شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، فرصتی برای خلق تعلقها است
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۵۹۸۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر انرژی تاریخی شهرهای فرهنگ و هنر را به حالت فعال در بیاوریم، کیفیتِ بودن را افزایش دادهایم که این موارد در ماندگاری تعلق فرد به کشور و شهر به عنوان وطن بزرگ و کوچک تاثیر دارد؛ بنابراین شبکه شهرهای خلاق، فرصتی برای خلق تعلقها است.
به گزارش ایمنا، سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه معرفی شبکه شهرهای فرهنگ و هنر با اشاره به سابقه شهرنشینی در جهان، اظهار کرد: شهر و شهرنشینی، سابقه دیرینهای دارد و در سالهای اخیر مورد توجه مضاعف قرار گرفته است؛ بیش از ۸۰ درصد جمعیت جهان در شهر سکونت دارند و شهرنشینی گستره اجتماعی گستردهای است و راههای گوناگونی برای مدیریت آن ابداع و عرضه شده و با نقدهایی که در سدههای اخیر به شهرنشینی وارد شده، باید راههایی برای فرهنگ سازی شهرها پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: شهر خلاق فرهنگ و هنر شهری است با ایدههای نو که فرهنگ و هنر مرکز و کانونی برای ایدههای خلاقانه آن است تنوع و تکثر از ویژگیهای شهرهای خلاق است؛ زیرا فرهنگ و هنر محل زایش تنوع و تکثر هستند. شهری که فرهنگ و هنر در آن حاکم باشد کیفیت زندگی در آن بیشتر است و در سطح تعداد و ارقام حرکت نمیکند و به عمق میپردازد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و هنر را از عوامل ارتقای کیفیت فضای زندگی دانست و گفت: شهر خلاق شهری با هویت است که ریشه در گذشته و معنی در حال دارد ترکیب این دو هویت میآفریند شهری که گذشتهای ارجمند داشته باید در زمان حال نیز معنا بدهد و یکی از از مقومات شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همین هویت یابی است، شهر خلاق فرهنگ و هنر برند ساز و نشان ساز و دانایی محور و تجربه آموز است مرکز اصلی تولید فرهنگ و هویت است و مردم در آن حضوری زنده دارند.
وی با اشاره به برنامههایی نظیر انتخاب پایتخت کتاب و شهر و روستاهای دوستدار کتاب، تصریح کرد: ما دو تجربه موفق در حوزه پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب داشتیم، این برنامه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ماههای است که به ثمر نشسته اما به جستجوی راههایی بودیم که در این وضعیت کرونایی بتوانیم برنامه اختتامیه را به خوبی برگزار کنیم.
صالحی در توضیح انگیزهها برای انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در معاونت هنری، گفت: انگیزه نخست ما تقویت تداوم حضور و زنده نگه داشتن هنر در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بود. ما همچون آتشفشان های خاموش، شهرهایی را داریم که هنر آنها زیر خاکستر قرار گرفته و قصد داشتیم انگیزه تداوم را در شهرهایی که سبقه هنری و فرهنگی دارند زنده کنیم.
وی ادامه داد: شهرهای فرهنگ و هنر با این نگاه در عملکرد شهری تأثیر دارد؛ وقتی شهروندان بدانند با کسب مزیتها افقهای جدیدی در مدیریت شهری به وجود میآید، میتوانند به پیشرفت فکر کنند. این چشم انداز روشن را حتی بخش خصوصی نیز میتواند پیدا کند. ایجاد نشاط در شهرهای است انگیزه دیگر ما بود که این کار مبتنی بر هنر انجام خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای ادامه مسیر از مدیران پس از خود خواست مطالعات انجام شده را تکمیل کنند، افزود: نمیخواهیم یک کپی دست چندم از آنچه یونسکو (سازمان آموزشی و علمی فرهنگی ملل متحد) انجام داده را به عمل برسانیم، هدف ما بومی سازی و تکمیل و تکامل کارهاست فازهای بعدی میتواند اهداف ما را کامل کند.
وی خواهان تکمیل کتابهای منتشرشده از پژوهشهای انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شد و افزود: علاوه بر تکمیل آن که در ادارات مربوط انجام میشود، در نهادهایی چون میراث فرهنگی، وزارت کشور، شهرداریها و هر جا میخواهند در تداوم این برنامه همکاری داشته باشند باید نسخهای از این اثر وجود داشته باشد که بتواند راه درست را نشان بدهد.
صالحی با اشاره به روند پژوهشی انتخاب شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، اظهار کرد: آنچه به دست آمده حاصل مبانی نظری داوریها و مبتنی بر مسیری است که هم مطالعات نظری و هم بررسی نمونهای داشته است. کاری که امروز انجام شده و ما به ۶۰ شهر رسیده ایم کاری بزرگ است که با ادامه کار میتوانیم شهرهای دیگر را هم به اهداف دیگری برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه این روند برای داوری نبوده بلکه به دنبال یک ادبیات نظری مشترک بوده ایم که بتوانیم در بدنه اصلی سیاستهای دولتی و حاکمیتی به کار ببریم، درباره تفاوت دبیرخانه شبکههای خلاق با سایر دبیرخانهها، گفت: کار دبیرخانهها با پایان یافتن برنامه تمام میشود اما این دبیرخانه باید پشتیبان و هدایت کننده مسیر شهرهای خلاق باشد و رابطه پیوسته میان ۶۰ شهر ایجاد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهرهایی که به عنوان برگزیده معرفی شده اند باید با دبیرخانه در ارتباط باشد، تصریح کرد: شهرهای خلاق این گونه در سیاستهای شهری و کشوری به موضوعی جدی تبدیل خواهند شد، این عنوان صرفاً یک نشان نیست امکان پیدا کردن راهی برای دیدن از یک افق تازه است و این نشان در سالهای آتی افقی را میطلبد که شبکه شهری بر اساس آن شکل گرفته است.
وی پیشنهاد کرد: دبیرخانه هر شب که کار خود را از همین امروز و ماههای پایانی معرفی آغاز کند و ارتباط روشنی داشته باشد، چون یکی از اهداف این برنامه این بوده که ظرفیتهای جمعی را در اختیار بگیریم و زیرساختها، سرمایهگذاری و برنامه ریزی دبیرخانهها برای هر شبکه اهمیت دارد.
منبع: ایرنا
کد خبر 489294منبع: ایمنا
کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدعباس صالحی فرهنگ شهرهای خلاق شهر خلاق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شبکه شهرهای خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۵۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشارکت «شناسایی خطر» در حوزه شهری ارتقا پیدا کند
دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: فرهنگ سازمانی و فردی در چشمانداز حادثه صفر بسیار مهم و قانون طلایی در چشمانداز حادثه صفر تعهد مدیران است، در این راستا در حوزه شهری مشارکت شناسایی خطر به ویژه برنامه HSE پیمانکاران باید ارتقا پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سجاد زارع امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش اهمیت، نقش و جایگاه HSE در مدیریت شهری با تبیین موضوع چشم انداز حادثه صفر اظهار کرد: منظور از این واژه نزدیک شدن به عدد صفر است .
وی با تاکید بر اینکه آمارها نشان میدهد برنامهای در کشور برای کاهش حوادث جادهای نداریم، افزود: هدف از چشمانداز حادثه صفر، فرهنگ جامع پیشگیری است.
دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: فرهنگ سازمانی و فرهنگ فردی در چشمانداز حادثه صفر بسیار مهم است، قانون طلایی در چشم انداز حادثه صفر تعهد مدیران است.
زارع گفت: هرچند دادههای ایمنی در ایران دستکاری میشود، اما بهدنبال مقصر نیستیم و معتقدیم اگر اعداد واقعی گزارش داده شود میتوان به دنبال راه حل بود.
وی با اشاره به اینکه چشمانداز صفر ابزار استاندارد دارد، تصریح کرد: چهار اصل زندگی قابل مذاکره نیست، توانایی مقابله با فشارهای جسمی و روحی بسیار مهم است و پیشگیری حرف اول را میزند.
دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به سیر تکامل ایمنی در سه بخش سختافزار، نرمافزار و فرهنگ سازمانی گفت: در کشور ما تمرکز بر ایمنی شغلی است و نه ایمنی فرایند که این خود یک گپ محسوب میشود.
وی با تاکید بر اینکه صنایع در صورت امکان هر دو واحد ایمنی شغلی و ایمنی فرایند را با هم داشته باشند، ادامه داد: ارزیابی ریسک در صنایع توسط کارشناس ایمنی انجام میشود این در حالی است که واحدها باید خودشان این کار را انجام دهند، مشارکت کارکنان شاخص مهمی است.
زارع اظهار کرد: با شعار نمیتوان به سمت چشمانداز صفر حرکت کرد، در حالی که در مدیریت سنتی تمرکز روی مدیریت ریسک است و در مدیریت بر اساس چشمانداز صفر تمرکز بر رهبری ایمنی است.
وی افزود: در حوزه شهری مشارکت شناسایی خطر، بهویژه برنامه HSE پیمانکاران باید ارتقا پیدا کند.
کد خبر 750062