Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان، علائم مختلفی از این بیماری، عوارض طولانی‌مدت آن و تأثیرات جهش‌های مختلف آن گزارش شده به گونه‌ای که تاکنون چندین جهش از این ویروس در جهان شناسایی شده که کرونا با «جهش دوگانه» آخرین مورد آن است که در کشور هند شناسایی شده است.

ویروس کرونا شناسایی شده در هند ترکیبی از دو جهش است که این ویروس را عفونی‌تر و آن را قادر ساخته تا بر آنتی بادی‌ها نیز غلبه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش اخیر موارد ابتلاء به ویروس کرونا در هند ناشی از ویروس با جهش دوگانه است که نه تنها افراد آسیب پذیر بلکه از افراد جوان‌تر نیز قربانی می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت جهش‌های جدیدتر بیشتر سلامت افراد را تهدید می‌کند و در مقایسه با گونه اصلی ویروس کشنده‌تر است.

همچنین از آنجایی که کووید -۱۹ یک بیماری عفونی است، جهش‌های مختلف آن موجب مسری تر شدن بیماری می‌شود. افزایش موارد جدید ابتلاء و پیامدهای ناشی از این بیماری نشان می‌دهد جهش جدید که موجب طغیان ویروس کرونا در کشور هند شده از قابلیت گسترش سریع‌تری برخوردار است. همچنین علاوه بر ویروس با جهش دوگانه، جهش سه گانه ویروس کرونا نیز در بخش‌هایی از کشور هند شناسایی شده که نسبت به جهش‌های قبلی کشنده‌تر است.

این گونه تاکنون در ۱۸ کشور جهان شناسایی شده که بیشترین موارد مربوط به مسافرانی است که از هند وارد آنها شده‌اند از همین رو طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا یکی از موضوعاتی که اکنون با آن مواجه هستیم انتشار ویروس جدید جهش یافته هندوستان است و استان‌هایی که در مرز شرقی کشور و در همسایگی پاکستان و افغانستان هستند باید مراقبت بیشتری کنند و شیوه نامه‌ها را بشدت رعایت کنند.

ویروس هندی کشنده‌تر و مسری تر از گونه‌های دیگر است

کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در حال حاضر به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد

طبق اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام با حدود ۳۰ درصد کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور، در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، معادل ۵۸ درصد بوده است در حالی که سطح مورد انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور برای مهار بیماری و خروج از موج چهارم، حداقل ۹۰ درصد تعیین شده است.

سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی با مشکل مواجه است

مجتبی جهانتیغ، پزشک سیستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ویروس‌های تنفسی در واقع هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و به راحتی نمی‌توان از انتشار آنها جلوگیری کرد بلکه در بسیاری از نقاط دنیا مسئولان بهداشتی به دنبال به تأخیر انداختن ابتلاء افراد هستند زیرا با این کار می‌توان فرصت کافی برای اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون را به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان ضعیف‌ترین و محروم‌ترین منطقه کشور از نظر زیرساخت‌ها به ویژه سلامت، سرانه تخت بستری، پزشک متخصص، امکانات تشخیصی و… است، افزود: یک جهش معمولاً دو تا سه ماه طول می‌کشد تا بخواهد جایگزین دیگری شود از همین رو باید به گونه‌ای عمل کنیم که شیوع ویروس را به تأخیر بیندازیم.

این پزشک ادامه داد: به نظر می‌رسد ویروس جهش یافته هندی ترکیبی از ویروس‌های جهش یافته انگلیسی و برزیلی باشد که به مراتب قدرت سرایت و کشندگی بالاتری دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی با مشکل مواجه است کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی در کشور را نیز به خود اختصاص داده و در منطقه بلوچستان تقریباً خبری از رعایت پروتکل‌ها و ماسک زدن نیست.

جهانتیغ گفت: از همین رو با توجه به این شرایط نقش عالمان دینی و بزرگان و ریش سفیدان طوایف برای اطلاع رسانی در خصوص لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و همچنین فاصله اجتماعی بسیار پر رنگ و تأثیرگذار است.

در حال حاضر روزانه هزاران تردد مجاز و غیرمجاز از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می‌شود

وی بیان کرد: البته نقش مسئولان هم در کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونای هندی بسیار حائز اهمیت است زیرا در حال حاضر روزانه هزاران تردد مجاز و غیرمجاز از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می‌شود در حالی که وحشی‌ترین و کشنده‌ترین جهش کرونا در هند رخ داده و پاکستان و افغانستان را نیز به زودی آلوده خواهد کرد.

این پزشک با تاکید بر لزوم انسداد هرچه سریع‌تر مرز و تسریع واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: علاوه بر آن لغو پروازهای مستقیم از شبه قاره هند به مناطق مرکزی کشور و یا مرز آبی چابهار و کنترل ترددهای مرزی اتباع ایرانی و پاکستانی از خلال گذرگاه‌های غیر رسمی ایران و پاکستان از جمله مهمترین اقداماتی است که مسئولان کشور و استان باید هرچه سریع‌تر نسبت به آن تصمیم گیری کنند.

اما نکته عجیب اینجاست که مسئولان سیستان و بلوچستان به عنوان پیشانی مبارزه با گسترش ویروس جهش یافته هندی در کشور تاکنون هیچ اقدام عملیاتی به جز چند اظهار نظر کلی انجام نداده‌اند از همین رو با توجه به اینکه انتقال این نوع جهش یافته از ویروس بسیار سریع است باید هرچه سریع‌تر اقدامات پیشگیرانه نیز انجام شود.

کد خبر 5196948

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان ستاد ملی مقابله با کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افغانستان پاکستان هندوستان ویروس کرونا وزارت امور خارجه ایران ویروس کرونا آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا بوشهر واکسن کرونا گرگان محدودیت های کرونایی اردبیل کمک مومنانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گناوه محمد علی حق بین انتخابات 1400 سیستان و بلوچستان رعایت پروتکل ها ویروس کرونا شناسایی شده حال حاضر همین رو جهش یافته کشنده تر سریع تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۹۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲

به گزارش قدس آنلاین، بابک نگاهداری با بیان اینکه اقدامات محرومیت زدایی در ۱۵ سال گذشته به‌ویژه در مناطق جنوب شرقی کشور افزایش‌یافته، اظهار کرد: بررسی وضعیت محرومیت مناطق مختلف کشور نشان از آن دارد که محرومیت در مناطق مختلف کاهش یافته و این امر از سوی مردم هم محسوس بوده است. 

وی بیان کرد: بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد روند محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان شدت پیدا کرده و در بازه زمانی ۱۵ ساله، محرومیت زدایی در این استان از ۲۱ استان دیگر بیشتر بوده است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با این اقدامات ۲۱ درصد از خانوارهای سیستان و بلوچستان، یعنی بیش از ۵۸۰ هزار نفر، از محرومیت خارج‌ شده‌اند. 

وی توضیح داد: بررسی‌ها نشان‌می‌دهد این اقدامات تنها در مناطق شهری استان متمرکز نبوده و روستاها نیز در کانون توجه برنامه‌های محرومیت‌زدایی قرار داشته است.

نگاهداری اظهار کرد: بر همین اساس در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۳ درصد از ساکنان مناطق روستایی و ۱۷ درصد از ساکنان مناطق شهری این استان، از محرومیت خارج شدند. 

وی با بیان اینکه محرومیت مناطق کشور یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و برنامه ریزان کشور محسوب‌می‌شود، گفت: این مهم هر ساله در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد توجه قرار گیرد. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس استان سیستان و بلوچستان را می‌توان کانون توجه اعتبارات محرومیت‌زدایی در قوانین بودجه دانست، گفت: هرساله اعتبارات قابل توجهی به‌منظور رفع محرومیت مناطق کشور در نظر گرفته‌می‌شود که بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌می‌دهد سیستان و بلوچستان رتبه نخست این اعتبارات را در میان استان‌های کشور در دهه اخیر داشته است.

وی توضیح می‌دهد: به‌طور متوسط سهم اعتبارات این استان از بودجه محرومیت‌زدایی نسبت به سهم استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی از این اعتبارات به‌ترتیب حدود ۴، ۳ و ۲.۵ برابر است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که می‌توان گفت با رشد ۷۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه بوده است. 

وی تصریح‌کرد: این میزان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۶.۸ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

انتهای پیام

پایان پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آب شرب ۹۰درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت