Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «شاهپور علایی مقدم» افزود: وزیر جهاد کشاورزی در این راستا، دستور تامین و تدارک ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای تغذیه دام عشایر را صادر کرده که در حال تامین است.

وی اظهارداشت: خشکسالی سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، کاهش بارندگی و افزایش گرما موجب شده پوشش گیاهی در مراتع کشور بسیار ضعیف باشد و از این رو تاکید بر این است که کوچ زود هنگام و چرای زودرس دام عشایر در مناطق ییلاقی انجام نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که میزان بارندگی در کشور در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۵۲.۶ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش گرما و آزار حشرات، دام عشایر تحمل ماندن در مناطق قشلاقی را ندارند و وزن خود را از دست می دهند.

وی گفت: از سوی دیگر امسال عشایر با توجه به افزایش قیمت علوفه های دستی مانند جو، ذرت و کنجاله سویا اقدام به کوچ زودهنگام کرده اند، از این رو حمایت دولت و مدیریت بحران کشور و تخصیص اعتبار در راستای تامین و تدارک ۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای دام عشایر ضروری است تا آنها بتوانند بر اساس تقویم کوچ، وارد مناطق ییلاقی شوند.

علایی مقدم ادامه داد: در شرایط فعلی آب و هوایی، به منظور عدم ورود و چرای زودهنگام دام در مناطق ییلاقی، سازمان امور عشایر با همکاری و هماهنگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و کمیته هایی که در راستای تعیین تقویم کوچ هر سال تشکیل می شود، تلاش می کند در مسیر کوچ و در میان‌بندها که مکان اطراق دام عشایر است، علوفه دستی برای تغذیه دام ها تهیه و سایر خدمات آبرسانی، بهداشتی، ترویجی، آموزشی و همچنین تسهیلات ارزان از طریق تشکل ها به عشایر ارایه شود.

وی با اشاره به این که سالانه از محل ماده (۱۰) و (۱۲) مدیریت بحران کشور ۵۰ میلیارد تومان برای تامین و تدارک نهاده ها از جمله علوفه دامی به عشایر اختصاص می یابد، اذعان داشت: این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد بانکی، بازپرداخت ۵ ساله و ضمانت زنجیره های عشایر در اختیار آنها قرار می گیرد.

علایی مقدم گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نگران کوچ و چرای زود هنگام دام عشایر و فشار بر مراتع و تخریب پوشش گیاهی مناطق ییلاقی است و جلوگیری از این امر مستلزم حمایت دولت از عشایر می باشد.

وی با بیان اینکه نمی توان از عشایر انتظار داشت که در شرایط افزایش گرما، افزایش قیمت علوفه های دستی و نبود تسهیلات کافی در مناطق قشلاقی بمانند و بر اساس تقویم کوچ حرکت کنند افزود: در چنین شرایطی، عشایر برای استفاده از علوفه های مرتعی و کاهش هزینه های تولید، حرکت به سمت مناطق ییلاقی را زودتر آغاز می کنند.

به گزارش ایرنا، به تازگی « ترحم بهزاد» مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین‌ماه از عرصه‌های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه‌های مناطق ییلاقی شوند.

اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره برداری جنگل ها و مراتع با افراد خاطی برخورد می شود.

این دستورالعمل به استانداری ها، سازمان امور عشایر و ادارات کل منابع طبیعی کشور ابلاغ شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور عشایر ایران کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور عشایر ایران کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور عشایر ایران کاظم خاوازی اخبار کنکور سازمان امور عشایر علوفه دستی مناطق ییلاقی دام عشایر جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۲۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین ظفری در گفتگو با برنامه «پیگیری» گفت: سازمان هواشناسی برای استان‌های غربی و جنوب غربی کشور از امروز تا روز جمعه هشدار سطح نارنجی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب را صادر کرده است.

­این مقام مسئول با بیان اینکه بارش‌ها از امروز در استان‌های غربی و جنوب غربی آغاز شده است، افزود: بارش‌ها فردا در ۴ استان (بخش جنوب شرقی استان خوزستان، بخش شرقی و شمالی استان بوشهر و استان‌های کهگیلویه بویراحمد و چهارمحال و بختیاری) متمرکز می‌شود و روز پربارشی را در این استان‌ها خواهیم داشت و بارش در بقیه استان‌ها معمولی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

­معاون سازمان مدیریت بحران گفت: باتوجه به اینکه به احتمال زیاد عشایر به وسایل ارتباط جمعی دسترسی نداشته باشند، افرادی را به مناطق زندگی عشایر فرستادیم تا هشدار‌های لازم را به آنها بدهند.

­ظفری با اشاره به اینکه احتمال رعدوبرق و بارش تگرگ در مناطق مرتفع وجود دارد، افزود: به عشایر و روستاییان هشدار دادیم که مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا به محصولات کشاورزی آسیبی وارد نشود.

­این مقام مسئول گفت: اگر بارش‌ها به قدری زیاد باشد که نیاز به مسدود کردن مسیر‌ها و هدایت اجباری رانندگان باشد، از مردم می‌خواهیم تا با عوامل پلیس راه و راهداری همکاری لازم را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان