Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کمبود کلاس درس در آذربایجان غربی موضوعی بوده که سال‌ها موجب شده این استان در ارزیابی ها در ردیف ۲۹ کشوری قرار گیرد و با وجود تلاش های مسوولان با میانگین کشوری که ۵.۱۸ و سرانه استاندارد که هشت متر مربع به ازای هر دانش آموز است، فاصله ای عمیق در این حوزه وجود داشته باشد.

برای جبران این کاستی هم اکنون آذربایجان غربی نیازمند ۶ هزار کلاس درس است تا تراکم دانش آموزی در کلاسهای استان کاهش یابد و میانگین فضای آموزشی که ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۸ متر به ازای هر دانش آموز است، محقق شود که البته راهی ۱۰ ساله در این خصوص باید طی شود.

با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان استان ۶۲۵ هزار نفر و تعداد کلاس فیزیکی ۱۷ هزار  کلاس است، میزان تراکم دانش آموزی در کلاس ها به ۳۶ نفر می رسد که بیانگر عمق مشکلات در این استان محروم مرزی است.

برخی شهرهای مرزی و جنوب استان در این خصوص وضع نامناسبی دارند و این موضوع باعث شده است تا دولت دوازدهم با یک نگاه ویژه در این زمینه ورود پیدا کرده و برای جبران این نقیصه اعتبارات خاصی را اختصاص دهد.

توجه به این موضوع از سال ۱۳۹۶ تا کنون موجب شد تا در مجموع اعتبارات تخصیص یافته به استان در سال ۱۳۹۶ که حدود ۳۳۷ میلیارد ریال بود در سال ۱۳۹۹ با افزایش چندین برابری به رقمی بالای ۲ هزار و ۸۰ میلیارد افزایش یابد.

طبق اظهارات کارشناسان بخش مدرسه سازی استان با تخصیص این اعتبارات علاوه بر فعال سازی پروژه های راکد چندین ساله تعداد ۶۰۰ باب کلاس درس و چهار باب سالن ورزشی اتمام، تجهیز و تحویل دستگاه بهره بردار شده است.

با احتساب کلاس های افتتاحی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹مجموع کلاس های بهره برداری شده ۲ هزار و ۹۹۲ کلاس درس بوده که به طور میانگین روزانه یک باب کلاس درس به فضای ایمن آموزش استان اضافه شده است.

بر این اساس با احداث این کلاس ها درصد کلاس های نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی استان از ۳۰ درصد به ۲۰/۷ درصد در سال تحصیلی جاری کاهش یافته است که نویدی بر حرکت به سوی مدارس ایمن است.

روزانه یک باب کلاس درس به فضای آموزشی آذربایجان غربی اضافه شده است

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در این باره با قدردانی از حمایت و همراهی مسوولان ملی، استانی و خیرین گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹مجموع کلاس های بهره برداری شده در آذربایجان غربی بیش از ۶۱۰ باب فضای آموزشی و ۲ هزار و ۹۹۲ کلاس درس است که به طور میانگین روزانه یک باب کلاس درس به فضای ایمن آموزش استان اضافه شده است و با احداث این کلاس ها درصد کلاس های نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی استان از ۳۰ درصد به ۲۰/۷ درصد کاهش یافته است. 

سپیده طیب قاسمی افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۷ تعداد ۶۳ باب کلاس درس خشتی و گلی در استان وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته و براساس سیاست های ابلاغی سازمان مرکزی تمامی این کلاس ها تا مهر ماه ۱۳۹۸برچیده شد.

وی بیان کرد: با تخصیص اعتبارات به استان علاوه بر فعال سازی پروژه های راکد چندین ساله از جمله هنرستان ۲۱ کلاسه ارومیه، مدرسه ۱۲ کلاسه خدیجه کبری سردشت، مدرسه شبانه روزی لاجان پیرانشهرو ۱۱ باب مدرسه شبانه روزی در سطح استان و مجتمع آموزشی ۴۸ کلاسه حیات طیبه ارومیه، تعداد ۶۰۰ باب کلاس درس و چهار باب سالن ورزشی اتمام، تجهیز و تحویل دستگاه بهره بردار شده است.

طبق اظهارات قاسمی با احتساب کلاس های افتتاحی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹مجموع کلاس های بهره برداری شده افزون بر ۶۱۰ باب فضای آموزشی و ۲ هزار و ۹۹۲ کلاس درس بوده است .

مدیر کل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان غربی ادامه داد: در ابتدای طرح تامین و تعمیر سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس در سال ۱۳۹۳ در حدود ۹ هزار و ۱۱۸ باب کلاس درس با بخاری های غیر استاندارد در استان وجود داشت که تاکنون استاندارد سازی حدود هشت هزار و ۲۴۳ کلاس درس انجام شده است.

وی با بیان اینکه عملیات اتمام استاندارد سازی کلاس های باقی مانده به تعداد ۸۷۵ کلاس با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در حال اجراست بیان کرد: استاندارد سازی تمام بخاری های نفتی در مناطق دارای علمک گاز تا مهر ماه ۱۳۹۸ به پایان رسیده است.

طیب قاسمی حمایت خیرین مدرسه ساز را اقدامی مهم در تسریع نهضت مدرسه سازی استان بیان کرد و افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون خیرین مدرسه ساز ملی و استانی حدود ۳۸۰ میلیارد ریال در حوزه مدرسه سازی تعهد کرده اند که با تحقق این تعهدات تاکنون ۴۶۸ باب مدرسه در قالب یکهزار و ۱۹۹ کلاس درس به صورت خیّری یا با مشارکت خیرین احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است.

آجر به آجر طرحی با هدف نهادینه سازی فرهنگ مدرسه سازی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح آجر به آجر و پویش عاشورایی که با هدف فرهنگ سازی و مشارکت بیشتر مردم در مدرسه سازی طراحی شده است گفت: بیش از هفت هزار نفر در این طرح مشارکت داشتند.

طیب قاسمی با مقایسه سرانه فضای آموزشی استان با میانگین کشوری گفت: سرانه ۴/۰۵ متر فضای آموزشی به ازاء هر دانش آموز در استان، آذربایجان غربی را در رده های پایین جدول مقایسه ای سرانه فضای آموزشی استان ها قرار داده است. 

وی بیان کرد: برای رسیدن به سرانه متوسط کشوری و ایجاد عدالت آموزشی (بدون لحاظ نمودن افزایش جمعیت دانش آموزی و ثابت ماندن سرانه متوسط) احداث و تجهیز هفت هزار و ۲۶۲ باب کلاس درس الزامی است.

طبق اظهارات وی با در نظر گرفتن کلاس های نیازمند تخریب و بازسازی و سایر کلاسها تعداد کلاس های مورد نیاز استان برابر با هفت هزار و ۸۱۵ باب کلاس درس خواهد بود که با همراهی مسوولان مربوطه  با در نظر گرفتن تعریف ردیف اعتباری ویژه در بودجه و حمایت خیرین ملی و استانی امیدوار به بهبود شرایط هستیم.

۱۰۰۰ مدرسه توسط خیرین مدرسه ساز در آذربایجان غربی احداث می شود

خیرین مدرسه ساز آذربایجان غربی به تعداد ۴۴۴ نفر در استان فعال هستند که در کنار این افراد افزون بر سه هزار و ۳۰۰ همیار مدرسه ساز نیز فعالیت دارند.

کل تعهدات این بخش در ۲۲ سال گذشته یکهزار و ۵۶۶ مدرسه بوده که در قالب هفت هزار و ۵۳۵ کلاس درس با پنج هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال مقرر بود ساخته شود که بخشی ساخته شده و یک هزار باب کلاس هم در دست احداث است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان غربی با بیان اینکه یکهزار مدرسه با چهار هزار و ۲۲۰ کلاس درس جزو تعهدات خیرین استان برای تحویل تا مهرماه آینده است، گفت: بخشی از این مدارس تحویل شده  و بخشی در دست احداث است.

علی آخوندیان بیان کرد: طبق برآورد انجام شده، آذربابجان غربی نیازمند ۲۷ هزار کلاس درس برای پنج سال آتی است که در قالب ۵۲۰ مدرسه ساخته شود.

وی با بیان اینکه در جشنواره خیرین سال گذشته یکهزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تعهد مدرسه سازی صورت گرفته، گفت: هزار میلیارد ریال از این تعهد متعلق به یک قطعه زمین است که اهدا شده است.

بر اساس اظهارات آخوندیان هم اکنون ۱۲۰ هزار دانش آموز استان در مدارس خیری و یا خیری مشارکتی تحصیل می‌کنند که بیانگر اهمیت کار خیرین مدرسه ساز و تاثیر انان برای بهبود شرایط فضای اموزشی است.

وی با بیان اینکه ۴۹۶ کلاس کانکسی از معایب استان است، گفت: خیرین برای رهایی دانش آموزان از مشکلات تحصیل در این کانکس ها حاضرند تا به صورت مشارکت ۵۰ درصدی با دولت در این زمینه همکاری کنند.

افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال برای مدرسه سازی آذربایجان غربی هزینه شد

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سفر به ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پارسال بیش از ۲ هزار میلیاردریال برای نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اعطا شد و امسال ردیف ویژه ای برای چهار استان کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خوزستان به میزان یکهزار میلیاردریال مصوب شده است.

مهراله رخشانی مهر بیان کرد: ۹۰۰ کلاس درس در آذربایجان غربی نیازمند استاندارد سازی سیستم گرمایشی است و میانگین پیشرفت این کلاسها در استان ۷۰ درصد است که تا پایان سال به اتمام میرسد.

وی اضافه کرد:  افزون بر ۵۰ هزار میلیارد ریال برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هزینه و ۱۵ هزار کلاس درس در سال ۱۳۹۹ تحویل آموزش و پرورش شد.

طبق اظهارات رخشانی مهر سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد ریال از محل طرح های مربوط به پیوست یک قانون بودجه و ۱۰ هزار میلیارد ریال برای سیستم گرمایشی و سه هزار میلیاردریال برای ردیف های متفاوت سال گذشته تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال در قانون بودجه سهمیه مدرسه سازی و ظرفیت های این بخش کشور است، گفت: این ظرفیت ها را قانون ایجاد کرده است.

رخشانی مهر ادامه داد: ۳۵ هزار کلاس درس در قالب ۶ هزار و ۶۰۰ پروژه در کشور در دست اجراست و تا پایان مرداد ماه حدود هفت هزار و ۷۰۰ کلاس درس آماده بهره برداری می شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها ۳۵ درصد است و برای تحویل آنها دوره ای ۲ ساله را باید در نظر گرفت.

وی ادامه داد: طبق آمار سال ۱۳۹۵ تعداد مدارس فرسوده ۳۰ درصد بوده که هم اکنون به  ۱۹.۵درصد رسیده است، هفت درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و ۱۲.۵ درصد نیازمند مقاوم سازی هستند.

رخشانی مهر اضافه کرد: امسال با همان روند گذشته عملیات مدرسه سازی و تجهیز را ادامه می دهیم و تکمیل پروژه های نیمه تمام از اصلی ترین برنامه های این سازمان است.

و ی درباره استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس نیز گفت: ۴۸ هزار کلاس کشور نیازمند استاندارد سازی سیستم گرمایشی هستند که ۱۵ هزار میلیاردریال برای آن نیاز است .

آذربایجان‌غربی دارای سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت است که ۶۲۵ هزار نفر از این تعداد شامل حدود ۱۹ درصد جمعیت را دانش آموزان تشکیل می دهند.

برچسب‌ها هنرستان مدارس آذربایجان غربی ارومیه دولت مدرسه سازی دولت دوازدهم پروندهٔ خبری رایحه ماندگار تدبیر در آذربایجان‌غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرستان مدارس آذربایجان غربی هنرستان مدارس آذربایجان غربی ارومیه دولت مدرسه سازی دولت دوازدهم اخبار کنکور نیازمند تخریب و بازسازی مدارس آذربایجان غربی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی هزار میلیارد ریال هزار میلیاردریال خیرین مدرسه ساز استاندارد سازی سیستم گرمایشی هزار کلاس درس باب کلاس درس بهره برداری فضای آموزشی طبق اظهارات کلاس درس کلاس درس سال ۱۳۹۲ رخشانی مهر سازی استان مدرسه سازی هفت هزار دانش آموز سال گذشته هزار نفر ۲ هزار کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۸۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رسول عطائی ۱۲ اردیبهشت در جلسه بررسی روند اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، با بیان اینکه ابسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری، محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری به صورت ۱۰۰ درصد در سطح استان اجرایی شده است، ظهار کرد: بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۲۲ شهر هدف استان در حال اجراست.

وی ادامه داد: طرح بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۱۰۰ درصد محدوده های بازآفرینی مصوب در ۲۲ شهر هدف  سطح استان اجرایی می شود.

عطائی اضافه کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی در سامانه ستاد ملی ثبت شده است و پروانه ساختمانی برای نوسازی مسکن دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: با این آمار آذربایجان غربی در نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری بیش از ۷۵ درصد از برنامه ۲ ساله را اجرایی کرده است.

وی با اشاره به طرح کلید به کلید اظهار کرد: آذربایجان‌غربی جزو استان‌های پیشرو بوده و در آینده این طرح همراه با اطلاع رسانی عمومی عملیاتی می‌شود.

دیگر خبرها

  • استفاده از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور برای تجهیز و نوسازی مدارس
  • اجرای ۱۰۰ درصدی بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن بازآفرینی در آذربایجان‌غربی
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • ۳۰۰ مدرسه در یزد فرسوده هستند
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت ۱۴۳ کلاس درس در استان بوشهر
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی