Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@16:57:11 GMT

رمزارزها بلای جان کاربران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۰۵۱۶

رمزارزها بلای جان کاربران

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ضمن اعلام افزایش پرونده‌های برداشت غیرمجاز از کیف‌های‌ پول‌ دیجیتال در یک ماه گذشته، از دارندگان و خریداران ارز دیجیتال خواست به هیچ عنوان اطلاعات کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

دنیای رمزارزها اعتمادی ندارد

سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این موضوع به قدس گفت: در حوزه رمزارزها به هیچ عنوان نباید به کسی اعتماد کرد و افرادی که هیچ اطلاعات و سوادی در این زمینه ندارند وارد این کار نشوند؛چرا که به راحتی برخی افراد سودجو سرمایه آن‌ها را به سرقت می‌برند و جز پشیمانی چیزی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام ارشد انتظامی در تشریح مواردی از کلاهبرداری‌های مطرح شده در این حوزه بیان کرد:در یکی از پرونده‌ها خانمی مشهدی به مقر پلیس فتا استان مراجعه و بیان می‌کند به واسطه صحبت‌های دوست قدیمی‌اش و تعریف از رمزارزها وسوسه شده و اقدام به خرید حدود ۹۰میلیون تومان از ارزهای دیجیتال می‌کند.

شاکی در ادامه اظهاراتش مدعی بود تصور می‌کردم این سرمایه‌گذاری مناسب و مورد اطمینان است، اما از ماجرا چند روزی نگذشته بود که یک پیام تلگرامی از فردی ناشناس و با هویتی نامشخص برای من ارسال شد. وقتی متن پیام را خواندم، ارسال‌کننده آن اعلام کرده بود پروژه‌ای در حال راه‌اندازی است که شما می‌توانید در آن «استیک»(استیکینگ به معنی دریافت و پرداخت سود در عوض نگهداری یک ارز دیجیتال است) کنید. از من خواست رمزارزها را به جای نگهداری معمولی، در این پروژه سرمایه‌گذاری کنم که این اقدام هم از سوی شاکی پرونده صورت می‌گیرد.

سرهنگ جهانشیری تصریح کرد:آنچه در بررسی این پرونده مشخص بود، فرستنده پیام با وعده‌های واهی پرداخت سود عالی و... از مالباخته می‌خواهد که رمزارزهایش را در پروژه خیالی و نزد آن‌ها قرار بدهد. پس از انجام دستورات فرد مذکور، مالباخته پی می‌برد که کیف پول دیجیتالش(وَلت)خالی شد و او روی لینکی کلیک کرده که جعلی بوده و اطلاعات او را سرقت کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی گفت: هر چند برخی شرکت‌ها  در فضای مجازی دست به این‌گونه اقدام‌های مشابه می‌زنند اما با توجه به اینکه هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد، در صورتی که همان شرکت‌هایی هم که قابل اعتماد نیستند، سرمایه شهروندان را ببرند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

این موضوع مشابه همان ماجراست که فردی در بانک‌های معتبر سرمایه‌گذاری کند یا پول خود را به افرادی که در خیابان حضور دارند و مدعی پرداخت سودهای کلان هستند، بسپارد.

در این زمینه تضمینی وجود ندارد که این افراد در نهایت متواری نشوند. در حال حاضر خرید و فروش رمزارز بسیار پرریسک بوده و در ماه اخیر بیش از سه پرونده به پلیس فتا استان ارجاع شده که در تمامی آن‌ها موارد و شیوه کلاهبرداری مشابه بوده و ارقامی نظیر۸۰،۶۵ میلیون تومان و... از خریداران رمزارزها به یغما رفته است.

تعمیرکار تلفن همراه و سرقت رمزارز!

وی به پرونده‌ای دیگر اشاره کرد و ادامه داد: در مورد دیگری که منجر به دستگیری عامل سرقت رمزارزها شد، ردپای یک تعمیرکار تلفن‌همراه به چشم می‌خورد. در این پرونده فردی با مراجعه به پلیس فتا بیان کرد چند روز پس از تعمیر گوشی تلفن همراهش، حدود ۲۴۰ میلیون تومان رمزارز موجود در کیف پولش به سرقت رفته است.

وقتی ماجرا توسط کارشناسان پلیس فتا خراسان‌رضوی بررسی شد  این نتیجه استخراج گردید که شاکی پس از آنکه صفحه نمایش گوشی تلفن همراهش دچار مشکل می‌شود، گوشی را برای تعمیر به فرد مذکور می‌سپارد که عامل سرقت اطلاعات رمزارز شاکی، در فرصتی مناسب کیف پول او را خالی می‌کند.سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: وقتی متهم پرونده که همان تعمیرکار تلفن‌همراه بود دستگیر شد و راهی برای کتمان حقیقت نداشت، به بزه ارتکابی اعتراف کرد و معلوم شد با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه داشته است از بی‌احتیاطی مالک تلفن‌همراه سوءاستفاده کرده و نقشه خود را اجرایی کرده بود. حتی برای آنکه لو نرود پیش از خارج کردن رمزارزها، دوربین‌های فروشگاه را هم خاموش کرده بود.

بررسی این پرونده نشان می‌داد این فرد در موارد دیگری هم این‌گونه اقدام کرده و اگر شهروندان در زمان نصب هر نرم‌افزار رمزگذاری روی آن را فعال می‌کردند هیچ وقت گرفتار نمی‌شدند. بهترین رمزگذاری هم به صورت دو مرحله‌ای است که ورود به آن به راحتی صورت نمی‌گیرد و می‌توان گفت نخواهد گرفت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ارز دیجیتال پلیس فتا خراسان رضوی تلفن همراه پلیس فتا کیف پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه چگونه برقرار می‌شود؟

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ضوابط و تعرفه‌های تماس تصویری تصویب شد، اما به دلیل اینکه برخی گوشی‌های خارجی داخل کشور بوده و لایسنسی را به خاطر شرایط تحریم فعال نکرده بودند، بعضی از مردم نمی‌توانستند از این قابلیت استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برقراری تماس تصویری از طریق تلفن همراه در ایران سابقه چند ساله دارد که برای بار اول توسط یک اپراتور تلفن همراه مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت که با گذشت مدت زمان اندکی به دلایلی و مخالفت‌های گوناگون این طرح متوقف شد؛ البته پس از این موضوع بارها وعده داده شد که این مشکل به زودی حل می‌شود اما به دلیل متوقف ماندن آن برای چندین سال، مردم برای دسترسی به این قابلیت به شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای موجود که این قابلیت در آنها فعال است مراجعه کردند.

درنهایت این سرویس در آن زمان راه‌اندازی نشد تا اینکه اواسط سال ۱۴۰۱ وزیر ارتباطات خبری جدید در این زمینه اعلام کرد که به گفته او این سرویس در یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه به صورت آزمایشی راه اندازی و با تولیدکنندگان گوشی هم رایزنی شده است.

به عبارتی همراهی تولیدکنندگان گوشی مهم‌ترین لازمه راه‌اندازی این سرویس است و برخی از تولیدکنندگان گوشی باید این قابلیت را بر روی گوشی‌هایی که در ایران موجود است، فعال کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده و اعلام کاربران، سال گذشته این قابلیت برای برخی از مدل‌های گوشی هواوی، شیائومی و سامسونگ فعال شد و اپراتور مذکور (همراه اول) پیش پیام‌هایی مبنی بر راه‌اندازی این سرویس به برخی مشترکان ارسال کرد. برای استفاده از سرویس مکالمه تصویری این اپراتور باید هر دو طرف تماس تحت پوشش شبکه LTE و سیم کارت هر دو مشترک سیم‌کارت هر دو مشترک USIM باشد. همچنین حتماً این سرویس برای هر دو طرف تماس فعال شده باشد و تلفن همراه هر دو طرف تماس از این سرویس (ViLTE) پشتیبانی کند.

علاوه بر موارد گفته شده باید تنظیمات مربوط به سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم شبکه (ViLTE) در تلفن همراه هر دو طرف تماس اعمال شده باشد. کاربران برای استفاده از این سرویس نیازی به نصب نرم‌افزار توسط برقرار کننده و دریافت کننده تماس ندارند و تماس صوتی برای هر دو مشترکین دائمی و اعتباری قابل استفاده است.

در این رابطه اخیراً عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره نسل جدید ارتباطات تصویری بدون اینترنت توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ کمیسیون تنظیم مقررات شرایط، ضوابط و تعرفه‌های تماس صوتی را از طریق شبکه LTE بدون نیاز به اینترنت، تصویب کردیم.

وی افزود: اما به دلیل اینکه برخی گوشی‌های خارجی داخل کشور بود و لایسنسی را به خاطر شرایط تحریم فعال نکرده بودند؛ بعضی از مردم عزیز نمی‌توانستند از این قابلیت استفاده کنند اما گوشی‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود، به دلیل اینکه لایسنس‌هایی که گوشی‌های خارجی دارند را فراهم می‌کنند و می‌توانند این قابلیت را فراهم و ارائه کنند و مردم عزیز این قابلیت جدید را سبد خدمات ارتباطی داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هزینه آن تشریح کرد: تعرفه‌ای وضع شده شبیه به تعرفه صوت است و خیلی عدد بالایی نیست و امکان تماس تصویری با کیفیت فراهم می‌شود.

موضوعی که برخی از اپراتورهای ارتباطی هم به آن اشاره کرده‌اند و در واقع بر اساس پیگیری‌های انجام شده این سرویس از دو سال گذشت توسط اپراتور اول تلفن همراه فعال شده اما مشکل وندورها هستند. در واقع این سرویس بر روی وندورهای خاصی جواب می‌دهد و باید به وندورهای خارجی به توافق برسیم که این امکان را باز کنند؛ اما گوشی‌های داخلی مشکلی در این زمینه ندارند.

کد خبر 749945

دیگر خبرها

  • آزمایش یخ زدن دو گوشی تلفن همراه + فیلم
  • بیماری مرموز؛ بلای جان نظامیان اسرائیلی
  • دستگیری زوج جیب بر در منطقه ثامن مشهد
  • شیوه واکنش به نشانه‌های هشدار دهنده خودکشی
  • چطور به نشانه‌ های هشدار دهنده خودکشی واکنش نشان دهیم؟
  • تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه چگونه برقرار می‌شود؟
  • هزینه قبوض تلفن ثابت در سال 1403
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی (فیلم)
  • فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند