Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@11:49:29 GMT

افزایش حضور نظامی ناتو در دریای سیاه اقدامی علیه روسیه است

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۰۲۴۸

افزایش حضور نظامی ناتو در دریای سیاه اقدامی علیه روسیه است

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل- آذر مهدوان: به دنبال تشدید تنش‌ها میان روسیه و ناتو و متشنج شدن اوضاع اوکراین شاهد تحرکاتی در دریای سیاه هستیم. به عنوان مثال روسیه اخیراً رزمایش دریایی خود را در دریای سیاه انجام داده و انگلیس هم اعلام کرده که ماه آینده دو ناو جنگی راهی دریای سیاه خواهد کرد.

از طرفی افزایش تنش میان روسیه و اعضای ناتو تبدیل به ابزاری برای آمریکا جهت قدرت نمایی و تثبیت حضور خود در دریای سیاه و در نتیجه محدود کردن روسیه در این دریا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل از نظر کارشناسان، آمریکا در حال ایجاد جبهه‌ای علیه روسیه در دریای سیاه است. اما سوال اصلی این است، با توجه به اینکه تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» دریای سیاه تحت حاکمیت دولت ترکیه است و شناورهای دیگر کشورها برای عبور از این تنگه نیاز به اجازه ترکیه دارند، تأثیر این تنش‌ها در شرایط ترکیه در دریای سیاه چگونه خواهد بود.

خبرنگار مهر در خصوص تحولات اخیر در دریای سیاه گفتگویی را با پروفسور «نورشین آتش اوغلو گونِی»، عضو هیئت سیاست‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه انجام داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد:

*از زمانی که جو بایدن بر کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تکیه زده است، شاهد افزایش حضور نظامیان کشورهای عضو ناتو در دریای سیاه هستیم. دلیل این امر چیست؟ آیا می‌توان این را اقدامی علیه روسیه ارزیابی کرد؟

بله؛ افزایش حضور نظامی ناتو از سوی آمریکا اقدامی علیه روسیه است. این اقدام را می‌توان به عنوان سیاست بازدارندگی ناتو علیه روسیه در دریای سیاه ارزیابی کرد. آمریکا قصد دارد حضور روسیه را در این بستر دریایی محدود کند.

با افزایش تنش در دریای سیاه، غرب هم با رفتارها و اقدامات خود قصد ممانعت از اجرای سیاستهای روسیه مقابل اوکراین را دارد. انعکاس اخبار مربوط به ورود دو ناو جنگی انگلیس به دریای سیاه در روزهای آینده جز همین اقدامات هست.

*در حالی طی گفته می‌شود دو ناو جنگی انگلیس وارد دریای سیاه خواهد شد روز گذشته روسیه رزمایش دریایی در دریای سیاه انجام داد. آیا این رزمایش‌ها نمی‌تواند عامل افزایش درگیری شود؟

بعید می دانم این رزمایش‌ها موجب افزایش تنش شود. ناتو نیز رزمایش‌هایی در دریای «مدیترانه شرقی» انجام می‌دهد. این رزمایش‌ها صرفاً حامل پیام‌های سیاسی دولتها به یکدیگر است.

*برخی از کارشناسان معتقدند آمریکا در دریای سیاه با ترغیب ترکیه، رومانی و بلغارستان که از اعضای ناتو هستند و همچنین با ترغیب اوکراین و گرجستان به عنوان کشورهایی که در حال همکاری با ناتو هستند، در حال ایجاد ائتلافی علیه روسیه در دریای سیاه است. ارزیابی شما چیست؟ ترکیه در این موضوع چگونه اقدام خواهد کرد؟

بله درست است؛ آمریکا از طریق ناتو قصد دارد حضور خود را در دریای سیاه افزایش دهد. اما واقعیت این است که آمریکا جز کشورهای حاشیه دریای سیاه نیست و با توجه به کنوانسیون «منترو» تمامی کشتی‌های جنگی فقط با اجازه ترکیه حق عبور از تنگه‌های دریای سیاه (داردانل و بسفر) را دارند. به همین دلیل ترکیه به عنوان قدرت غالب در تنگه‌های دریای سیاه به اجرای تمام مفاد این کنوانسیون ادامه خواهد داد.

*ادامه تنش در دریای سیاه میان روسیه و آمریکا، کشورهای حاشیه این بستر دریایی به خصوص ترکیه را چگونه تحت تأثیر قرار خواهد داد؟

قطعاً ادامه تنش در دریای سیاه ترکیه را نیز تحت تأثیر خواهد گذاشت و ترکیه خواهان چنین تنشی نیست. برای همین آنکارا سعی دارد برای کاهش تنش در دریای سیاه مسیرهای دیپلماسی را هموار کند و هم اکنون در حال مذاکره و گفتگو با طرف‌های مورد نظر است. البته حاکمیت ترکیه بر تنگه‌های ورودی دریای سیاه ابزار گرانبهایی برای دولت آنکارا جهت مقابله با افزایش اختلاف در این دریا است.

کد خبر 5195077

منبع: مهر

کلیدواژه: روسیه ناتو ایالات متحده امریکا دریای سیاه اوکراین ترکیه ایالات متحده امریکا عراق روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین افغانستان عربستان سعودی ولادیمیر پوتین ایران سوریه ترکیه جو بایدن اخراج دیپلمات نسل کشی ارامنه تنش در دریای سیاه علیه روسیه رزمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  در نشست خبری مشترک ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس با استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، خبرنگاری از دبیر کل ناتو سوالی پرسید که در اقدامی عجیب به جای اینکه او پاسخ دهد، ریشی سوناک صلاحیت او را برای پاسخ به این پرسش مناسب ندانست که اقدامی عجیب در عرصه دیپلماتیک توصیف شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


سوال خبرنگار این بود:" می‌خواهم از آقای استولتنبرگ سوالی بپرسم و آن این است که در همه نظرسنجی‌ها در بریتانیا، معلوم شده است که پس از برگزاری انتخابات امسال، دولت دیگری در بریتانیا بر سر کار خواهد آمد بنابراین، چه قدر این وعده‌های آقای سوناک را جدی می‌گیرید؟ و برای اقدامی احتیاطی، آیا با احزاب رقیب دولت هم گفتگو می‌کنید؟
به محض پایان پرسش خبرنگار و پیش از اینکه دبیر کل ناتو سخنی بگویدریشی سوناک گفت: " با احترام به آقای استولتنبرگ، فکر می‌کنم مناسب نباشد که ایشان درباره امور داخلی بریتانیا صحبت کنند. "
تحلیل گران معتقدند علت هراس ریشی سوناک از ورود به امور داخلی انگلیس روشن است. به گفته آنان دولت انگلیس مدت هاست برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌ها و کاهش نارضایتی‌های مردمی، تلاش می‌کند افکار عمومی را به بیرون از این کشور منحرف کند.
جیم کوران تحلیل گر مسائل سیاسی در این باره می‌گوید:" این جا در بریتانیا، موضوع برای مردم پیچیده نیست و همه، ناکامی‌های دولت را درتحقق وعده هایش مانند کاهش صف میلیونی بیماران منتظر درمان، بحران گرانی ها، بحران افزایش نا امنی و مشکلات اجتماعی لمس کرده اند و از همه مهمتر رویکرد دولت در نظامی گری و حمایت بی، چون و چرا از اسراییل را درک کرده اند و دولت تلاش می‌کند با انحراف افکار عمومی فقط از شکست سخت‌تر در انتخابات پیش رو خود را برهاند. اما موضوع فلسطین سبب شد نقاب از چهره سیاستمداران برداشته شود و اکنون نظر نامزد‌های نمایندگی درباره حقوق فلسطینیان به معیاری مهم در رای دادن مردم مبدل شده است بسیاری از مردم به هواداران رژیم تروریست و نژادپرست اسرائیل در انگلیس رأی نخوهند داد و این برنگرانی‌های حامیان این رژیم افزوده است که یک باخت بزرگ برای آنهاست".
بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده در انگلیس بدهی‌های دولت این کشور به بیش از ۲ تریلیارد و ۷۰۰ میلیارد پوند رسیده است که بالاترین میزان در تاریخ این کشور است، اما این شرایط موجب نشد ۳ میلیارد پوند دیگر به اوکراین کمک نظامی نکند. انگلیس از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۲ میلیارد پوند به اوکراین اختصاص داده است. "
به گفته نخست وزیر انگلیس، تا شش سال آینده ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور صرف امور نظامی خواهد شد و بودجه نظامی انگلیس از حدود ۶۰ میلیارد پوند کنونی به بیش از ۸۷ میلیارد پوند خواهد رسید که مانند اغلب کشور‌های عضو ناتو بالاترین میزان پس از جنگ سرد است.

 

 


با صدا‌ها:
ریشی سوناک - نخست وزیر انگلیس
جیم کوران - تحلیلگر مسائل سیاسی
--------------------

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل