Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اول اسکاتلند به نخست وزیر انگلیس هشدار داد، اگر خواست مردم اسکاتلند برای برگزاری رفراندوم دیگری درخصوص استقلال را مسدود کند، همان توهین و اهانت به دموکراسی را که رئیس جمهور سابق آمریکا پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سه نوامبر از خود نشان داد، به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، "نیکولا استورجن"، وزیر اول اسکاتلند در مقاله‌ای پیش از انتخابات پارلمانی اسکاتلند که ششم مه (16 اردیبهشت ماه) برگزار می‌شود، گفت: مردم اسکاتلند باید برای تعیین آینده خود آزاد باشند و دولت لندن نباید مانع خواست دموکراتیک اسکاتلندی‌ها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا به این لحظه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و وزرای دولتش ایده برگزاری رفراندومی دیگر در اسکاتلند را رد کرده‌اند و تاکید دارند که رفراندوم سال 2014 میلادی که نتیجه‌اش رای "نه" به استقلال اسکاتلند بود، این موضوع را برای یک نسل حل و فصل کرده است.

اما حزب ملی اسکاتلند تاکید دارد، بریگزیت و پاندمی کرونا اساسا اوضاع را تغییر داده و انگیزه مردم اسکاتلند برای استقلال را تقویت کرده است.

نیکولا استورجن گفت: امتناع از احترام گذاشتن به خواست رای دهندگان برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا کارآمد نبود و اگر جانسون بخواهد این راه را طی کند، به همین اندازه یک رویکرد فاجعه‌آمیز برای او خواهد بود.

وی افزود: مقابله با پاندمی کرونا و احیای اقتصادی در اولویت قرار دارند. با این حال اگر اکثریت اعضای جدید پارلمان اسکاتلند پس از انتخابات ششم مه به برگزاری یک رفراندوم جدید رای بدهند، آن وقت اسکاتلند باید این فرصت را داشته باشد تا تعیین سرنوشتش را در دستان خود بگیرد.

وزیر اول اسکاتلند تصریح کرد: اینکه دولت انگلیس به دنبال سنگ اندازی باشد، اقدامی ناپایدار خواهد بود. همان طور که قبلا هم گفته‌اند، آنها درصدد انجام یک اقدام قانونی بر می‌آیند و از یک دادگاه می‌خواهند تا نتیجه یک انتخابات دموکراتیک آزاد و عادلانه را ملغی کند.

وی گفت: این یک نگاه وحشتناک برای هر نخست وزیری است. به علاوه این اقدام برای دونالد ترامپ کارآمد نبود و برای بوریس جانسون نیز کارآمد نخواهد بود. آینده اسکاتلند باید توسط مردم اسکاتلند تعیین شود و تعیین خواهد شد.

اگرچه احزاب محافظه‌کار و کارگر اسکاتلند هر دو مخالف برگزاری رفراندومی دیگر هستند، اما شدیدا انتظار می‌رود که اعضای حامی استقلال حزب حاکم ملی اسکاتلند، "سبزها" و احتمالا حزب "آلبا" اکثریتی را به نفع مبارزه برای برگزاری یک رفراندوم دیگر تضمین کنند.

استورجن گفت: بعد از بریگزیت که اکثر اسکاتلندی‌ها با آن مخالف بودند و پاندمی کرونا، مضحک است که حق مردم اسکاتلند برای بازسازی اقتصاد کشورشان و شکل دادن به موقعیتشان در جهان مستقل از اقتدار انگلیس نادیده گرفته شود.

وی افزود: کشوری را تصور کنید که به دنبال بهبودی از کووید 19 است اما هیچ قدرتی برای کنترل اهرم‌های سیاست اقتصادی و اجتماعی که برای بازسازی لازم هستند، ندارد و در عین حال کنترل اکثر قدرت‌های امنیت اجتماعی، مالیات، استخدام، وام گرفتن و قدرت‌های مهاجرتش در جای دیگری است. همچنین تصور کنید که این کشور برخلاف اراده دموکراتیک خود از اتحادیه اروپا و بازار بزرگ عظیم اروپا خارج شده باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بریگزیت اسكاتلند انگليس مردم اسکاتلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در سفر به تل‌آویو بار دیگر به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد که واشنگتن همچنان مخالف آغاز عملیات نظامی علیه شهر رفح در جنوب غزه است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی شامگاه دیروز اعلام کردند که وزیر خارجه آمریکا در چارچوب سفر منطقه‌ای خود و با هدف ادعایی بررسی مذاکرات آتش بس در غزه، وارد اراضی اشغالی شد. بلینکن ساعاتی پیش با نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر به اردن و ریاض سفر کرده بود.

پیش از این نتانیاهو تأکید کرده بود که «تحت هر شرایطی» ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح که هم‌اکنون به پناهگاه اصلی آورگان فلسطینی تبدیل شده، حمله خواهد کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز چهارشنبه هشدار داد که حمله همه جانبه اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه، باعث رقم خوردن فاجعه انسانی خواهد شد.

آدهانوم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن درخواست از اسرائیل برای خودداری از حمله به رفح، از همه طرف ها خواست برای برقراری آتش‌بس تلاش کنند و به صلح پایدار دست یابند.

رژیم صهیونیستی با این ادعا که شهر رفح آخرین پایگاه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است، علیرغم هشدارهای بین المللی درباره پیامدهای فاجعه بار با توجه به حضور حدود ۱.۴ میلیون آواره در آنجا، بر حمله به این شهر در مرز با مصر اصرار دارد.

کد خبر 6094355

دیگر خبرها

  • نتانیاهو خطاب به بلینکن: هیچ توافقی برای پایان جنگ در غزه را نخواهم پذیرفت
  • نتانیاهو خطاب به بلینکن : هیچ توافقی برای پایان جنگ در غزه را نخواهم پذیرفت
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • کناره گیری وزیر اول مسلمان اسکاتلند
  • کناره‌گیری وزیر اول اسکاتلند از سمت خود
  • ببینید | پیام ویژه سردار حاجی‌زاده خطاب به مردم
  • وزیر اول اسکاتلند استعفا داد
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد