Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:44:07 GMT

خشکسالی مراتع چهارمحال و بختیاری را درجه ۲کرد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۲۹۶۳

خشکسالی مراتع چهارمحال و بختیاری را درجه ۲کرد

فرامرز مردانی روز یکشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تا پیش از خشکسالی مراتع استان در سه سطح درجه یک، درجه و ۲ و سه تقسیم‌بندی شده بودند، افزود: به دلیل بروز خشکسالی سال‌جدید تمام مراتع ییلاقی استان از ۱۰ اردیبهشت‌ماه آماده ورود دام است.

به گفته وی، براساس بروز خشکسالی، به ازای کاهش یک میلیمتر بارندگی هشت دهم کیلوگرم تولید گیاهان مرتعی نیز کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه۱۷هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در مراتع در استان صادر شده است، گفت: با اجرای طرح مدیریت چرای دام، با بهره‌برداران و دامداران بدون پروانه چرا و فاقد مجوز، از سوی ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها برخورد خواهد شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مردانی اظهار داشت: در استان مراتع بیابانی وجود ندارد اما به دلیل کاهش بارش میزان تولید علوفه در مراتع کاهش پیدا کرده است.

به گفته رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری،جریمه دام مازاد بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان و قوانین موجود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.

مردانی از مردم  استان خواست تا هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از جمله چرای غیر مجاز دام، تخریب و تصرف اراضی ملی، بوته‌کنی، قاچاق چوب و زغال جنگلی را با شماره ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

وی گفت: بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی تنظیم تقویم کوچ ، به دلیل خشکسالی در مناطق قشلاقی، زمان ورود عشایر به مراتع استان به ۱۰ اردیبهشت‌ماه تغییر یافت که این موضوع به ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها و امور عشایر ابلاغ شده است و زمان بازگشت عشایر نیز ۱۵ روز زودتر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت عشایری و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک است و عشایر استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری است.

برچسب‌ها زندگی عشایری وزارت جهاد کشاورزی مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری خشکسالی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری وزارت جهاد کشاورزی مراتع زندگی عشایری وزارت جهاد کشاورزی مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری خشکسالی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری اخبار کنکور چهارمحال و بختیاری منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۲۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد

میزان بارندگی سامانه اخیر در چهارمحال‌ و بختیاری تا ساعت ۲۱:۳۰ امروز (سه‌شنبه) اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط‌عمومی اداره هواشناسی این استان، میزان بارندگی سامانه اخیر در استان تا ساعت ۲۱:۳۰ امروز _سه‌شنبه یازده اردیبهشت _ به شرح زیر است:

شهرکرد: ۱.۱
بروجن: ۱.۲
لردگان: ۰.۶
کوهرنگ: ۷.۵
اردل: ۰.۳
بن :۰.۷
فارسان: ۱.۳
سامان: ۰.۵
شلمزار: ۰.۸
فرخ شهر: ۱.۳
مال خلیفه: ۲.۱
سورشجان: ۰.۸
بلداجی: ۰.۹
ایلبگی: ۰.۳
دوآب صمصامی: ۲.۷
بازفت: ۳
لیرابی: ۱.۵

کد خبر 749541

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان مثبت شد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی بارش‌ها بهاری از امروز در چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری