Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام‌کرد: تولید فولاد ایران در سال ۹۹ با رشد ۱۱ درصدی به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید و با وجود شرایط دشوار تحریم‌ و کرونا، افزایش سه میلیون تنی ثبت کرد.

به گزارش  انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، این انجمن آمار تولید فولاد کشور در سال ۹۹ را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۹ به بیش از ۳۰.۲ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی در تولید فولاد در ایران به ثبت رسید.

این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۹۹، با وجود تحریم و شیوع کرونا، بیش از سه میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شد.

آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای سال ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین نرخ رشد تولید در محصولات نوردی به‌ویژه میلگرد روی داده است. تولید میلگرد در کشور با رشد ۱۵ درصدی در سال ۹۹، با بیش از ۱.۲ میلیون تن افزایش نسبت به سال ۹۸ به ۹.۵ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید بیلت و بلوم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، رشد ۱۲ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت تولید آهن اسفنجی

طبق این گزارش، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سال ۹۹ موفق به تولید تقریباً ۳۱.۲ میلیون تن از این محصول شدند که نسبت به سال ۹۸، حدود ۳.۳ میلیون تن معادل ۱۲ درصد افزایش داشته است. علی‌رغم قطعی گاز در زمستان، رشد تولید آهن اسفنجی بیش از رشد تولید فولاد میانی بوده که نکته مثبتی در جهت ایجاد توازن در زنجیره فولاد به شمار می‌رود.

وضعیت تولید محصولات فولادی در سال ۹۹

برپایه این گزارش، در سال ۹۹ در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در سال گذشته، ۲۲ میلیون و ۷۸ هزار تن بوده است.

همچنین پارسال ۱۱.۶ میلیون تن محصولات طویل و حدود ۱۰.۵ میلیون تن محصولات تخت در کشور تولید شده است. رشد تولید محصولات طویل ۱۳ درصد و رشد تولید محصولات تخت هفت درصد بوده است.

مطابق گزارش آماری انجمن فولاد، میزان تولید ورق گرم کشور در سال گذشته هشت میلیون و ۸۳۲ هزار تن بوده که رشد هفت درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد. تولید ورق سرد در سال گذشته کاهش یک درصدی را تجربه کرده است. تولید ورق‌های پوشش‌دار نیز نسبت به سال ۹۸، چهار درصد کاهش داشته و به مرز یک میلیون و ۴۷۵ میلیون تن رسیده است.

مطابق این آمارها تولید فولاد میانی، آهن اسفنجی و محصولات فولادی به‌جز ورق سرد و پوشش‌دار در کشور در سال ۹۹ افزایشی بوده است. علت کاهش تولید ورق سرد و پوشش‌دار، تخصیص ناکافی مواد اولیه (ورق گرم) به واحدهای تولیدکننده ورق‌های سرد و پوشش‌دار بوده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از ابتدای سال ۹۹ پیگیر عرضه اختصاصی ورق گرم به این واحدها بوده و با نامه‌نگاری‌های متعدد در نهایت در اواخر سال گذشته، عرضه اختصاصی ورق گرم به این واحدها به تصویب وزارت صنعت رسید.

در سال ۱۴۰۰ مقرر شده با افزایش عرضه‌های اختصاصی مشکلات واحدهای تولیدکننده ورق سرد و پوشش‌دار رفع شود و این واحدها دسترسی بهتری به مواد اولیه مورد نیاز خود داشته باشند.

در محصولات طویل فولادی، در کنار رشد ۱۵ درصدی تولید میلگرد، تولید تیرآهن نیز ۱۱ درصد رشد داشته و به یک میلیون و ۲۴۷ هزار تن رسیده است.

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران محصولات فولادی نسبت به سال ۹۸ تولید محصولات سرد و پوشش دار تولید فولاد کشور در سال آهن اسفنجی رشد تولید تولید ورق میلیون تن سال ۹۹ ورق گرم تن رسید ورق سرد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست

ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. - اخبار بازار -

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 گفت: شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن محصول به مشتریان تحویل داده که از این میزان یک میلیون و 400 هزار تن روانه بازارهای صادراتی شده و رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را  در پی داشته است؛ اما نکته  این است که این اتفاق در زمینه صادرات می‌توانست برای سایر شرکت‌های فولادی نیز رقم بخورد، ولی  ازآنجاکه برخی شرکت‌های فولادی نتوانستند در مقابل سهام‌داران خود در بخش سود و زیان از صادرات محصولات خود دفاع کنند، انگیزه تولید بیشتر و صادرات را از دست دادند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت این است که در سال 1402 حجم واردات ورق فولادی افزایش چشمگیری داشت. ما در بخش واردات ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرایطی شاهد افزایش واردات بودیم که محدودیت‌های ارزی نیز داشتیم. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که ظرفیت‌های تولید و ضریب بهره‌برداری تولید برای ورق سرد در کشور ما 71 درصد، برای ورق گالوانیزه 42 درصد و برای ورق رنگی 28 درصد است. این امر نشان می‌دهد ما در داخل کشور امکان تولید این‌گونه محصولات را داریم؛ اما باید برای تولیدکنندگان شرایطی ایجاد کنیم که رغبت پیدا کنند تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنند. قطعاً این حجم واردات مانعی جدی برای تسهیل امر تولید است.

وی عنوان کرد: ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد، اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. از سوی دیگر نیز باید محصولاتی را وارد کنیم که بدانیم نیاز بازار است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته و تسریع شده که این پروژه‌ها نیازمند ورق گرم است.

حیدری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای واردات این است که ما ارزی را که قرار است از بانک مرکزی صرف واردات محصولات فولادی کنیم، صرف واردات ورق گرمی بشود که قرار است در پروژه‌های انتقال آب مصرف شود. در این صورت قطعاً ظرفیت‌های فولاد مبارکه برای اینکه محصولات خود را به سایر مشتریان عرضه بکند بیشتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • تولید ورق نازک سرآغازی برای رشد و شکوفایی خط قلع‌اندود
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴