Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، یک هفته پیش بود که زمین زیر پای گناوه‌ای‌ها لرزید. لرزشی که شهرستان‌ها و استان‌های همجوار را هم تکان داد. در استان بوشهر افزون بر گناوه، شهرستان‌های دیلم، بوشهر و دشتستان هم لرزیدند. استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس هم لرزش زمین را احساس کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زلزله ساعت ۱۱:۱۱ یکشنبه ۲۹ فروردین رخ داد. بزرگای آن ۵.۹ در مقیاس امواج درونی زمین بود و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاد. کانون آن هم ۲۸ کیلومتری گناوه بود. گناوه در ۱۱۰ کیلومتری شمال بوشهر قرار دارد.

زلزله قربانی نگرفت، البته ۶ مصدوم داشت که آسیب دیدگی‌شان سطحی بود. اما برخی خانه‌ها به ویژه خانه‌های غیرمقاوم روستایی نتوانستند در برابر تکان زمین مقاومت کنند و آسیب دیدند. بیش از صد راس دام هم در زلزله از بین رفتند.

بعد از زلزله گروه‌های امدادی و ارزیابی به مناطق مختلف زلزله زده رفتند تا هم به زلزله زدگان کمک برسانند و هم خسارت‌ها را بررسی کنند.

بیشتر آسیب‌ها مربوط به روستا‌های بخش مرکزی شهرستان گناوه بود.

هلال احمر تا کنون ۴۴۰ دستگاه چادر میان روستاییان گناوه و دیلم توزیع کرده است و ۵۰۰ بسته غذایی به دستشان رسانده است.

هوا گرم است و زندگی در چادر دشوار

مردی اهل یکی از روستا‌های زلزله زده گناوه می‌گوید: مرتب پس لرزه است، آسایش نداریم، در چادر نمی‌توان خوابید، چون هوا گرم است و نمی‌توان در چادر هم کولر گذاشت.

او اشاره می‌کند: هفت هشت نفر اعضای یک خانواده مجبورند در چادر باشند و این شرایط را سخت می‌کند.

پسر جوانی با اشاره به چادری که در آن ساکن هستند، می‌گوید: چادر نور آفتاب را کامل به داخل منعکس می‌کند و خیلی گرم است. در روز نمی‌توان در چادر بود.

او معتقد است اگر به خانه‌هایی که قابل استفاده نیستند که تعدادشان هم زیاد نیست کانکس بدهند خوب است، زیرا می‌توان در آن کولر روشن کرد.

پرداخت کمک و تسهیلات برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها

هفته گذشته معاون امور بازسازی بنیاد مسکن کشور که برای بررسی خسارت‌های زلزله به گناوه سفر کرده بود، گفت: زلزله خانه‌ای را تخریب نکرد، اما برخی خانه‌ها جوری آسیب دیده‌اند که باید از نو ساخته شوند.

عزیرالله مهدیان افزود: ۴۰۰ خانه دراین حادثه خسارت دیده‌اند که نیمشان باید نوسازی شوند ونیم دیگر تعمیر.

بیشتر بخوانید

زلزله ۵.۹ ریشتری جنوب ایران را لرزاند + فیلم و تصاویر امداد رسانی ها در گناوه و دیلم ادامه دارد/ برپایی۴۴۰ چادر در مناطق زلزله زده حدود ۴۰۰ خانه در زلزله گناوه آسیب دیدند پرونده ارزیابی خسارت‌های زلزله گناوه بسته شد خانه‌های تخریب شده در زلزله گناوه کمک بلاعوض می‌گیرند

او قول داد خانه‌هایی که باید نوسازی شوند با کیفیت مطلوب در نیمه اول سال ساخته و تحویل خواهند شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در مجموع برای ساخت یک واحد مسکونی در روستا حدود ۱۶۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود که از این مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان تسهیلات و ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض است.

مهدیان بیان کرد: برای واحد‌های شهری نیز۱۸۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که ۱۳۵ میلیون تومان آن تسهیلات و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض است.
او گفت: عمده واحد‌های احداثی در روستا‌ها ۶۰ تا ۷۰ مترمربع است، اما افرادی که نیاز و توان بیشتری دارند می‌توانند با زیربنای بیشتری بسارند.

زلزله زدگان: توان پرداخت وام نداریم، کمک می‌خواهیم

زنی که زلزله دیوار خانه‌اش را خراب کرده است، می‌گوید: ازمسئولان می‌خواهم کمک کنند دیوار خانه‌مان را بسازیم تا آسایش داشته باشیم.

او بیان می‌کند: همه چیز گران است از سیمان و بلوک گرفته تا هزینه کارگر، از مسئولان می‌خواهیم فقط در این زمینه کمک کنند که دیوارخانه‌ام ساخته شود. هیچ درخواست دیگری ندارم.

مرد دیگری می‌گوید: خانه‌های خشت و گلی که در زلزله آسیب دیده‌اند قابل سکونت نیستند باید نوسازی شوند. برای نوسازی هم وام به درد ما نمی‌خورد، چون توان بازپرداختش را نداریم.

مرد جوانی هم این طوربا تاکید می‌گوید: وام نمی‌خواهیم، قبل اززلزله هم وام می‌دادند، اما چون توان بازپرداخت نداریم به همین علت وام نگرفتیم. اگرمی‌خواهند کمک کنند به صورت وام نباشد، زیرا ازعهده بازپرداختش برنمی‌آییم.

او حرف‌هایش را این طورادامه می‌دهد: در روستایمان همه بیکاریم، درآمدی نداریم که بتوانیم قسط وام بدهیم.

مرد دیگری هم بیان می‌کند: کمک بلاعوض می‌خواهم، نمی‌توانم سنگ روی سنگ بگذارم، درآمدی ندارم وضعیتم زیر صفر است.

زن جوانی هم می‌گوید: شوهرم کارگر روزمزد است معلوم نیست چند روز کار گیرش می‌آید آن وقت چطورمی‌توانیم قسط وام بدهیم، اگر کمک شود بهتر است، چون نمی‌توانیم وام را بازپرداخت کنیم.

بیشترین آسیب‌ها به ۱۳ روستای بخش مرکزی گناوه وارد شد

فرماندار گناوه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: زلزله ۵.۹ ریشتری یکشنبه ۲۹ فروردین بیشتر به ۱۳ روستای بخش مرکزی این شهرستان که به کانون زلزله نزدیک بودند، آسیب رساند.

غلامرضا مهرجو افزود: در این روستا‌ها هزار و ۱۷۵ خانواربا حدود سه هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند که شغل بیشترشان دامداری و تا حدودی کشاورزی است.

او ادامه داد: پس از وقوع زلزله گروه‌های امداد ونجات هلال احمر و ارزیاب بنیاد مسکن برای کمک رسانی به زلزله زدگان و بررسی میزان خسارت‌ها به مناطق مختلف این شهرستان اعزام شدند.

فرماندار گناوه بیان کرد: تاسیسات زیربنایی خسارت خاصی ندیدند و خسارت به واحد‌های مسکونی، برخی مکان‌های مذهبی، واحد‌های تولیدی، کارگاهی و دام وطیور وارد شد که پرونده همه آن‌ها تکمیل و به استان فرستاده شده است.

مهرجو گفت: با توجه به ارزیابی گروه‌های امدادونجات هلال احمر، چادرامدادی به کسانی که نیازمند استفاده ازآن بودند، داده شده است.

او تاکید کرد: در این حادثه خانه‌های قدیمی و آن‌هایی که بدون رعایت اصول فنی ساخته شده بودند آسیب دیده‌اند. همچنین به برخی از دیوار خانه‌ها نیزخسارت وارد آمده است.

آواربرداری با درخواست مالکان انجام می‌گیرد

فرماندار گناوه عنوان کرد: با توجه به اینکه خسارت‌های زلزله کلی نبوده است آواربرداری باید طبق درخواست و رضایت مالکان صورت گیرد.

مهرجو افزود: با هماهنگی صورت گرفته با دهیاران و شورا‌های روستاها، قرار شده است که با درخواست مالکان امروز در روستا‌های شول وگمارون خانه‌های آسیب دیده با کمک خودرو‌های دستگاه‌های دولتی آواربرداری شوند.

کمک بلاعوض و تسهیلات با هم ارائه می‌شود

او در پاسخ به اینکه برخی روستاییان درخواست کرده‌اند فقط به آن‌ها کمک بلاعوض صورت گیرد، زیرا نمی‌توانند قسط وام بدهند، گفت: بنیاد مسکن مانند هر حادثه دیگری برای بازسازی و تعمیر خانه‌های آسیب دیده از زلزله گناوه نیزهم کمک بلاعوض و هم تسهیلات می‌دهد. این طور نیست که فقط کمک بلاعوض صورت گیرد. حتی نهاد‌های حمایتی هم بیشتر در قالب تسهیلات از آسیب دیدگان حمایت می‌کنند.

فرماندار گناوه تاکید کرد: واحدهای آسیب دیده باید زیر نظر کارشناسان بازسازی شوند تا در حوادث احتمالی آینده خیال ساکنان راحت باشد.

مهرجو افزود: ۶۰ درصد خانه‌های روستایی شهرستان گناوه مقاوم سازی شده است و در زلزله اخیر هم خانه‌های مقاوم سازی شده و خانه‌هایی که بر اساس اصول فنی ساخته شده‌اند، آسیبی ندیدند.

درخواست نصب کانکس در حال پیگیری است

او در خصوص درخواست مردم برای تامین کانکس هم توضیح داد: ما نیز درخواست مردم برای استفاده از کانکس را به مدیریت بحران استان اطلاع داده‌ایم تا دراین مورد تصمیم گیری شود.

فرماندار گناوه گفت: بیشتر خانه‌هایی که دچارآسیب شده‌اند به طور مثال یک اتاقشان خسارت دیده و یک یا دو اتاق سالم دارند، اما مردم به علت نگرانی از پس لرزه‌ها نمی‌توانند شب را درخانه بمانند و مجبورند که در چادر باشند، زندگی در چادر هم با مشکلاتی همراه است. اگر پس لرزه‌ها کمتر شوند به طور حتم می‌توانند دراتاق‌هایی که از زلزله در امان مانده‌اند سکونت کنند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زلزله زلزله گناوه مناطق زلزله زده هلال احمر بنیاد مسکن بازسازی مناطق زلزله زده فرماندار گناوه میلیون تومان خانه هایی زلزله گناوه زلزله زدگان کمک بلاعوض بنیاد مسکن آسیب دیده روستا ها دیده اند خسارت ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟

احمد احمدی صدر در این باره گفت: در طرح مشارکتی بین سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی و سازمان پسماند شهرداری تهران مقرر شده معتادان متجاهر بهبود یافته و افراد آسیب دیده با هدف خروج از چرخه آسیب و بازگشت به خانواده و جامعه در حوزه پاکبانی فعالیت کنند که در این راستا بخشی از این افراد جامعه پذیر مشغول به کار شدند و بخش دیگر در حال ثبت نام و ارزیابی قرار دارند.

او افزود: عوامل این سازمان و سازمان پسماند به شکل دوره‌ای در تمامی ۲۰ مددسرا حضور پیدا می‌کنند و پس از تمایل این افراد و نام نویسی مورد پایش قرار می‌گیرند و در یک بازه زمانی کوتاه مشغول به کار می‌شوند.

احمدی صدر ادامه داد: حقوق و مزایای این افراد مطابق با قانون وزارت کار است که از سوی پیمانکاران سازمان پسماند با نظارت مدیریت شهری پرداخت می‌شود.

منبع: خبرگزاری شهر

tags # شهرداری تهران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری
  • تجدید میثاق جامعه کارگری و کارفرمایی گناوه با آرمان های شهدا
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • آغاز ارزیابی جهش تحصیلی ابتدایی از ۱۵ اردیبهشت ماه