Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی کاشی عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص" وضعیت مصرف مواد ممنوعه در ورزشکاران استان تهران" اظهار کرد:  اطلاعات جدیدی در مورد افزایش مصرف مواد افیونی در پی بیکاری گسترده و انزوای آسیب زای ایجاد شده توسط قرنطینه‌های خانگی در دوران کرونا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در سال‌های اخیر اگرچه گزارش‌های موجود حکایت از عقب نشینی کمی درمقدار شیوع سوءمصرف مواد افیونی را دارد، اما سوء مصرف مواد به طور کلی همچنان بالا بوده است. با بیکاری تعداد زیادی از نیروی کار و شروع قرنطینه‌های خانگی در ماه‌های اخیر به دلیل بیماری کرونا، گزارش‌های کارشناسان و شواهد حاکی از تأثیر روانی ناشی از این اتفاق و افزایش خودکشی‌های بیشتر، همسر و کودک آزاری و همچنین افزایش مصرف الکل و مواد مخدر است.

او گفت: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در سال ۲۰۲۰ نتایج یک نظرسنجی را در اواخر ماه ژوئن گزارش داد که دریچه‌ای برای تأثیر جدی روانشناختی و عاطفی بیماری همه گیر ویروس کرونا از همه اقشار جامعه را روشن می‌ساخت. این بررسی نشان می‌داد که گزارش‌های مربوط به علائم اختلال اضطراب حدود سه در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ بیشتر شده است (۵/۲۵ ٪ در مقابل ۱/۸ ٪) و اختلال افسردگی حدود چهار برابر در دوران این بحران بیشتر گزارش شده است (۳/۲۴ ٪ در مقابل ۵/۶ ٪. یک نکته بسیار جالب در این گزارش تحقیقی این بود که ۳/۱۳ ٪ از پاسخ دهندگان سو مصرف مواد (از جمله مواد مخدر و الکل) را شروع یا افزایش داده اند. علاوه بر این، بیش از دو برابر پاسخ دهندگان گزارش جدی در مورد خودکشی در ۳۰ روز گذشته را گزارش کرده بودند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اظهار کرد: به گزارش دیوید اسپارکمن در سال ۲۰۲۰، یک آزمایشگاه ملی آزمایش دارو، هنگام مقایسه دوره امسال قبل از اعلام وضعیت اضطراری ملی کرونا، با دوره مشابه آن در سال گذشته بیان می‌دارد روند نگران کننده‌ای در این خصوص وجود دارد و این موسسه افزایش ۳۲ ٪ برای فنتانیل غیر تجویز شده، ۲۰ ٪ برای مت آمفتامین، ۱۲.۵ ٪ برای هروئین و ۱۰ ٪ برای کوکائین، همراه با افزایش ۱۸ ٪ در مصرف بیش از حد مواد مخدر را گزارش می‌کند.

مقامات بهداشت عمومی از افزایش میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در طی بیماری همه گیر COVID-۱۹ خبر می‌دهند، با بیش از ۳۰ ایالت گزارش افزایش مرگ بیش از حد ناشی از مواد افیونی، در درجه اول مربوط به فنتانیل غیر مجاز است.

بر اساس گزارش این پژوهشگر شیوع بیماری کرونا تغییراتی را در مصرف این مواد در ورزشکاران استان تهران نیز ایجاد کرده است. در این تحقیق از ورزشکاران سوال شده بود که در ۶ ماه گذشته و در شرایط بحران کرونا تا کنون از چه موادی استفاده کرده بودند.
بر اساس تحلیل نتایج مشخص شد ۵۲ نفر در ۶ ماه گذشته اقدام به مصرف سیگار (۴۵۱/۶ درصد از کل شرکت کنندگان)، ۱۱ نفر اقدام به مصرف مواد مخدر (۳۶۴/۱ درصد از کل شرکت کنندگان)، ۴ نفر اقدام به مصرف مواد روانگردان (۴۹۶/۰ درصد از کل شرکت کنندگان) و ۷۱ نفر اقدام به مصرف مشروبات الکلی (۸۰۸/۸ درصد از کل شرکت کنندگان) کرده بودند. بر اساس این اطلاعات مشخص است که مصرف مواد ممنوعه در دوران بحران کرونا در بین جوانان و نوجوانان ورزشکار استان تهران به شکل بارزی کاهش یافته است.

این محقق پیشنهاد داده است تا برای کاهش عوارض ناشی از مصرف این مواد در بین این جمعیت بزرگ اقدام به برنامه ریزی تولید محتوای علمی و آموزشی نموده و دوره‌های پیشگیری از مصرف این مواد را اجباری کنیم.

بر اساس نتایج تحقیق کاشی در سال ۱۴۰۰، مصرف مواد ممنوعه در ورزشکاران به شکل معناداری کمتر از غیر ورزشکاران بوده و ورزش کردن به عنوان یک عامل محافظتی می‌تواند منجر به کاهش احتمال مصرف مواد ممنوعه در جوانان و نوجوانان ایرانی شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت علوم پژوهشگاه تربیت بدنی مصرف مواد ممنوعه اقدام به مصرف مواد مخدر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۶۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزگردها به ترکیه رسیدند

روزنامه «حریت دیلی» در گزارشی از این پدیده طبیعی نوشت: بادهای داغ از سمت لیبی به نواحی غربی ترکیه رسیده و شهرهایی از جمله استانبول، ازمیر، آنتالیا، بولو، تکیرداغ و موغلا (موغله) را فراگرفته است.

در این گزارش آمده است افزایش سطح ذرات معلق که توسط «شبکه ملی پایش کیفیت هوا» در ترکیه نظارت می‌شود، در این مناطق مشاهده شده و اندکی از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفته است.

کارشناسان می‌گویند این رویدادهای جوی ناشی از انتقال ماسه و گرد و غبار بر اثر وزش بادهای شدیدی است که عمدتا از صحرای آفریقا سرچشمه می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود این تاثیر جوی تا اواخر امروز (جمعه) کاهش یابد با این حال تا دو روز دیگر در مناطق ساحلی و جنوب شرقی آناتولی ادامه خواهد داشت.

با این حال شبکه ملی پایش کیفیت هوای ترکیه اعلام کرد در استانبول به دلیل وزش باد، غلظت این ریزگردها افزایش نخواهد یافت و سلامت شهروندان را تهدید نمی‌کند.

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از شهردار استانبول گزارش داد در برخی از محله‌های این شهر افت کیفیت هوا نگران کننده است و به ساکنان توصیه می‌شود تا بهبود شرایط از پیک نیک و هر گونه فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

کارشناسان همچنین توضیح می‌دهند افزایش چنین پدیده‌های اقلیمی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا ناشی از تغییرات آب و هوایی است و احتمالا در آینده، مناطق غرب و جنوب ترکیه را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • ببینید | تاثیر رادیو در افزایش مخاطبان صداوسیما
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی