Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سایه سیگنال‌هایی که در تصمیم عربستان برای ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان، علیه مقاومت لبنان دیده می‌شود، نمی‌توان این تصمیم را جدا از خدمات معمول سعودی‌ها به واشنگتن و رژیم صهیونیستی دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم در شرایطی که اوضاع اقتصادی لبنان وخامت بی سابقه‌ای را تجربه می کند و معیشت مردم این کشور به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته، همچنین از سوی دیگر بحران برق در بیروت و شیوع اپیدمی کرونا همراه با کمبود امکانات در بیمارستان ها لبنانی ها را به مرز فروپاشی رسانده؛ عربستان سعودی اعلام کرد که واردات محصولات کشاورزی لبنان را ممنوع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات رسمی عربستان درباره علت این تصمیم مدعی شدند که محموله‌های محصولات کشاورزی لبنان که وارد عربستان می شوند حاوی مواد مخدر هستند و عملیات قاچاق از این طریق صورت می گیرد. اما به نظر می رسد که سعودی ها زمان مناسبی برای سوء استفاده از شرایط لبنان انتخاب کرده‌اند.

طبق تصمیمی که عربستان برای ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات لبنان گرفته اجازه حمل و نقل این محصولات و عبور آن از خاک عربستان نیز وجود ندارد و همین امر موجب افزایش محدودیت‌های صادراتی برای لبنانی‌ها می‌شود.

در این میان کارشناسان معتقدند که تصمیم عربستان در این خصوص موضوعی فراتر از قاچاق مواد مخدر است؛ چراکه اخیراً مسئولان مربوطه عربستان مقادیر زیادی مواد مخدر که در قالب پوشش پنبه از ترکیه وارد این کشور شده بود کشف کرده اند، اما هیچگونه تصمیمی رسمی از جانب ریاض برای توقف معاملات با ترکیه صادر نشد. آن هم در شرایطی که کمپین های مردمی در عربستان برای تحریم کالاهای ترکیه همچنان فعال است.

مسئولان سعودی مدعی شدند که حجم بالایی از مواد مخدر در کامیون های حامل میوه های لبنانی وارد عربستان شده و به همین دلیل این کشور تصمیم ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان را اتخاذ کرده است. اما این مواد مخدر در کامیونی که حامل انار بوده کشف شده و خود سعودی‌ها نیز به خوبی می‌دانند که انار یک میوه وارداتی در لبنان محسوب می‌شود و لبنانی ها اصلاً انار ندارند که صادر کنند. همانطور که «ابراهیم الترشیشی» رئیس اتحادیه کشاورزان البقاع لبنان گفت که این کشور انار برای صادر کردن ندارد و محموله هایی که وارد عربستان شده متعلق به لبنان نبوده و این کشور تنها در قالب واسطه انتقال کالا فعالیت کرده است و باید بررسی کنیم که این کشور سوم کیست.

حمایت بحرین از تصمیم ضد اقتصادی عربستان علیه لبنان/ سفر بی‌نتیجه حریری به ایتالیا و تداوم بحران سیاسیواکنش بیروت به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان به عربستان/ اقدامات فرهنگی و انسانی حزب‌الله در ماه رمضان+تصاویر

از سوی دیگر همانطور که پیش‌بینی می‌شد سعودی ها در این پرونده نیز شروع به مانور دادن علیه مقاومت کرده و با استفاده از تریبون‌هایی که در توییتر در اختیار دارند حزب الله را در این زمینه متهم کردند. در طرف مقابل طرفداران حزب الله تاکید کردند که این بخشی از کارزار سعودی برای تحت فشار قرار دادن حزب الله جهت خلع سلاح آن است؛ به این صورت که واردات دوباره محصولات کشاورزی لبنان به عربستان مشروط به کمرنگ شدن نقش حزب الله در صحنه سیاسی و اقتصادی لبنان شود.

از سوی دیگر برخی منابع و کاربران لبنانی معتقدند که هدف از ممنوعیت ورود میوه و سبزیجات لبنان به عربستان جایگزین کردن این محصولات با میوه ها و سبزیجات اسرائیلی است؛ همانند اتفاقی که در بازارهای امارات رخ می دهد و محصولات و میوه های صهیونیستی با برچسب کرانه باختری و رود اردن به سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

همچنین برخی تحلیلگران معتقدند که تصمیم عربستان جنبه سیاسی دارد؛ چراکه تهدید قاچاق مواد مخدر میان کشورها معمولا واردات و صادرات بین آنها را متوقف نمی کند. این فرضیه زمانی تقویت می شود که داستان «شاهزاده کپتاگون» و دستگیری وی در فرودگاه بیروت را به یاد بیاوریم. جایی که «عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی در اکتبر 2015 قصد داشت حدود دو تن مواد مخدر از نوع قرص روان گردان کپتاگون را از لبنان به عربستان قاچاق کند. اما مقامات سعودی با توجه به تاثیر و نفوذ و دست داشتن طولانی در چنین مسائلی شاهزاده را نجات داده و همراهانش را متهم کردند.

از طرف دیگر «ترکی الحمد» چهره دانشگاه سعودی درباره کشف مواد مخدر توسط نیروهای امنیتی عربستان در محموله میوه وارداتی از لبنان مدعی شد که «هدف محور مقاومت، تخریب عربستان است و اسرائیل از تاجران مواد مخدر با شرف تر است»!

بر این اساس کارشناسان نتیجه گیری می کنند که این اقدام ضد اقتصادی عربستان علیه لبنان را نمی توان جدا از پروژه های آمریکایی-صهیونیستی ضد این کشور دانست و در شرایطی که توطئه های نظامی و سیاسی و اقتصادی واشنگتن و تل آویو علیه مقاومت لبنان کاری از پیش نبرده، ریاض از این طریق در صدد خدمت به ارباب سنتی خود است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس لبنان به عربستان ممنوعیت واردات علیه مقاومت مواد مخدر حزب الله سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد

یک رسانه عبری زبان فاش کرد سفر بلینکن به عربستان برای فراهم کردن زمینه سازش ریاض تل‌آویو انجام شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، یک رسانه عبری زبان فاش کرد، حضور بلینکن در ریاض برای سازش عربستان انجام گرفته است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در شماره امروز دوشنبه خود در گزارشی در رابطه با حضور وزیر خارجه آمریکا در ریاض اعلام کرد، بلینکن تلاش زیادی برای پیشبرد روند سازش در بخش عربستانی آن دارد.

به نوشته این رسانه توافق سازش با عربستان در نقاط پایانی خود قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه سبفر خود را به خاور میانه آغاز کرد، این سفر در شرایط بسیار سرنوشت سازی انجام می‌شود که در آن امکان تحقق گشایش در روند توافق مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس بسیار پررنگ شده است.

او صبح امروز به عربستان سعودی رسید و با مسئولین عالی رتبه کشورهای عربی و اروپایی برنامه‌های روز بعد از پایان جنگ در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد و در عین حال تلاش‌‌هایی را برای پیشبرد ابتکار آمریکا برای توافقنامه سازش بین ریاض و تل‌آویو را هم ادامه داد، وزیر خارجه آمریکا در این زمینه اعلام کرد، توافق در آستانه به نتیجه رسیده است اما در حال حاضر نیازمند موافقت اسرائیل با راه حل دو کشوری هستیم.

واکنش تند حماس به ادعاهای بلینکن درباره مذاکرات آتش‌بس

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد