه، نوسانات ارزی، حذف ارز دولتی و تزریق قطره چکانی کارخانجات پاسخ‌هایی است که در برابر چرایی کمبود و عدم توزیع انواع روغن با تب افزایش نرخ این محصولات در اصفهان مطرح می‌شود اما سوال این است که چرا نظارت‌ها محدود شده و آیا باید به نظاره نشست و دید در روزهای آتی مسئولان و متولیان امر این بازار را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام/170/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فروشگاه های بزرگ بازار اصفهان روغن خوارکی کالاهای اساسی روغن در بازار روغن خوراکی حال حاضر توزیع روغن کمبود روغن روغن نباتی خانواده ها هزار تومان مورد نیاز سال گذشته برای خرید خرده فروش قیمت مصوب روغن مایع مغازه ها بر قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟

به گزارش پارس نیوز، رصد بازار سکه و طلا طبق آخرین معاملات انجام شده تا لحظه انتشار این گزارش نشان می‌دهد که بازار همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. ضمن اینکه بازار جهانی نیز امروز (یکشنبه) تعطیل بوده و تاثیر چندانی بر روند بازار داخل نداشته است. 

براساس آخرین معاملات انجام شده در بازار، سکه تمام طرح جدید به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است و در حال حاضر با بهای ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بدین ترتیب قیمت سکه طی این دور روز از هفته جاری (دیروز و امروز) نسبت به هفته گذشته بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت بها داشته است؛ چراکه در آخرین معاملات پایانی هفته گذشته، سکه ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت.

سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، امروز ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

نیم سکه و ربع سکه نیز به‌ترتیب نسبت به هفته گذشته ۹۰۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۴۰۰ هزار تومان (ربع سکه) نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است؛ در بازار امروز نیم سکه ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۴ میلیون و ۵۰۰  هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز هفت میلیون تومان دادوستد شد.

باتوجه به آرامش در بازارهای جهانی نیز  روند قیمتی در بهای طلا نیز کاهشی است؛ هر مثقال طلای آب شده در بازار امروز ۱۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که نسبت به هفته‌ی گذشته ۵۶۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با بهای سه میلیون و ۴۰۷ هزار تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفت که ۱۳۲ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت هر گرم طلا در آخر هفته گذشته است.

گفتنی است، مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه