Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@02:27:59 GMT

ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۸۶۰۶

به خبرگزاری آناتولی، "دیوید ساترفیلد" سفیر آمریکا به وزارت خارجه ترکیه فراخوانده شده است.

براساس این گزارش "سادات اونال" معاون وزیر امورخارجه ترکیه در دیدار با ساترفیلد مردودیت قاطع آنکارا در خصوص بیانیه جو بایدن رییس جمهوری آمریکا مبنی این که حوادث ۱۹۱۵ را کشتار دسته جمعی ارامنه دانسته، اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اونال گفت: بیانیه بایدن فاقد هرگونه اساس تاریخی و حقوقی و کاملا مردود و محکوم است.

وی افزود: سخنان رییس جمهوری آمریکا به لحاظ نقطه نظر حقوق بین‌الملل کاملا باطل است و موجب خدشه دار شدن روابط میان دو کشور می‌شود که بهبود آن دشوار خواهد بود.

پیش از آن نیز رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سیاسی کردن موضوع کشتار ارامنه از سوی کشور سومی [چون آمریکا] را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد که فرهنگ زندگی مشترک میان ترک‌ها و ارامنه از میان برود.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در واکنش به اقدام رییس جمهوری آمریکا در برسمیت شناختن کشتار ارامنه گفت: آمریکا باید به گذشته خود نگاه کند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز در این باره افزود: تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن کشتار ارامنه را کاملا رد می‌کنیم.

رییس جمهوری آمریکا شنبه شب به وقت تهران نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت.

ترکیه می گوید ماجرای ارامنه در اوایل قرن بیستم نسل کشی نیست و ارامنه که درگیر رقابت های منطقه ای شده بودند، در جانبداری از  دولت های متخاصم علیه حکومت عثمانی قیام کرده بودند.

روابط ترکیه و آمریکا طی دو سال گذشته، بر سر موضوعاتی همچون حمایت های همه جانبه آمریکا از کردها که ترکیه آنها را گروه های تروریستی می خواند و همچنین اختلافات شدید در خصوص خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: رییس جمهوری آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «عباس المالکی» فعال سیاسی عراقی تاکید کرد که سفارت آمریکا در بغداد به دنبال گسترش انحرافات اخلاقی در جامعه عراق و اجرای پروژه های مخرب خود است.

وی افزود: مخالفت آمریکا و انگلیس با تصویب قانون مبارزه با فحشاء در عراق به این دلیل انجام می شود که واشنگتن از انحرافات اخلاقی به عنوان وسیله ای برای اجرای سیاست های خود در برخی کشورهای منطقه از جمله عراق استفاده می کند.

المالکی تصریح کرد: آمریکا و انگلیس از عمله های خود در عراق که مشکلات اخلاقی دارند برای تحقق اهداف سیاسی و ناامن کردن کشور استفاده می کنند.

وی گفت: این کشورها از عناصر منحرف حمایت های مالی به عمل آورده و به آنها ویزا و محل اقامت در برخی کشورهای همسایه می دهند. سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی به شمار می رود. این مرکز عناصر مشکل دار را دور خود جمع کرده و آنها را به کشورهای دیگر اعزام می کند.

روز گذشته نیز «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق تاکید کرد که «النا رومانسکی» سفیر آمریکا در بغداد قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده است.

وی افزود: سفیر آمریکا در امور داخلی عراق دخالت می‌کند که بدین ترتیب مفاد توافقنامه امضا شده میان بغداد و واشنگتن را نقض کرده است.

التمیمی اضافه کرد: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشاء در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

کد خبر 6092951

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • آمادگی مازندران برای سفر رییس جمهوری
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند