Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:04:51 GMT

واردات خودرو؛ اهرمی برای شکست انحصار و کاهش قیمت

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۵۴۳۷

واردات خودرو؛ اهرمی برای شکست انحصار و کاهش قیمت

سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو کشور بیان کرد: برای کاهش قیمت خودروها می توان از اهرم واردات استفاده کرد.

به گزارش ایسنا،   مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو کشور در رابطه با پیشنهاد دوباره شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو و مخالفت مجلس در مصاحبه با  برنامه گفت‌وگوی اقتصادی گفت: وقتی سیاست گذاران ما به جای اینکه نقش ناظر را داشته باشند نقش عامل را بر عهده می‌گیرند خود به خود منافع خود را به منافع عموم ترجیح می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه قانونگذاری در حوزه صنعت خودروسازی متناسب با وضعیت این صنعت پویا و جاری نبوده و نیست گفت: عدم آگاهی از این صنعت و بازار فروش و عرضه و تقاضا باعث شده که قوانین و مقررات در حوزه صنعت خودرو کارایی لازم را نداشته باشند و در نتیجه این اوضاع را رقم زده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو کشور با انتقاد از نظام قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو گفت: وقتی بازار ۸۵۰ هزار دستگاهی انحصاری است آیا وظیفه شورای رقابت قیمت گذاری است یا شکستن انحصار!؟

دادفر با بیان اینکه برای کاهش قیمت خودروها می توان از اهرم واردات استفاده کرد افزود: اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند خودروساز ورشکسته می شود و این درحالیست که با واردات خودرو می توان برای کاهش قیمتها اقدام کرد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت گذاری وظیفه شورای رقابت نیست گفت: این شورا باید قوانین و مقررات ضد انحصار را تصویب کند اما ما نفهمیدیم بر اساس کدام قانون شروع به قیمت گذاری خودروها می کنند که فقط هم بازار به هم می خورد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان خودرو کشور از مجلس درخواست کرد که به موضوع انحصار خودروسازان ورود کند و به شورای رقابت هم اجازه ندهد که وارد قیمت گذاری شود چراکه این کار به ضرر صنعت خودروسازی است.

در ادامه، مهندس محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اعتبار بالای ایران از نظر علم و دانش صنعت خودروسازی در دنیا گفت: در حال حاضر دانشجویان و فارغ التحصیلان ما در صنعت خودروی کشورهای خارجی به ویژه نیوزلند، آلمان، استرالیا و کانادا فعالیت می کنند به این دلیل که در ایران از آنها استفاده نشد.

وی افزود: پلتفرم خودروی ملی پنج سال است که ایجاد شده و با وجود اینکه مسئولان گفته اند از این پلتفرم استفاده می کنند اما به دلیل اینکه منفعتی برای خود آنها ندارد استفاده نمی کنند و چشمشان به خارج از کشور است.

رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه ما وظیفه خود را در قبال مردم کشورمان انجام داده ایم و به دستاوردهایمان افتخار می کنیم گفت: مشکل ما این است که صنعت از این امکانات بهره برداری نمی کند.

شجاعی فرد تصریح کرد: دولتی و انحصاری بودن صنعت خودرو و نداشتن استراتژی در این حوزه قدرت و اختیار را از تمام محققان و دانشمندان کشور گرفته است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واردات خودرو انجمن واردکنندگان خودرو کشور شورای رقابت قیمت خودرو صنعت خودرو قیمت گذاری کاهش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۵۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد

حسین شیرزاد از خرید روزانه ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ در کشور خبر داد و گفت: خرید مرغ مازاد تولید داخلی بدون هیچ محدودیتی از مرغداران انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام در استان‌ها بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و با همه ظرفیت متعهد به خرید مرغ هستند و با شیبی ۲۷ درصدی طی یک ماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن خرید مرغ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

وی اظهار داشت: طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده، بنابراین دیر کشتاری اتفاق افتاده چنانچه مرغ را تا ۵۹ روزگی مرغ نگهداری کنند پیامد این تاکتیک از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور خواهد بود.

نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری کشور فراهم است

شیرزاد، با بیان اینکه امروز بازار نهاده‌ها در آرامش کامل است گفت: شرکت پشتیبانی امور دام با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال، شرکت پشتیبانی امور دام کشور خدمت مهمی به صنعت مرغداری کشور کرده است به طوری که عمده انبار‌های مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی افزود: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفتگوی ملی با مرغداران کشور هستیم؛ زیرا زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتری این محصول را تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شد و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر راهبُردی مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات خود دارد.

شیرزاد با بیان اینکه صنعت مرغداری کشور نیازمند فعال سازی کریدور‌های صادراتی است، گفت: صادرکنندگان مرغ باید مشوق‌های صادراتی و بسته‌های حمایتی دریافت دارند.

وی بیان کرد: صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم، نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

دیگر خبرها

  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • شیرآلات اهرمی استاندارد باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟