Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@20:25:42 GMT

لغو طرح ترافیک تردد را در شهر بیشتر می کند

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۴۳۱۴

لغو طرح ترافیک تردد را در شهر بیشتر می کند

به گزارش همشهری آنلان به نقل ازپایگاه خبری شهر، از صبح امروز اجرای طرح ترافیک در شهر تهران لغو شد تا به گفته مسئولان ستاد مقابله با کرونا استفاده هموطنان از ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یافته و زنجیره شیوع و گسترش بیماری کرونا از بین برود.

این تصمیم مسبوق به سابقه بوده و بار دیگر هم در سال ۹۹ اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شد هر چند که همان زمان هم به گفته مسئولان این اقدام تاثیری در کاهش شیوع بیماری نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی امروز شورا درباره لغو طرح ترافیک در تهران گفت که لغو و یا اجرای طرح به شورا مربوط نمی شود و تنها عوارض آن از سوی شورا تصویب می شود.

محسن هاشمی رفسنجانی ادامه داد: لغو طرح ترافیک در تهران در ایام کرونا یک بار دیگر هم سابقه داشت. در شورای عالی ترافیک یک بار در این مورد بحث و طرح ترافیک برداشته شد اما نتیجه آن افزایش خیلی زیاد ترافیک در شهر بود.

او افزود: لغو طرح، علاوه بر ترافیک شلوغی هم ایجاد کرد چراکه مردم می توانستند با وسایل نقلیه خود از خانه خارج شوند. در حال حاضر بخش عمده ای از مردم به دلیل آنکه نمی خواهند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند از خانه خارج نمی شوند اما زمانی که به خودروهای تک سرنشین اجازه تردد داده می شود، مردم تحریک به بیرون آمدن می شوند و در مقصد فعالیت های خود را دنبال می کنند که به این ترتیب تردد در شهر بیشتر می شود.

هاشمی گفت: هدف لغو طرح ترافیک به دلیل کاهش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی است اما از طرف دیگر باعث تردد بیشتر می شود. تجربه قبل موفق نبود این بار هم امتحان می کنند و باید دید آیا نتیجه بهتری می گیرند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا روز شنبه (۴ اردیبهشت)   پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهوری اعلام کرد: طرح ترافیک در تهران از فردا (یکشنبه) به مدت یک هفته لغو می شود.

علیرضا رئیسی، توضیح داد: یکی از مسائلی که نگران کننده است وجود مترو و حمل و نقل عمومی است که باعث انتقال بیماری می شود به خصوص اینکه در این فضاها فاصله گذاری وجود ندارد. امیدواریم این تصمیم به خصوص در کلانشهر تهران تا حدی کمک کند که شیوع بیماری کم شود. این هفته طرح ترافیک برداشته می شود و برای ادامه آن در هفته های بعد تصمیم گیری خواهد شد.

لغو طرح ترافیک تجربه ای بود که با شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال ۹۹ نیز اجرایی شد و تا خرداد ماه ادامه داشت. اجرایی نشدن طرح ترافیک در ماه های ابتدایی سال گذشته نیز موافقان و مخالفان بسیاری داشت. مدیران شهری با توجه به حجم بالای ترافیک در شهر و بررسی های آماری انجام شده اعلام کردند که لغو طرح ترافیک مانعی برای گسترش ویروس کرونا نبوده است.

سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه گفته بود که طرح ترافیک یک مسئله انضباطی است که سالهای زیادی از اجرای آن می‌گذرد و هدف از اجرای این طرح کاهش تردد خودرو و همچنین آلودگی هوا در پایتخت است.

او با اشاره به اینکه لغو طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا سفرهای غیرضروری را در مرکز شهر افزایش می‌دهد اعلام کرده بود این اقدام به‌نوعی باعث نشر ویروس خواهد شد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در همان زمان در مورد تاثیر اجرا یا لغو طرح ترافیک بر شیوع کرونا توضیح داد: طرح ترافیک تاثیری در کاهش یا افزایش کرونا ندارد.

ناهید خداکرمی با بیان اینکه مطالعات این موضوع را تایید نکرده است، افزود: مطالعات در هیچ جای دنیا این موضوع که اجرای طرح ترافیک بر شیوع کرونا تاثیر مثبت دارد را تایید نکرده است.

پس از کش و قوس های بسیار و مخالفت و موافقت های زیاد بالاخره طرح ترافیک ۹۹ در خرداد ماه به روال طبیعی بازگشت با این حال یک سال بعد تکرار این تجربه در همان ایام سال با موج جدیدی از بیماری کرونا از سر گرفته شده شده است. احتمالا در روزهای آینده بار دیگر شاهد موافقت ها و مخالفت های مجددی در این باره خواهیم بود و باید دید آیا در نهایت راهکار منطقی از سوی ستاد ملی کرونا که تصمیم گیری در این موارد را به عهده دارد ارائه خواهد شد.

کد خبر 597310 برچسب‌ها کرونا شهرداری شورای شهر تهران طرح ترافیک مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کرونا شهرداری شورای شهر تهران طرح ترافیک مدیریت شهری طرح ترافیک در تهران حمل و نقل عمومی لغو طرح ترافیک طرح ترافیک طرح ترافیک اجرای طرح شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۴۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت یک بزرگراه جدید در تهران

هادی حق بین درباره جزییات ساخت یک بزرگراه جدید در تهران گفت: بسیاری از خودرو‌های سنگین و سبک برای این که از جنوب تهران به استان‌های شمالی بروند از شرق تهران طی مسیر می‌کنند و، چون مسیری کمربندی ندارند، از بزرگراه بسیج استفاده می‌کنند که سبب ترافیک بسیار سنگین شده اند.

به گزارش خبرآنلاین، وی در مورد سرانجام ساخت آزادراه شهید شوشتری و رایزنی با محیط زیست برای اجرای فاز دو این آزاد راه، گفت: برای ساخت فاز اول بخش زیادی از معارضین پروژه رفع شده است و به صورت جزئی کماکان معارض مانده؛ اما تأثیر چندانی بر روند اجرای پروژه نمی‌گذارند.

او با بیان اینکه تمام جبهه‌های کاری پروژه ساخت آزادراه شهید شوشتری فعال است، اظهار کرد: امسال فاز اول این آزادراه را به عنوان یک پروژه اثرگذار در جریان بهبود ترافیک تقدیم مردم خواهیم کرد؛ البته اتصال آزادراه به بزرگراه هجرت نیز باید انجام شود و این پروژه نیز آغاز شده است و امید است تا پایان سال این پروژه تکمیل شود.

حق بین در مورد سرانجام نامه شهرداری تهران به سازمان محیط زیست برای عبور تونلی از زیر جنگل‌های سرخه حصار نیز افزود: متأسفانه هنوز بازخوردی در این زمینه از سوی سازمان دریافت نکردیم؛ اما در بازدید نوروزی، خدمت رئیس جمهور این موضوع را عرض کردم که امید است ایشان نیز تأکیدی کنند تا مسئله فاز دوم آزادراه شوشتری حل شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد اثرگذاری که ساخت این آزادراه بر روی جریان ترافیکی تهران خواهد داشت، گفت: پروژه شهید شوشتری یک پروژه ملی است؛ چرا که تهران به دلیل اختلاف ارتفاعی ۹۰۰ متری که از شمالی‌ترین نقطه شهر تا جنوبی‌ترین نقطه شهر دارد و همچنین شرایط توپوگرافی خاصی که دارد؛ این امکان را نمی‌دهد که در شمالی‌ترین نقطه تهران که شاهد کوه‌ها و ناهمواری‌هایی هستیم، کمربندی شمالی را به راحتی اجرا کنیم و این درحالی است که ما در تهران کمربندی غربی و جنوبی داریم؛ اما فاقد کمربندی شرقی هستیم و کارکرد شوشتری به عنوان کمربندی شرق تهران است.

او تأکید کرد: بسیاری از خودرو‌های سنگین و سبک برای این که از جنوب تهران به استان‌های شمالی بروند از شرق تهران طی مسیر می‌کنند و چون مسیری کمربندی ندارند، از بزرگراه بسیج استفاده می‌کنند که سبب استهلاک معابر و همچنین ترافیک بسیار سنگین و ایجاد آلودگی می‌شود؛ بنابراین احداث این بزرگراه از ضروریات شهر تهران است.

حق بین ادامه داد: با احداث این پروژه حدود یک و نیم درصد از ترافیک کل شهر تهران کاهش می‌یابد و در منطقه شرق حدودا پنج درصد ترافیک را کاهش می‌دهد و یک روان سازی مناسبی برای بزرگراه بسیج و کل شبکه دربر خواهد داشت و موجب رضایتمندی شهروندان، کاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت و موضوعات دیگر می‌شود و به همین دلیل ضرورت دارد این پروژه به سرعت احداث شود.

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ ادامه ممنوعیت تردد در جاده کرج - چالوس
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • وضعیت راه‌های کشور؛ تردد روان در جاده‌های شمالی
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل‌های شهری
  • ساخت یک بزرگراه جدید در تهران
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است
  • اعلام وضعیت تردد در جاده‌های کشور/ ترافیک پرحجم در ۴ محور
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟
  • آغاز ترافیک صبحگاهی تهران/ افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • وضعیت ترافیکی شهر تهران در شنبه هشتم اردیبهشت ماه