Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ساینس نیوز، پیش از این تصور می‌شد اجرام کیهانی حباب‌های گازی هستند که توسط ستاره‌های بزرگ منفجر شده‌ و می‌شوند؛ دانشمندان این حباب‌ها را با نام «توپ‌های زرد» معرفی کرده‌اند. آنچه در آسمان به شکل لکه مشاهده می‌شود، محل تولد بسیاری از ستارگان با طیف گسترده‌ای از جرم به جای تک ستاره‌های بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاره‌های این خوشه‌ها نسبتا جوان هستند و فقط حدود صدهزار سال قدمت دارند.

گریس ولف چِیس، ستاره شناس انستیتوی علوم سیاره می‌گوید: من این‌ها را ستاره‌های رحم می‌خوانم. برای مقایسه، ستاره‌های عظیم تشکیل شده در سحابی جبار حدود ۳ میلیون سال و خورشید میانسال ۴.۶ میلیارد سال قدمت دارند.

داوطلبان پروژه راه شیری ابتدا در حالی که تصاویر کهکشان گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر را شکار می‌کردند، این اشیاء را شناسایی کردند. ولف چیس می‌گوید: این رصدخانه که اکنون از کار افتاده است، کیهان را در نور مادون قرمز دید که به ستاره شناسان اجازه می‌دهد نوعی سونوگرافی ستاره‌ای را برای بررسی آنچه در این محیط‌های سرد قبل از تولد ستاره‌ها  بررسی می‌شده، انجام دهند.

دانشمندان از طریق تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر به دنبال ستاره‌های کوچکی بودند که تصور می‌شود حداقل ۱۰ برابر جرم خورشید هستند که حباب‌های غول پیکر گاز یونیزه را ایجاد می‌کنند.

تیم ولف چیس در ابتدا تصور می‌کرد این توپ‌ها حباب‌های گاز در مراحل اولیه را نشان می‌دهند، اما از آنجا که گلوله‌های زرد یک کشف سریع بود، محققان می‌دانستند که احتمالا شناحت آن‌ها برای اظهارنظر قطعی، کافی نیست.  در سال ۲۰۱۶، این تیم از داوطلبان پروژه راه شیری خواست که اطلاعات بیشتری پیدا کنند. در سال بعد، این گروه بیش از ۶۰۰۰ توپ زرد مشاهده کرد. 

ولف چیس و همکارانش حدود ۵۰۰ مورد از این توپ‌ها را با کاتالوگ‌های موجود از خوشه‌های ستاره‌ای و سایر ساختار‌ها مقایسه کردند تا بفهمند که آن‌ها چه هستند. ولف چیس می‌گوید: اکنون ما یک پاسخ خوب داریم: آن‌ها خوشه‌های ستاره‌ای کودک هستند. این خوشه‌ها حباب‌های یونیزه شده خود را می‌وزند، شبیه حباب‌های ستاره‌ای که توسط ستاره‌های جوان و بزرگ منفجر می‌شوند.

او امیدوار است که محققان بتوانند با استفاده از این کار، گلوله‌های زرد را با تلسکوپ‌هایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است در ماه اکتبر راه اندازی شود، انتخاب کرده و در مورد خصوصیات فیزیکی توپ‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

بیشتر بخوانید 

کهکشان راه شیری چگونه کشف شد؟

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهکشان راه شیری تلسکوپ فضایی راه شیری ستاره ها ستاره ای خوشه ها حباب ها توپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۲۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است

بهزاد شیری مدیر عامل بانک با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، شعار پست بانک ایران را «سرمایه انسانی هسته اصلی توسعه بانک است» اعلام کرد وگفت: باید تمامی واحد‌ها در همه ابعاد اعم از تسهیل امور، کاربری کمتر در واحد‌های عملیاتی، توجه به معیشت و آموزش سرمایه انسانی به عنوان برنامه محوری در بانک توجه کنند تا تحول بنیادین و امیدآفرین در بانک شکل بگیرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، شیری در جلسه ارزیابی عملکرد فروردین ماه برنامه پایش و پویش بانک که عصر روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال جاری در سالن ساختمان آموزش بانک برگزار شد، با بیان اینکه صورت‌های مالی پست بانک ایران جز اولین بانک‌هایی بود که پیش نویس آن برای بررسی به حسابرس ارائه و در کدال بارگذاری شده است، تصریح کرد: مجامع عادی و فوق العاده را در پیش داریم و سعی می‌شود در ماه آتی برگزار شود.

مدیرعامل بانک با بیان اینکه اعداد و رقم در بانک بسیار مهم است، ولی از آن مهم‌تر تجزیه و تحلیل اعداد و تبدیل آن به دانش است، ادامه داد: باید اطلاعات را با کمترین اعداد تجزیه و تحلیل کنیم تا بدانیم مشکلات در کجاست و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

شیری با بیان اینکه اگر همه استان‌ها از ابتدای سال به صورت متوازن با یک رقم ثابت رشد منابع داشته باشند تا پایان سال ۱۰۰ درصد هدف برنامه پایش و پویش خود را محقق می‌کنند، گفت: در این صورت ۵۵٫۵ درصد از وزن کل کارنامه استان خود را بدست آورده است و در پس زمینه آن، توجه بیشتر به معیشت همکاران قرار دارد تا پرداختی بیشتری به آنان داشته باشیم.

وی با تاکید بر حوزه مصارف بانک افزود: مقایسه فروردین امسال طی سه سال گذشته نشان می‌دهد، نسبت مطالبات بانک به بالاترین رقم متناظر خود رسیده است و باید بر اساس برنامه این نسبت مدیریت و به روال منطقی و بهینه قبلی بر گردد.

شیری روند صدور ضمانتنامه‌ها در بانک را طی دو سال گذشته افرایشی توصیف کرد و گفت: دو سال گذشته بستر زمان خوبی برای بانک بود که کار را جلو ببریم و برخی موضوعات را تسهیل کردیم و این امر به فرهنگ سازمانی و بانکی تبدیل شده و در حمایت مالی واحد‌های تولید بسیار موثر بوده است.

مدیرعامل بانک بخش ارزی را یک واحد بدون رقابت با سایر بانک‌های هم تراز دانست و تصریح کرد: وقتی یکی از شعب بانک به اندازه تمام یک بانک کشور خدمات ارزی ارائه کرده است این مسئله قابل تقدیر است. اما حوزه توزیع متوازن در استان‌ها و شعب مورد انتظار است و باید آن را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • پرسپولیسی‌ها به شیری در این بازی نگاه ویژه دارند
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت