Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:56:50 GMT

تدوین ۸۴ درصد استانداردهای کردستان در دولت تدبیر و امید

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۸۸۴۹

تدوین ۸۴ درصد استانداردهای کردستان در دولت تدبیر و امید

به گزارش ایرنا، استاندارد، واژه‌ای است که روزانه بارها آن را در مکالمه‌های مختلف خود بکار می‌بریم و در بین گفته‌های افراد دیگر هم آن را می شنویم؛ بکارگیری این کلمه تنها مختص خرید کالاهای مختلف نیست بلکه همواره سخن از رفتار و گفتار استاندارد هم می شود.

از زمان‌های قدیم مردم در داد و ستدهای خود و تعیین دستمزدها و در مجموع از وقتی که موارد مربوط به اندازه‌گیری مطرح شده با اهمیت استاندارد آشنا شدند و بتدریج و با رشد صنعت و تکنولوژی مفاهیم مربوط به این واژه مهم هم گسترش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین اهمیت و ارزش استاندارد منجر شده برای هر نوع خدمت و کالایی استاندارد ویژه آن توسط اهالی فن و متخصصان در کشورهای مختلف دنیا تدوین شود و امروزه تعداد استانداردهای ملی به یکی از شاخص‌های توسعه تبدیل شده است.

تدوین استاندارد کار ساده‌ای نیست و از عهده هر کسی هم برنمی آید بنابراین فردی به عنوان دبیر تدوین استاندارد تعیین می‌شود که علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی مورد نظر آموزش لازم برای نحوه استانداردنویسی را هم دیده باشد.

پیش از انقلاب‌اسلامی فقط ۲ هزار و ۲۲۰ مورد استاندارد ملی در ایران تدوین شده بود، این آمار تا سال ۱۳۹۲ به ۲۵ هزار و ۸۶۶ مورد و تا پایان سال ۱۳۹۹ هم به ۳۴ هزار و ۴۲۰۳ مورد رسیده است.

اداره کل استاندارد هم از سال ۱۳۷۳ در کردستان شروع به فعالیت کرده و در طول این ۲۷ سال ۱۸۵ استاندارد ملی در این استان تدوین شده که از این تعداد ۱۵۵ مورد آن مربوط به هشت سال دولت تدبیر و امید است به عبارتی ۸۴ درصد تدوین استانداردهای ملی در این استان در دولت دکتر روحانی انجام شده است.

کردستان ظرفیت تدوین استاندارد ملی بالایی دارد

مجموع استانداردهای تدوین شده در کردستان به نسبت ظرفیت نیروی انسانی توانمند و متخصص آن کم است ولی از لحاظ اینکه این استان چند سالی است در مسیر توسعه قرار گرفته و صنعت‌های نوین در آن در حال شکل گیری و راه اندازی است می‌توان به آینده افزایش این استانداردها در استان امیدوار بود.

تدوین استاندارد مستلزم گذراندن پروسه ای است بدین گونه ابتدا استاندارد پیشنهاد داده شده در کمیته های برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد مورد بررسی قرار می گیرند و آنگاه تصمیم لازم در خصوص اینکه آیا برای موضوع اعلام شده تدوین استاندارد نیاز هست یانه، گرفته می شود و در صورت تایید ضرورت تدوین استاندارد اعلام شده با دبیر قرارداد منعقد می شود.

مدیرکل استاندارد کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استاندارد در همه زمینه‌ها از جمله آیین نامه‌های کارکردن، تولید در واحدهای تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی، در خصوص روش‌های آزمون تدوین می‌شود.

ژیلا یزدانی اضافه کرد: زمانی که استانداردی وجودداشته باشد دیگر آزمایشگاه‌ها به روش دلخواه به آزمایش نمی‌پردازند و واحدهای تولیدی هم کیفیت مورد نیاز را برمبنای مقیاسی مشخص تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تدوین استاندارد اساس کار سازمان ملی استاندارد است، افزود: تدوین استاندارد توسط کارشناسان استاندارد شاغل در ادارات کل استاندارد یا کارشناسان دارای پروانه استاندارد قابل انجام است.

مدیرکل استاندارد کردستان با اشاره به اینکه شرکت‌هایی هم هستند که تایید صلاحیت تدوین استاندارد دریافت کردند، یادآور شد: ۲ شرکت در استان چنین شرایطی را دارند ولی تاکنون در این راستا زیاد فعالیتی نداشتند و این مسئله یکی از دلایل اصلی کم بودن تعداد استانداردهای تدوین شده در این استان است.

یزدانی با اشاره به اینکه استان ظرفیت زیادی از لحاظ نیروی انسانی به ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دارد،گفت: امیدواریم اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان به مسئله تدوین استاندارد هم ورود پیدا کنند و طرح‌های تحقیقاتی خود را به سمت این حوزه سوق دهند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که کارهای صنعتی جدید ایجاد می شود در کنار آن بحث تدوین استاندارد هم بیشتر مطرح خواهد شد، اضافه کرد: استاندارد تولید آدامس برپایه صمغ طبیعی به درخواست شرکت تولیدی آن در استان تدوین شده است.

مدیرکل استاندارد کردستان یادآور شد: می طلبد دانشگاه‌ها در کنار بخش صنعت باشند و با شناسایی مشکلات آنها پروژه‌های تحقیقاتی را به سمتی که تدوین استاندارد هم در آن دخیل باشد هدایت کنند.

یزدانی با اشاره به اینکه نخستین استاندارد مربوط به دهان شویه در کردستان تدوین شد، گفت: یکی از ظرفیت‌های استاندارد این است که قابلیت ارتقا را دارد و هر پنج سال یکبار می‌توان اقدام به بازنگری آن به منظور افزایش سطح کیفی آن کرد.

وی با بیان اینکه انجام استانداردهای پژوهش محور زمان بر است، یادآور شد: سه سال است که در استان مشغول به تدوین استاندارد نمازخانه‌ها هستیم و تاکنون به اجماع نظر در این خصوص نرسیدیم.

رسالت‌های اداره کل استاندارد تنها مختص به تدوین استاندارد نیست و در بخش هایی هم چون صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و تشویقی، آزمون باسکول های وسایل نقلیه چرخدار جاده ای، آزمون وسایل توزین و سنجش، آزمون انگ فلزات گرانبها، بازرسی از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه و آموزش هم به ارائه خدمت می پردازند.

۴۷۶ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری در استان صادر شد

مدیرکل استاندارد کردستان اظهار داشت: از ابتدای آغاز بکار دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۱ هزار و ۵۹۳ مورد از محصولات واحدهای تولیدی و ۲ هزار و ۹۵۲ مورد از مراکز عرضه در استان نمونه‌برداری شده است.

یزدانی اضافه کرد: طی این هشت سال ۹ هزار و ۲۸۱ مورد بازرسی فنی از واحدهای تولیدی و ۶۶ هزار و ۸۰۲ مورد هم بازدید و بازرسی از مراکز عرضه در سطح استان انجام شده است.

وی افزود: در این مدت ۴۷۶ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری، ۷۳ پروانه استاندارد تشویقی صادر و ۹۱۵ پروانه استاندارد اجباری هم تمدید و ۴۰۴ پروانه استاندارد اجباری و تشویقی هم ابطال شد.

مدیرکل استاندارد کردستان یادآور شد: سه هزار و ۷۶۳ آزمون باسکول‌های وسایل نقلیه‌ای چرخدار جاده‌ای، ۲۷ هزار و ۶۲۲ آزمون وسایل توزین و سنجش سبک، هشت هزار و ۸۲۴ مورد آزمون نازل جایگاه عرضه سوخت مایع و ۳۷۴ مورد آزمون انگ  فلزات گرانبها در استان انجام شده است.

یزدانی اضافه کرد: ۳۹ هزار و ۱۶۵ نفر ساعت آموزشی برای مدیران کنترل کیفیت، ۲۸ هزار و ۳۲۹ نفر ساعت برای کارکنان این اداره‌کل  و چهار هزار و ۲۹۰ نفر ساعت  برای کارشناسان استاندارد دوره آموزشی برگزار شده است.

ایران در بین ۱۶۳ کشور عضو ایزو ( سازمان استاندارد جهانی) رتبه بیست و یکم را دارد و این اهمیت و ارزش استاندارد در کشورمان را می رساند.

در حال حاضر ۳۹۸ واحد تولیدی در استان زیرپوشش استاندارد قرار گرفتند و محصولات آنها براساس شاخص‌های استاندارد تعیین شده  تولید و روانه بازار می‌شود.

برچسب‌ها گزارش تدبیر و امید کردستان سازمان ملی استاندارد ایران سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گزارش تدبیر و امید کردستان سازمان ملی استاندارد ایران گزارش تدبیر و امید کردستان سازمان ملی استاندارد ایران سنندج اخبار کنکور مدیرکل استاندارد کردستان استاندارد اجباری پروانه استاندارد تدوین استاندارد واحدهای تولیدی استاندارد هم تدبیر و امید یادآور شد تدوین شده تدوین شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری ظهر یکشنبه در جریان دیدار نماینده ولی فقیه کردستان با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان کردستان مخاطب اداره کار محسوب می‌شوند و از خدمات وزارت کار بهره می‌برند.

وی افزود: این اداره‌کل در استان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد و سال گذشته ۱۹ هزار بازرسی را از واحدهای تولیدی و صنعتی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: بازرسی ادواری سالانه از کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی برای حفظ ایمنی و حق و حقوق کارگران توسط بازرسان این اداره‌کل انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان یادآور شد: سالانه ۱۰ هزار پرونده شکایات کارگری در استان بررسی و این پرونده‌ها توسط هیأت‌های تشخیص در اداره کل تعاون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی، آمار کارگران بیمه شده استان را ۱۴۳ هزار نفر برشمرد و گفت: از این تعداد ۴۵ هزار نفر کارگران ساختمانی هستند که ۲۱ هزار نفر آنان بیمه شده هستند و ۲۴ هزار نفر دیگر نیز در صف بیمه شدن هستند؛ ضمن اینکه امسال درآمدهای از سوی مجلس برای بیمه کارگران ساختمانی فاقد بیمه در نظر گرفته شده است.

کد خبر 6091126

دیگر خبرها

  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • ۸۵ درصد نمایندگان پست با گوشی هوشمند توزیع مرسوله می‌کنند
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • سازمان ملی استاندارد صدرنشین جدول تبدیل دستگاهی
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان
  • ایمنی هوانوردی در ایران در حد استاندارهای جهانی است