Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:28:00 GMT

انتخابات و نقش‌آفرینی جوانان

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۹۷۸۱

انتخابات و نقش‌آفرینی جوانان

انتخابات همواره از مهمترین رویدادهای سیاسی هر کشوری است و در ایران نیز از بعد انقلاب تا کنون ۳۷ انتخابات برگزار شده است که اولین آن همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در فروردین سال ۵۸ و آخرین نیز انتخابات یازدهمین دوره مجلس اسلامی در اسفندماه ۹۸ بود.
حدود هفت هفته دیگر نیز یکی دیگر از مهمترین رویدادهای سیاسی کشور رقم می‌خورد  و در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ملت غیور ایران برای انتخاب سکاندار اجرایی کشور و اعضای شوراهای شهر و روستا با حضور پرشور در پای صندوق‌های رای حماسه‌ای دیگر خلق خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ در حدی است که مقام معظم رهبری در سخنان خود در نخستین روز از سال نو انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ را در ابعاد داخلی و خارجی بسیار مهم برشمردند و به نقشه و تلاش گسترده دشمنان برای ناامید کردن مردم از حضور در انتخابات تاکید کردند.
البته همواره جوانان از مهمترین عناصر در برگزاری انتخابات پرشور و همچنین عامل اصلی در سرنوشت کشور هستند به طوری که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری در بهمن ۹۷ جوانان به عنوان هسته اصلی مورد خطاب هستند که باید در ۴۰ سال دوم انقلاب به عنوان سکاندار اصلی در جامعه نقش‌آفرینی کنند.
انتخابات ۱۴۰۰ نیز عرصه مناسبی برای ورود جدی جوانان و نقش آفرینی آنان در سرنوشت کشور و نظام است و جوانان علاوه بر ایجاد شور و نشاط در فضای انتخاباتی و ترغیب مردم به حضور حداکثری در این عرصه، می‌توانند با مطالعه و تبیین شاخصه‌ های انتخاب اصلح، مردم را در جهت بهترین انتخاب یاریگر باشند.


جوانان؛ اثرگذارترین قشر در انتخابات ۱۴۰۰
بنا به اذعان یک فعال سیاسی و عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، جوانان با پرسشگری، کنجکاوی و حساسیت به سرنوشت کشور در جریان انتخابات ۱۴۰۰ اثرگذارترین قشر هستند.
دکتر غلامرضا خواجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نقش جوانان در انتخابات افزود: جوانان ایرانی در دوران جنگ تحمیلی حماسه بی بدیل دفاع مقدس را خلق کردند و در دوران دفاع مقدس حدود ۹۸ درصد از رزمندگان از قشر جوان بودند لذا قشر جوان در برهه‌های مختلف تاریخی در این کشور حماسه‌آفرین هستند.
وی اضافه کرد: البته جوانان باید هوشیار باشند که در انتخابات پیش‌رو احساسی عمل نکنند و انتخاب خود را بر پایه شناخت کافی و منطق انجام دهند.
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخی افراد در انتخابات مختلف با شعارهای جوان‌پسندانه از ظرفیت نیروی جوان برای در دست گرفتن قدرت استفاده کرده‌اند اما در عمل به گونه‌ای متفاوت رفتار کرده‌اند از این رو جوانان باید مراقب باشند که تحت تاثیر جریانهای قدرت قرار نگیرند تا آنها نتوانند با شعارهای جوان پسند، صندلی‌ها را جا به جا کنند.
خواجی بر لزوم عدم مداخله نهادهای قدرت در انتخابات تاکید و بیان کرد: طبق قانون اساسی نهادهای قدرت نباید برای روی کار آمدن فرد و جریان خاصی تبلیغ و یا از امکانات خود استفاده کنند.
وی همچنین بر عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص انتخابات خرداد ۱۴۰۰ تاکید کرد و ادامه داد: بیگانگان با دراختیار داشتن بیش از ۵۰۰ شبکه صوتی و تصویری، علیه کشور ما فعالیت می‌کنند و با فرارسیدن انتخابات نیز این فعالیت‌ها متمرکزتر و شدیدتر می‌شود لذا اگر جوانان در مسیر رهبری نباشند ممکن است تحت تاثیر تبلیغات بیگانه قرار گیرند و منفعل عمل کنند.
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در داخل نیز اهل قدرت در دعوای جناحی و قدرت‌طلبانه، انتخابات را از مسیر خود خارج و موجبات دلسری مردم را فراهم نکنند.
امام جمعه مشهد نیز چندی پیش در خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار کرد: طبق امر مقام معظم رهبری، مشارکت حداکثری و دقت در انتخاب از الزامات شرکت در انتخابات سال ١٤٠٠ و مورد تاکید است.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: ٤٢ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است لذا همه رشد پیدا کرده‌ایم و جوانان در انتخابات، نیازی به قیم ندارند.
وی اضافه کرد: در انتخابات باید به دنبال فردی باشیم که خسته انقلاب نباشد بلکه خدا باور، ولایتمدار، فعال و کارآمد باشد.
امام جمعه مشهد گفت: حجت بر ملت تمام است، با تحقیق و دقت، فردی را انتخاب کنید که بعدها پشیمان نشوید، امروز دلیل مشکلات پیش‌آمده در بخش‌های اقتصادی و معیشتی این است که برخی از مدیریتهای نظام را افرادی برعهده گرفته‌اند که از انقلاب خسته شده‌اند و این خسته‌ها مشکل ساز هستند.
آیت‌الله علم الهدی افزود: مقام معظم رهبری در گفت و گو با مردم تبریز گفتند" انتخابات ١٤٠٠ در دستان شماست" بنابراین در مقابل تبلیغات پوشالی، دین، ایمان و مغز خود را ندهید.


پای صحبت جوانان
برای آگاهی از نظر جوانان در خصوص انتخابات با تعدادی از آنها به گفت و گو نشستیم، بهاره تقی پور که دانشجوی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: من در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهم کرد چرا که این کار یک وظیفه اجتماعی است.
وی اضافه کرد: مشارکت در تعیین سرنوشت خود و کشورم مهم است، شرکت در انتخابات حق و وظیفه مسلم هر ایرانی است.
تقی‌پور افزود: البته کاملا بدیهی است که انتخاب من و همه افرادی که شرکت می‌کنند باید کاملا آگاهانه و از روی شناخت باشد نه به توصیه افراد کم آگاه یا نا آگاه.
این دانشجوی مقطع دکتری گفت: تا کنون انتخابات در هر حوزه‌ای در ایران اسلامی با حضور پر شور مردم همراه بوده‌ است درست است که گاهی بعضی از منتخبان قصور و کوتاهی داشته‌اند اما این قصور توسط دیگر نهادها و یا مقام معظم رهبری به درستی مدیریت و تا حدود زیادی رفع مشکل شده است.
تقی‌پور افزود: ما به وظیفه شرعی و قانونی خود در شرکت در انتخابات عمل می‌کنیم اما منتخبان نیز باید به حرف ها و وعده‌های پیش از انتخابات خود پایبند بوده و متعهد باشند.

وی اضافه کرد: به دلیل فشارهای اقتصادی و تحریم‌های خارجی، مردم در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند در حالی که رفاه و در اختیار داشتن امنیت مالی و اجتماعی با توجه به ذخایر ملی کشور حق تک تک آنهاست و باید قدردان صبوری ملت شریف ایران که همواره پشتیبان نظام و انقلاب هستند بود.
یکی دیگر از جوانان به خبرنگار ایرنا گفت: مشارکت در انتخابات باید آگاهانه باشد، اگر با شرکت در انتخابات و انتخاب ناآگاهانه باعث روی کار آمدن یک فرد کم تعهد شویم در این صورت در قبال مردم مسوولیم و باید احساس دین داشته‌ باشیم.
علی انصاری افزود: جوانان نقش مهمی در آگاه سازی جامعه و مردم در انتخاب اصلح و پرهیز از انتخاب هیجانی دارند، متاسفانه برخی منتخبان دوره‌های قبل به تعهدات خود عمل نکردند و شرایط نامناسبی برای مردم رقم زدند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی که از لحاظ اقتصادی مردم در فشار هستند و بیماری کووید ۱۹ نیز این مشکلات را مضاعف کرده است بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به انتخاب اصلح برای مدیریت وضعیت فعلی و تلاش برای خروج از رکود اقتصادی داریم.
یکی دیگر از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: به عنوان یک جوان دانشجو وظیفه خود می‌دانم در راستای رشد و توسعه مملکت و جامعه در انتخابات شرکت و برای حضور حداکثری نیز تلاش کنم.
سمر کامیاب افزود: البته انتخاب اصلح باید مورد تاکید باشد، نباید بدون شناخت کاندیداها از روی هیجان رای داد بلکه باید با تحقیق بهترین فرد را برای مدیریت کشور انتخاب کرد.
وی با تاکید بر حضور پرشور جوانان در انتخابات افزود: اگر ما جوانان در انتخابات شرکت نکنیم و نسبت به آینده مملکت بی تفاوت باشیم آگاهانه باعث آسیب رساندن به جامعه خواهیم شد و زمینه را برای روی کارآمدن فردی نالایق فراهم خواهیم کرد.
این دانشجوی مقطع دکتری ادامه داد: به عنوان یک محصل و عضوی از این جامعه از تمام جوانان و ملت ایران خواستارم تا با وحدت و یکپارچگی در کنار هم در انتخابات شرکت کنند و به فردی آگاه، متقی، کارآمد، مسوولیت پذیر، متعهد و با درایت رای بدهند تا آینده روشنی را با این وحدت و مشارکت برای ایران و ایرانیان رقم زنیم.
یکی از جوانانی که در بازار آزاد مشغول به فعالیت است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، بازاریان شرایط بسیار بدی را از لحاظ اقتصادی تجربه کردند.
محمد علایی افزود: با توجه به شرایط موجود، انتخابات امسال از حساسیت خاصی برخوردار است و این انتخابات جای ریسک ندارد.
وی ادامه داد: دیگر فرصت آزمون و خطا نیست، فشار حداکثری بر مردم و ملت ایران از سوی دشمنان نظام وارد می شود و در این شرایط باید با انسجام داخلی و فارغ از همه کاستی‌ها و فشارها، فردی اصلح و مدبر را برای در دست گرفتن اوضاع کنونی انتخاب کنیم و فرد خنثی و محافظه کار برای مدیریت شرایط فعلی کشور مناسب نیست.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ انقلاب اسلامی ایران مشهد مقام معظم رهبری قانون اساسی دانشگاه فردوسی مشهد جمهوری اسلامی ایران پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ انقلاب اسلامی ایران مشهد انتخابات ۱۴۰۰ انقلاب اسلامی ایران مشهد مقام معظم رهبری قانون اساسی دانشگاه فردوسی مشهد جمهوری اسلامی ایران اخبار کنکور دانشگاه فردوسی مشهد جوانان در انتخابات شرکت در انتخابات مقام معظم رهبری انتخابات ۱۴۰۰ خبرنگار ایرنا انتخاب اصلح مقطع دکتری گفت و گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۹۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند

سمیه گلپور چمر کوهی، کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در حوزه تهران با اشاره به وضعیت لیست مربوط به شانا یا امنا در مرحله دوم انتخابات، گفت: ما در شرایط سیاسی و اجتماعی قرار گرفتیم که فارغ از اینکه همگرایی‌ها در مواضع در کاندیداها ایجاد شده، منجر به این می‌شود که احزاب مختلف، آرایش‌های سیاسی مختلف داشته باشند و به نوعی این کنشگری سیاسی را در سطح ملی بتوانند داشته باشند و فعالانه در عرصه سیاست ورود کنند.

وی افزود: فارغ از از اینکه اتفاق بسیار خوبی می‌تواند در عرصه سیاست مخصوصاً سیاست‌های ملی باشد، شاهد این هم هستیم که جدا از همه این جریان‌ها، بلوغ سیاسی و رشد فکری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم به گونه‌ای است که علی رغم اینکه احزاب فعال هستند خودشان به تجزیه و تحلیل تک تک نامزدها می‌پردازند و در کنار فعالیت احزاب این مردم هستند که به انتخاب نمایندگان اصلح خود مبادرت می‌کنند. هر چند در خصوص لیست‌ها هم بالاخره کنشگران سیاسی فعال هستند تا بتوانند کاندیداهای اصلح را انتخاب کرده و به مردم معرفی کنند.

گلپور در رابطه با پیش بینی تقسیم بندی‌های سیاسی مجلس دوازدهم، اظهار کرد: فکر می‌کنم این سوال را باید از مردم پرسید چون آن‌ها هستند که با تصمیمی که گرفته و رأیی که می‌دهند، موجب قرار دادن نمایندگان خود در کرسی‌های مجلس می‌شوند و مشخص می‌کنند که تقسیم بندی‌های آنان به چه شکلی باشد.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران ادامه داد: امیدوارم که در نهایت نمایندگان منتخب با حفظ تقوای سیاسی، حفظ رویکردهای مردمی و فارغ از هرگونه جناح‌بازی یا خدایی نکرده با سیاسی‌بازی بتوانند هم هیأت رئیسه و هم در جریان انتخاب کمیسیون‌ها کمک دهند تا خروجی کار منجر به بهتر شدن وضع زندگی و معیشتی مردم، وضع اشتغال حوزه جهش تولید، ایجاد انگیزه برای کار بیشتر و بهتر شود.

خلأ کمیسیون تأمین اجتماعی در مجلس به شدت دیده می‌شود

این نامزد دور دوم انتخابات مجلس در رابطه با مهم‌ترین اولویت مجلس دوازدهم، گفت: با توجه به حوزه تخصصی بنده که بحث کار و تولید است، لذا در فضایی که ما از مشارکت حداکثری مردم در حوزه جهش تولید صحبت می‌کنیم مسلماً باید مردم از امنیت، سلامت، امنیت شغلی، امنیت زندگی برخوردار باشند و خلأ کمیسیون تأمین اجتماعی در مجلس به شدت دیده می‌شود که باید این خلأ جبران و مرتفع شود.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل زیادی که جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و همین‌طور فرایندهای دیگر که در مجلس است و به مباحثی مثل فراکسیون‌های مختلف که مرتبط با جامعه است، مثل فراکسیون کارگری، نیاز است تا افراد به صورت تخصصی در آن ورود کنند و بتوانند در راستای بهتر شدن وضعیت حرفه‌های مختلف تلاش کنند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: معتقدم سالیان متمادی است که مجلس از داشتن نماینده واقعی کارگری محروم بوده و صدای این جامعه را متأسفانه کمتر کسی از مجلس می‌شنود، چراکه در همین قانون برنامه هفتم توسعه مصوبات نشان می‌دهد که قاطبه نمایندگان، مصوبات را از نگاه کارگری بررسی نکردند.

اولویت بنده عضویت در کمیسیون اجتماعی است

وی مهم‌ترین اولویت خود را حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد و افزود: فارغ از کمیسیون اجتماعی مجلس که باید در آن حضور جدی داشت، اولویتم حضور در هر کمیسیونی است که به نوعی بتوان در آن مطالبه‌گری جدی برای حقوق ضایع شده جامعه و مردم عزیزمان داشته باشیم.

پویش مهر در انتخاب اصلح به درستی هدف گذاری شده است

این داوطلب دور دوم انتخابات مجلس از تهران در خصوص پویش با مهر انتخاب کنیم، تاکید کرد: در خصوص پویش با مهر انتخاب کنیم باید گفت رسالت رسانه شما در حوزه کمک به مردم عزیزمان در انتخاب اصلح به درستی هدف گذاری و نشانه گیری شده و با همه ظرفیتی که خبرگزاری مهر در این حوزه داشته وارد شده و آن را در فضای رسانه‌ای متبلور کرده و از این ظرفیت رسانه‌ای استفاده کرده است.

وی ادامه داد: به نوبه خودم به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی دور دوم مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری مهر صمیمانه تشکر می‌کنم که این رسالت را با این شفافیت و به این خوبی توانسته است برعهده بگیرد و انجام دهد.

کد خبر 6095085

دیگر خبرها

  • برگزاری دوباره انتخابات کمیسیون ورزشکاران دوومیدانی/ رسولی رئیس شد، تفتیان رای نیاورد!
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • بیکاری جوانان از مهم‌ترین معضلات آبادان است
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • فهرست وفاق برای دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران مشخص شد
  • سابقه نامزدهای انتخابی را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید
  • سابقه نامزدتان را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم