Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اشتغال در صنعت نفت به دلیل سطح پرداخت حقوق بالاتر و امکانات رفاهی بیشتر نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی یا بخش خصوصی، همواره آرزوی بسیاری از جوانان بوده است. یکی از این خدمات رفاهی که شاید بتوان گفت قدمتی به میزان ورود صنعت نفت در ایران دارد، مربوط به خدمات سلامتی در این صنعت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولیت ارائه خدمات سلامت در صنعت نفت، از سال ۱۳۷۷ به سازمانی مستقل زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران، به نام شرکت خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت سپرده شد که امروزه به نام سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شناخته می‌شود. یعنی، طبق اساسنامه این شرکت، وظیفه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به تمام شاغلان و خانواده کارکنان چهار شرکت اصلی وزارت نفت، شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها، برعهده این سازمان قرار گرفت.

در حال حاضر این سازمان در چندین منطقه جغرافیایی شامل آبادان، آغاجاری، اصفهان، اهواز و ماهشهر، بوشهر و خارگ، تهران، شمال کشور، شمالغرب کشور، شمالشرق کشور، فارس و هرمزگان، غرب کشور، گچساران، مسجد سلیمان، مرکزی و لرستان خدمات ارائه ‌می‌دهد که این خدمات، از طریق ۹ بیمارستان، یک دی کلینیک، ۲۴ پلی کلینیک، ۶۹ درمانگاه خانواده، ۸۹ درمانگاه سلامت کار و ۷۱ مرکز پزشکیاری ارائه می‌شود.

این سازمان، خود را «متولی اصلی سیاستگذاری، اجرا، نظارت و راهبری ارائه مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت به خانواده بزرگ صنعت نفت و همچنین ارائه خدمات سلامت به سایر خدمت‌گیرندگان و عهده‌دار صیانت از سلامت سرمایه‌های انسانی» معرفی می‌کند.

مدتی است که برون سپاری این سازمان به بخش خصوصی، به یکی از دغدغه‌های کارکنان صنعت نفت تبدیل شده و مسئولان وزارت نفت نیز در پاسخ به پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان، این مسئله را تکذیب کردند. فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این زمینه بیان کرده بود: هیچگونه برنامه و سیاستی دال بر واگذاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نداریم و نخواهیم داشت اما چه بوده که اینطور انعکاس داده شده؟ متاسفانه کارکنان صنعت نفت طی سال‌های گذشته به دلیل احاطه سازمان بهداشت و درمان در حوزه سیاست گذاری، از عملکرد آن رضایت ندارند.

او افزود: نتیجه ارزیابی و رضایت سنجی که توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده، نشان می‌دهد که این رضایت وجود ندارد و دلیل آن هم این است که این سازمان در مجموعه صنعت نفت، انحصار ایجاد کرده است. این سازمان از نیرو‌ها به عنوان سرانه هزینه‌ای را دریافت و آن‌ها را محدود به استفاده از خدماتش می‌کند. به همین دلیل، اجازه استفاده از خدمات سایر بخش‌های خصوصی و معتبر دولتی را نمی‌دهد.

مینو همچنین گفت: نه به دنبال واگذاری هستیم و نه به دنبال خصوصی سازی، بلکه فقط به دنبال این هستیم که سیاست گذاری در حوزه درمان، نباید توسط بخشی انجام شود که ارائه کننده خدمات درمانی است. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تنها ارائه کننده خدمات است و باید بر آن نظارت وجود داشته باشد، اما اکنون نظارتی بر آن وجود ندارد و خودش سیاست گذاری‌ها را انجام می‌دهد، خودش مجری است و خودش نظارت می‌کند که این مسئله فسادزاست.

بیشتر بخوانید

انتصاب پرحاشیه در وزارت نفت! / نفتی‌ها از خدمات درمانی‌محروم می‌شوند؟

در شرایطی که مسئولان وزارت نفت، تلاش برای برون سپاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را با قطعیت تکذیب می‌کنند، اسناد به دست آمده از تبلیغات این سازمان در نشریات و پایگاه مناقصات کشور نشان دهنده آن است که برون سپاری این سازمان، خیلی هم کذب نیست.

این اسناد بیانگر این هستند که فعالیت‌های این سازمان برای برون سپاری بخش‌های گوناگون خود، تقریبا از سال ۹۸ شروع شده و برای مراکز درمانی و بهداشتی وابسته به این سازمان به مرور در حال انجام است.

جای تعجب دارد که مسئولان این سازمان، به وضوح برون سپاری مراکز کوچک طی مناقصات را تبلیغ می‌کنند، اما مسئولان وزارت نفت در تلاش برای تکذیب این مسئله هستند. اصل برون سپاری و خصوصی سازی به شرط شفافیت، بسیار اصل مطلوب و پسندیده‌ای در تمام اقتصاد‌های بزرگ دنیاست، اما گویا مسئولان کشور ما به غیرشفاف بودن و سربسته عمل کردن، عادت کرده اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت نفت خدمات درمانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برون سپاری وزارت نفت شرکت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۴۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان فاطمه اسفندیاری گفت: در استان گلستان حدود ۱۷ هزار  بیمار صعب العلاج و خاص زندگی می‌کنند که سالانه ۳ هزار نفر به آنها افزوده می‌شود.

او گفت: بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و سرطانی در گروه بیماران خاص هستند که طبق بسته خدمتی تعرفه بیمه‌های مختلف خدمات دریافت می‌کنند.  

او در مورد پرداخت تسهیلات بانکی به بیماران صعب العلاج و خاص نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر اساس پرونده پزشکی این بیماران و با توجه به ابلاغ بودجه از سوی وزارت بهداشت، بیماران را برای دریافت تسهیلات درمانی ۵۰ میلیونی به بانک معرفی می‌کنند..

اسفندیاری افزود: این تسهیلات سال گذشته با بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله ارائه شد و برای امسال نیز منتظر ابلاغ بودجه تسهیلات درمان هستیم تا بیماران را به بانک‌های عامل معرفی کنیم.

او گفت:خدمات به بیماران خاص و صعب العلاج در شهرستان گرگان در بیمارستان‌های ۵ آذر، مرکز آموزشی و درمانی صیاد شیرازی  با تجهیزات کامل ارائه می‌شود.

فاطمه اسفندیاری اضافه کرد: در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دزیانی گرگان و بیمارستان کودکان طالقانی گرگان هم به این بیماران خدمات ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • شناسایی و پلمب دو واحد غیرمجاز در محلات
  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • مشکل کمبود نیروهای پلیس راهور در شهرها را با برون‌سپاری رفع می‌کنیم
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان