Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، محسن انصاری مهیاری، مهم‌ترین وظیفه مدیریت نظارت بر ناشران را نظارت بر افشای اطلاعاتی که از سوی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه منتشر می‌شود، دانست و افزود: شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه موظف هستند اطلاعات میان دوره‌ای و سالیانه خود را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا با توجه به قانون بازار اوراق بهادار، وظیفه سازمان بورس صحت سنجی این اطلاعات است که در این میان از عمده‌ترین وظیفه مدیریت نظارت بر ناشران، بررسی درستی این اطلاعات است.

وی در ادامه به بررسی پیشینه انتشار اطلاعات از سوی شرکت‌‌ها اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۴ ، اطلاعات پیش‌بینی سود شرکت‌ها به سازمان بورس اوراق بهادار ارسال می‌شد و کارشناسان واحد مدیریت نظارات بر ناشران پس از بررسی اطلاعات مزبور ، این گزارش‌ها را با انتشار بر سامانه کدال به اطلاع عموم سهامداران می‌رساندند.

انصاری مهیاری در ادامه افزود: از تیرماه ۱۳۹۴ این روش تغییر کرد و اطلاعات مزبور توسط خود ناشران اوراق بهادار و به طور مستقیم بر سامانه کدال قرار می گرفت. از دی ماه ۱۳۹۶ و مطابق با دستورالعمل جدید سازمان بورس، افشای اطلاعات پیش‌بینی به صورت اختیاری همراه با ارائه گزارش تفسیری شد و از این تاریخ دیگر ناشران الزامی به انتشار گزارش پیش‌بینی نداشتند.

وی در ادامه به بررسی علل حذف پیش‌‌بینی عملکرد در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و افزود: در راستای اخد چنین تصمیمی می‌توان موارد مهمی را برشمرد؛ یکی از این موارد کاهش نقدینگی و افت نقدشوندگی بود که دلیل اصلی چنین رخدادی نیز در توقف‌های طولانی مدت نمادها برای ارائه پیش‌بینی‌ها بود. از سوی دیگر رانت اطلاعاتی در بازار برای افرادی که دسترسی که به این اطلاعات داشتند، ایجاد شد.

به گفته این مقام مسئول، تغییرات مکرر مفروضات این پیش‌بینی‌ها در گزارش‌های پیش‌بینی، تجربیات بین‌المللی و عدم الزام به ارائه پیش‌بینی عملکرد از سوی بسیاری از کشورها، بی‌توجهی غالب سرمایه‌گذاران به تحلیل‌های ارائه شده توسط سایر نهادهای مالی و توجه صرف به پیش‌بینی ارائه شده از سوی ناشر و همچنین دید محتاطانه‌ای که بسیاری از ناشران به پیش‌بینی سود خود داشتند، از جمله مواری بود که نهاد ناظر سازمان بورس را به حذف اجبار برای انتشار این پیش‌بینی‌ها کرد.

انصاری مهیاری ادامه داد: تجربه سه ساله انتشار گزارش تفسیری به جای گزارش پیش‌بینی، برخی آسیب‌های این امر را هویدا کرد. در حال حاضر انتشار گزارش تفسیری مدیریت به روش فعلی، از کیفیت و کارآیی لازم در جهت فراهم نمودن زمینه تحلیل و بررسی عملکردی ناشران برخودار نیست.

وی یکی دیگر از دلایل را رشد قابل توجه تعداد ناشران در سال‌های اخیر عنوان کرد و افزود: هم اکنون تعداد ناشران به بیش از ۷۰۰ شرکت رسیده است. از سوی دیگر شاهد رشد حجم و تعداد معاملات در این سالها بوده‌ایم. همچنین در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سهامدار جدید به بازار سرمایه وارد شده‌اند. در این موقعیت، ارائه اطلاعات پیش‌بینی ، بیش از پیش احساس شد.

انصاری مهیاری در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه ارائه اطلاعات گزارش تفسیری مدیریت از قابلیت اتکای بالایی برخوردار است و در همین راستا ارائه گزارش اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم ارزش پیش‌بینی کنندگی بالایی دارد. بنابراین در رویکرد جدید همزمان انتشار گزارش تفسیری مدیریت همراه با گزارش اطلاعات پیش‌بینی سود مورد تاکید نهاد ناظر بازار است.

سازوکار جدید بر پایه ارایه چندین سناریو

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر انتشار مجدد پیش‌بینی سود شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ شرکت فعال در بازار سرمایه، اقدام به ارائه پیش‌بینی سود عملکرد با سناریوهای جدید کردند.

انصاری مهیاری ادامه داد: نهاد ناظر در رویکرد جدید به استفاده دانش فنی و تخصصی تحلیلگران بازار مانند شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و ارزش‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاکید دارد.

وی یکی دیگر از تصمیمات مهم سازمان را انجام به مرور زمان رتبه‌بندی کیفیت افشای اطلاعات توسط ناشران دانست و گفت: امتیاز کیفیت افشای اطلاعات ناشران در خصوص صدور مجوزهای مربوطه و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه مورد نظر است. همچنین امتیاز رتبه‌بندی اعطا شده توسط سازمان بورس در خصوص کیفیت افشای اطلاعات از سوی ناشران، ملاک برای ناشر برتر خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: در رویکرد جدید عواملی خارج از اختیارات هیات‌مدیره که در گزارش عملکرد تاثیرگذار است؛ مانند اینکه محصول صادراتی داشته باشند و قیمت‌های جهانی در آنها تاثیرگذار باشند.

انصاری مهیاری در ادامه افزود: در رویکرد جدید، چنین شرکت‌هایی را ملزم به ارائه گزارش بر پایه چندین سناریو کرده‌ایم. همچنین در نظر داریم که واحدی در ارتباط با صنایع در سازمان بورس ایجاد کنیم؛ سازمان بورس به عنوان نهاد سیاست‌گذار در بازار سرمایه در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گرفته تا ضمن ارتباط با این نهادها، مشکلات موجود را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد.

در مجموع سازمان بورس امیدوار است که با رویکرد جدید، سرمایه‌گذاران با تحلیل بیشتر به خرید و فروش در بازار سهام بپردازند و از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد سازمان بورس در صورت انحراف پیش‌بینی سود از سود محقق شده، چیست؟ گفت: از آنجا که چندین سناریو برای پیش‌بینی سودها در نظر گرفته شده، دیگر انحراف سود محقق شده از پیش‌بینی سود، کمتر رخ می‌دهد. ولی در صورت انحراف با اهمیتی در این امر، موارد کنترلی زیادی در نظر گرفته شده است. شرکت به مراجع قانونی سازمان بورس و مراجع ذی صلاح ارجاع داده خواهد شد.

انصاری مهیاری در ادامه افزود: شرکت‌ها از این پس باید از تحلیلگران خبره استفاده کنند و واحد مجزایی با افراد و نیروهای متخصص تشکیل دهند. از آنجا که اطلاعات مزبور مبنای تصمیم‌گیری بسیاری از سهامداران است، باید دقت بالایی برای صحت و درستی آن از سوی ناشر انجام شود.

پربیننده ترین سود سهام عدالت به‌زودی واریز می‌شود احتمال به تعویق افتادن جلسه سران قوا درباره بورس / بانک مرکزی نظارت بیشتری بر نرخ‌های سود بین بانکی داشته باشد دهقان دهنوی نامه‌ای را به دادگستری تهران ارسال کرد بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بورس (۴اردیبهشت) / بی‌اقبالی حقیقی‌ها به فولاد مبارکه در اولین روز هفته گزارش بورس چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاعات پیش بینی بازار سرمایه رویکرد جدید افشای اطلاعات انتشار گزارش اوراق بهادار گزارش تفسیری پیش بینی سود سازمان بورس بر ناشران شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اکوایران: بازار بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته و قبل از تعطیلات میان مدت با افت 3900 واحدی همراه شده است و بازار هفته گذشته را بی رمق و منفی تمام کرد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به عدد 3600 میلیارد تومان رسید و شاخص کل با افت 3900 واحدی کار را تمام کرد از سویی شاخص هم وزن در نیمه دوم تلاش کرد تا رویه مثبتی را ایجاد کند و نهایتا با رشد 42 واحد به تعطیلات رفت.

روی نمادهای شاخص ساز باز هم همچون چند روز پایانی هفته گذشته رنج‌های مثبتی زده شد اما این رنج های مثبت نتوانست باعث ایجاد وسوسه خرید در بازار شود و بیشتر بازار به نشست هایی که در عربستان برگزار می‌شود توجه دارد. همچنین مصوبات مجلسی‌ها در این روز ها از مواردی است که اهالی بازار به آن توجه دارند.

باز هم گروه خودرویی در رتبه اول برترین ارزش معاملاتی در بازار بورس تهران قرار دارد و این گروه با ارزش 233 میلیارد تومانی در جایگاه نخست ایستاده است. گروه فلزات اساسی به همراه گروه شیمیایی ها به ترتیب با ارزش 190 میلیارد تومان و 148 میلیارد تومان در رتبه های بعدی جای دارند.

سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته خود این طور عنوان کرده است که به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هیات دولت تصویب شد و حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

خبر دیگر اینکه آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی (IAEA) با صدور بیانیه‌ای سفر آتی «رافائل گروسی» مدیرکل این نهاد به ایران را تأیید کرده است.

اما برخی از رسانه‌ها در روز چهارشنبه این طور نوشتند که ۱۰ انجمن پتروشیمی، فولاد، سرب و روی، پالایش نفت، نساجی، مس، پلیمر، سنگ آهن، آلومینیوم و صنعت کفش با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در سرکوب نرخ ارز صادراتی و گواهی سپرده ۳۰ درصدی، خواستار واقعی‌سازی نرخ ارز نیما بصورت شناور مدیریت شده از مقام رهبری شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در هفته گذشته برای بازار سرمایه خبر سازتر بود و عنوان داشته است که افزایش نرخ سود سپرده به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است؛ به دلیل اینکه اثر آن در بازار ارز کاملاً منتفی است. او گفته زمانی که این اوراق تعهدی را با نرخ ۳۰ درصد منتشر می‌کنید، نرخ تامین مالی قطعاً بالای ۳۰ درصد باید صورت گیرد.

پورابراهیمی این موضوع را اضافه کرد که اگر مشکل نرخ تامین مالی را در حوزه فعال‌سازی بنگاه‌ها حل نکنیم، قطعاً جهش تولید برای امسال تحقق پیدا نمی‌کند. اتفاقاتی که در سیاست پولی، مخصوصاً برای کنترل جریان ارز در بازار امسال ایجاد شد، کاملاً سیاست غلطی است.

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود در هفته گذشته با اهالی رسانه این طور عنوان کرده است که اولین دلیل برای بازنگری مصوبه بازارگردان‌ها این بود که با انبوهی از منابع ناشران مواجه بودیم که می‌توانست صرف تولید، منابع در گردش و پروژه‌های شرکت شود اما در این شرایط فقط صرف بازارگردانی شده است، دلیل دیگر مرتبط با بحث حاکمیت شرکتی بوده است.

  معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با اجرای این مصوبه به فرابورس این اختیار داده شد که بر اساس تشخیص خود و هیات مدیره در مورد ناشرانی که در بازار پایه هستند، براساس قاعده‌ای که به تایید مدیریت نظارت بر بورس‌ها رسیده تصمیم گیری کند، چرا که  بخشی از ناشران نیاز به وجود بازارگردان نداشتند اما برخی دیگر می‌توانستند کماکان کار بازار گردانی را ادامه دهند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه با افت بیش از 3900 واحدی کار را تمام کرد تا کمی بیشتر از کانال 2.3 میلیون واحدی فاصله بگیرد و به نظر می‌رسد که تمایلی برای رفتن به این کانال را از خود نشان نمی‌دهد.

واگرایی در اندیکاتوری  Rsi  آن هم در سقف کانال صعودی ایجاد شده برای بازار نشان داد که بازار تمایلی نداشته است که در محدوده 2.3 میلیون واحدی باقی بماند.

اما روند کلی بازار بورس از منظر تکنیکالی با توجه به میانگین های 55 روزه و 200 روزه روندی صعودی است و این موضوع نشان می‌دهد که این افت و اخیزها بیشتر جنبه نوسانی بازار است. اما به دلیل ارزش کم معاملات در  این روزها این روندها برای بازار سرمایه بسیار فرسایشی شده است، و تا زمانی که جریان خوب نقدینگی به سمت بازار هدایت نشود بازار به همین منوال خواهد بود.

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • جزییات و زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکنند منتظر برخورد سازمان بورس باشند
  • فرار کانون سردفتران از شفاف‌سازی عملکرد مالی
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در خصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم