Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-03@22:48:30 GMT

حجت الاسلام رهامی: نصف کابینه ام را از زنان تشکیل می دهم

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۳۵۴۷

خرداد: حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی در نشست خبری روز گذشته خود اظهار کرد: از مدت ها قبل کارگروه هایی در حوزه های مختلف با دعوت از برخی وزرا، استادان دانشگاه و  نمایندگان مجلس تشکیل داده و از آنها خواستم برای انتخابات ریاست جمهوری براساس مشکلات موجود کشور و با هدف توسعه متوازن در کشور برنامه‌هایی تهیه کنند که محورهای این برنامه ها نهایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در حال حاضر جلسات منظم کارگروه ها برگزار می شوند. تلاش ما این است به جای تبلیغات متعارف، برنامه های عملیاتی معرفی کنیم. من قانون نویسی و نظام اجرایی و تهیه برنامه های کشورهای مختلفی را از نزدیک دیده و مطالعه کرده ام و براساس تجربیات چهل سال گذشته ، برنامه خود را شش سرفصل فرهنگی، علم و فناوری، اجتماعی،اقتصادی، دفاعی و امنیتی و قضایی تهیه کرده ام؛ البته همه این بخش ها در اختیار رییس جمهور نیست ولی در برنامه ریزی باید دیده شود. این برنامه ها براساس اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی نظام و برنامه‌های توسعه، تهیه شده است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آقای فانی درباره حوزه آموزش و پرورش مطالعه کرده و برنامه های آنها را تهیه کرده است. برنامه های کشورهای موفقی مثل فنلاند و ژاپن مطالعه شده است. در حوزه دانشگاه ها براساس نقشه جامع علمی کشور ، برنامه علمی متناسب با شرایط کرونا و پساکرونا در حال نهایی شدن است‌. در این برنامه به عدالت آموزشی توجه شده است.اکنون چهار میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که دنبال کار هستند. در این برنامه ها به این مشکلات توجه کرده ایم. باید زمینه نگاه داشتن نخبگان در کشور را ایجاد کرده و در مرحله بعد نخبگان علمی خود را به کشور بازگردانیم.
رهامی تصریح کرد: حل مشکلات صندوق های بازنشستگی، توسعه دولت الکترونیک و بوروکراسی ها، اصلاح الگوی مصرف، افزایش بهره وری، کاهش خام فروشی و تولید ارزش افزوده ، تقویت بیمه بیکاری، تولید انرژی پاک، حل مشکل کمبود آب و اصلاح الگوی کشت، تعامل علمی و سیاسی با دنیا بر اساس چارچوب های کشور، مقابله با آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و مهاجرت و حاشیه نشینی، توسعه متوازن و تامین عدالت اجتماعی، کوچک کردن دولت، ارزان کردن هزینه های دولت و کاهش تشریفات در دولت، توسعه اختیارات شورای شهر، واگذاری اختیارات از مرکز به شهرها بخشی دیگر از برنامه های من است.
وی در ادامه اظهار کرد: گاهی یک مدیر میانی اندازه یک وزارتخانه های یک کشور دیگر هزینه دارند. مدیران چندین راننده و خدم و حشم دارند. چرا یک مدیر دولتی خودش رانندگی نمی کند؟ چرا مردمی که مشکلات معیشتی دارند باید هزینه های تشریفات مدیران دولتی را بدهند؟ چرا نشان های ملی فقط برای مدیران است؟ چرا نشان ملی به معلم فداکار، پاکبان یا فردی که از همسر جانبازش نگهداری می کند، داده نشود؟ ما باید این موارد را تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم.
رهامی در ادامه گفت: تلاش می کنم لایحه عفو عمومی در دولت تهیه کرده و به مجلس ارسال کنیم تا اگر کسی دزدی از اموال عمومی نکرده یا دستش به خون مردم آغشته نیست، به کشور بازگردد و آنها سرمایه های خود را به کشور بیاورند. من همه ایرانیان را به کشور دعوت می کنم.
این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: می خواهم پیام صلح به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه و اسلامی ارسال کنم تا فضای آشتی و صلح ایجاد کنیم و سرمایه و تکنیک و علم وارد کشور کنیم و من به این مسائل سیاسی نگاه نمی کنم. در این زمینه ها من چین و مالزی را مطالعه کرده ام که چگونه سرمایه جذب کرده و کشور خود را توسعه داده اند.
وی با تاکید بر اینکه دولت ارباب مردم نیست، اظهار کرد: رفاه باید از مردم عادی شروع شود. اگر واکسن داریم ابتدا باید افراد پایین دست جامعه از آن استفاده کنند نه مدیران.
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: من عدالت جنسیتی و مذهبی را پیاده می کنم. نصف کابینه خود را به زنان اختصاص می دهم. چرا تاکنون یک وزیر زن نداشته ایم؟ دولت ملی یعنی اقوام و مذاهب باید در اداره کشور نقش داشته باشند. نباید نگاه امنیتی به اقوام و مذاهب داشت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه و میزان اختیارات دولت و اعتراض اصلاح طلبان نسبت به این اختیارات، گفت: اختیارات رییس جمهور بر اساس قانون اساسی ما نسبت به کشورهایی که ریاستی اداره می شوند، کم است و دستگاه های موازی زیادی وجود دارد. در همین حوزه اختیارات هم اجازه نمی دهند که دولت کار کند. سی یا چهل درصد اختیارات در اختیار قوه مجریه است که البته سهم کمی نیست. من اگر رییس جمهور شوم از همه اختیارات رییس جمهور استفاده می کنم و  کوتاه نمی آیم.
رهامی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی حل مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به حوزه های دیگر برمی گردد و مشکلات اقتصادی معلول علت های دیگر هستند. وقتی نمی توان با fatf و نظام اقتصادی جهانی کنار بیایید، منابع مالی شما در کره و چین بلوکه می شود. وقتی با کشورهای همسایه نمی توانیم ارتباط داشته باشیم، وقتی سرمایه به خرید منزل به ترکیه می رود، مشکلات اقتصادی ایجاد می شود. وقتی امنیت سرمایه تامین نمی شود، سرمایه داخل به خارج رفته و سرمایه خارجی  وارد نمی شود. یارانه تنها راه حل مشکلات نیست‌. باید تورم کنترل شود، سرمایه جذب شود و بازار برای صادرات تولیدات داخلی داشته باشیم. آخرین تکنیک و علم را باید وارد کشور کنیم تا محصولات خود را صادر کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع ظریف کنار خواهد رفت؟ تصریح کرد: ظریف تا اینجا اعلام کرده است که نمی آید. اگر ظریف بیاید، نحوه دستیابی به اجماع اهمیت دارد. من  در این زمینه مدل دولت ائتلافی را مطرح کرده ام و با سایر داوطلبان انتخابات هم در این زمینه جلسه خواهم داشت. کنار رفتن شاید تعبیر خوبی نباشد.
وی درباره هدف خود برای ورود به انتخابات گفت: من به این وضع اداره کشور نقد دارم و فکر می کنم بر اساس تجربیاتی که در چهل سال گذشته در نمایندگی مجلس، معاونت وزیر، دانشگاه و مشاهده و مطالعه سایر کشورها اندوخته ام، فکر می کنم می توانم بخشی از مشکلات را کاهش دهم. من می خواهم در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنم و اگر جایی نیاز به اصلاح داشت، هماهنگ با رهبری اقدام می کنم.
رهامی تصریح کرد: ارتباط و تعامل لازم با نهادهای مختلف نظام از جمله بیت رهبری، شورای نگهبان و مراجع تقلید قم برای تحقق برنامه های خود دارم. من نگرانی‌های مراجع را درک می کنم و دغدغه های آنها را می شناسنم و تلاش می کنم این دغدغه ها را رفع کنم.
وی درباره احتمال تایید صلاحیت خود و مهمترین رقیب خود در میان اصولگرایان اظهار کرد:  ابراهیم رئیسی مهمترین رقیب من است. من هیچ نقطه خاکستری در زندگی خود ندارم و بر اساس سوابق خود دلیلی برای ردصلاحیتم نمی بینم. من در سال۹۶ در انتخابات ثبت نام کردم اما به نفع روحانی استعفا دادم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حمایت از روحانی ، گفت: ما سال ۹۲ طبق آن شرایط، انتخاب سیاسی درستی کردیم و نمی‌گوییم انتخاب اشتباهی بود. بعد از اینکه شرایط برای آقای خاتمی فراهم نشد و آقای هاشمی هم ردصلاحیت شد و گفتند سن او بالاست؛ نهایتا به آقای روحانی رسیدیم.
وی ادامه داد: به دلیل خروج ترامپ از برجام، مشکلاتی ایجاد شد که باید این مشکلات را بپذیریم ولی به این معنا نیست که در آن زمان اشتباه انتخاب کردیم. با این حال ما به میزان سهمی که در ایجاد مشکلات داشته‌ایم، از مردم هم عذرخواهی کرده‌ایم.
رهامی در پایان گفت: ایران همیشه در طول تاریخ از همه بحران ها عبور کرده و الان هم از مشکلات موجود عبور می کند. مردم مطمئن باشند که همه باید برای ایران به صحنه بیایند هر چند از شرایط موجود گله دارند. پول ایران باید در ایران سرمایه گذاری شود نه اینکه به خارج کشور برود. انتخابات نقش مهمی در سربلند کردن کشور دارد. فضای انتخابات اکنون سرد بوده و شرایط کشور هم سخت است اما من نمی پسندم مشکلات داخل کشور را به بیرون از کشور ببریم و آنجا مطرح کنیم. ما هم باید بپذیریم که حق با مردم است حتی اگر اشتباه کنند. وقتی مسئولان درباره fatf اختلاف دارند، می توان با همه پرسی، از مردم نظرخواست. نباید دین به گونه ای تفسیر شود که حکومت اقابالاسر مردم شود  و در زندگی خصوصی مردم دخالت کند. دین در شرایطی در این کشور باقی مانده است که حکومت با آن مخالف بوده است. تناقضی میان اسلام و جمهوریت ندارد اما خارج شدن از چارچوب هایی که امام خمینی (ره)مطرح کرده است، مشکل ایجاد می کند.
منبع: خبرانلاین برچسب ها: حجت الاسلام رهامی

منبع: خرداد

کلیدواژه: حجت الاسلام رهامی مشکلات اقتصادی رییس جمهور برنامه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس قوه قضاییه: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند

محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توجه به امور فرهنگی از اولویت‌های مهم است، گفت: در این زمینه نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند بلکه همه دستگاه‌ها حتی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید به امور فرهنگی توجه کنند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان هرمزگان، اظهار کرد: نسبت به سفر قبلی خود به استان هرمزگان در اسفند ۱۴۰۰ شاهد هستم که این استان به لحاظ شاخص‌های مشخصی از جهات گوناگون پیشرفت‌های محسوسی داشته است. به طور مشخص وضعیت بنادر، گمرکات و انبارهای اموال تملیکی استان هرمزگان همچون سایر مناطق کشور به طرز چشمگیری بهبود یافته است؛ البته همچنان نواقص و کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس عدلیه بیان داشت: ما مسئولان باید با روحیه جهادی و حضور میدانی و تعریف شده و هدفمند در میان مردم، پیوسته دغدغه رفع مشکلات آن‌ها را داشته باشیم. با صرف در اتاق نشستن و دریافت گزارشات نمی‌توانیم مسائل و مشکلات مردم را به طور کامل درک کنیم. البته هدف ما از حضور بدون واسطه در میان مردم و شنیدن مستقیم مشکلات و مسائل آن‌ها، کار تبلیغاتی نیست که اگر چنین باشد قدام ما برکت ندارد و کاری جلو نمی‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، گفت: مشارکت مردم در امر مهم جهش تولید که شعار و هدف اساسی سال است با حرف زدن محقق نمی‌شود بلکه باید زمینه‌ها و بسترهای مشارکت مردم در جهش تولید را فراهم کنیم؛ در این رابطه دولت باید از تصدیگری خود بکاهد و بر حمایتگری و نظارت خود بیفزاید.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: طی مدت اخیر اتفاقاتی در صحنه جهانی و منطقه‌ای رخ داد که به واسطه آن اتفاقات، جایگاه نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای ارتقاء محسوسی پیدا کرد و بر بازدارندگی و عزت و شوکت نظام ما در منطقه و دنیا افزوده شد؛ بر همین اساس باید از این فرصت پیش آمده بهره بگیریم و ارتباطات وثیق و تعریف شده خود را با کشورهای منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای توسعه و عمق ببخشیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: مردم ما شایسته خدمت بیشتر هستند، امروز این مردم در زمینه‌های مختلف معیشتی و تامین مسکن و برخی امور فرهنگی با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند؛ همه ما مسئولان و کارگزاران برای رفع این مسائل و مشکلات باید نهایت تلاش خود را به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، اظهار کرد: موضوعات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی بر یکدیگر تاثیر و تأثر دارند؛ توجه به امور فرهنگی از اولویت‌های مهم است؛ در این زمینه نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند بلکه همه دستگاه‌ها حتی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید به امور فرهنگی توجه کنند.

رئیس عدلیه گفت: امروز دشمن اخلاق و فرهنگ و آموزه‌های دینی و اسلامی ما را هدف گرفته است لذا اگر به مقوله فرهنگی توجه نکنیم ممکن است تبعات این امر به مقولات امنیتی نیز سرایت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز قاچاق یکی از مشکلات کشور است؛ ما از یک طرف در مقوله بنزین با ناترازی در تولید و مصرف مواجهیم و از طرفی دیگر در کشور ما بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود. باید تلاش کنیم این مشکل را رفع کنیم.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز نیروهای مسلح ما به پیشرفت‌های چشمگیر و بزرگی نائل شده‌اند و نکته قابل تامل آنکه این پیشرفت‌های چشمگیر در زمان تحریم‌ها صورت گرفته است.

حال موضوع این است که آیا ما در عرصه‌های دیگر نظیر خودروسازی نیز نمی‌توانیم به پیشرفت‌هایی همچون پیشرفت‌های چشمگیر عرصه دفاعی نائل بیاییم.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه دوستی استاندار هرمزگان ضمن قدردانی از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی در خصوص عمده‌ترین مسائل این استان به ویژه در حوزه تجارت اظهار کرد: ‍ اقدامات دادگستری استان هرمزگان طی دو سال اخیر به ویژه در حوزه‌هایی نظیر مقابله با قاچاق سوخت، ساماندهی وضعیت گمرک و اموال تملیکی، مقابله با زمین‌خواری و همچنین صدور اسناد اراضی ملی و زراعی، اقدامات شایان توجهی بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: ما در استانداری هرمزگان امور خود را در چهار حوزه مبنایی عمران و زیرساخت، اقتصادی، مردمی‌سازی اقتصاد و مردم‌یاری به پیش می‌بریم.

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود چالش آب در این استان، گفت: پیش از استقرار دولت سیزدهم به ۴۰۰ روستای استان هرمزگان با تانکر آبرسانی می‌شد که در حال حاضر این رقم به ۱۵۰ روستا رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «عبادی‌زاده» نماینده، ولی فقیه در استان هرمزگان ضمن قدردانی از سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضاییه به این استان، به بیان برخی مشکلات و چالش‌های مردم هرمزگان در حوزه‌های مربوط به اراضی و قاچاق سوخت پرداخت.

«آشوری» رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از روند مستمر بازدیدهای میدانی رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: انجام بازدیدهای میدانی و گفتگوی چهره به چهره با مردم و مسئولان، تا حد قابل توجهی در کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از اتلاف منابع و تقویت سرمایه اجتماعی نظام، موثر خواهد بود.

«قویدل» مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی این استان اظهار کرد: طی حدود دو سال و نیم گذشته، هزار و ۵۰۰ کلاس درس در مناطق مختلف استان هرمزگان به بهره‌برداری رسیده است.

«الماس‌نژاد» مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز در این جلسه با اشاره به همراهی و همگامی این اداره کل با دادگستری استان هرمزگان گفت: در حال حاضر و در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، استان هرمزگان دارای بیش از ۷۵ بندر با مساحتی بالغ بر دو هزار و ۴۰۰ هکتار هکتار است.

«مویدی» مدیر کل شیلات و جهاد کشاورزی استان هرمزگان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت ۱۶۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آن پرداخت.

دیگر خبرها

  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • جوانان در راستای اشتغال و ورود به بازار کار تلاش و همت کنند
  • لزوم تلاش جدی مسئولان برای جهش تولید و اشتغالزایی با مشارکت مردم
  • تلاش مسئولان برای جهش تولید و اشتغالزایی با مشارکت مردم
  • بازداشت هزاران دانشجو در آمریکا دروغ آزادی بیان را اثبات کرد
  • رئیس قوه قضاییه: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • زمینه جذب جوانان هرمزگان در دستگاه قضا فراهم شود
  • تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ
  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است
  • تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات کارکنان قضایی و قضات هرمزگان