Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد تأمین مواد اولیه اظهار داشت: ۴ ماده اولیه اصلی قطعه‌سازان شامل فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی می‌شود. روال تأمین پتروشیمی، مس و آلومینیوم اگرچه فراز و فرود دارد اما همچون سابق تأمین می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: از بهمن ماه ۹۹ به دلیل دستورالعمل اعمال شده از سوی وزارت صمت، بزرگ‌ترین معضل قطعه‌سازان روند تأمین فولاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستورالعمل موجب شده که شرکت‌های قطعه‌ساز نتوانند ورق فولاد را دریافت کنند و حتی شرکت‌های ساپکو و سازه گستر که سالهاست وظیفه خرید ورق فولاد را دارند تا به صورت امانی در اختیار قطعه ساز قرار دهند با معضل مواجه شده و توان تأمین ورق را ندارند.

وی ادامه داد: از نظر فولاد و ذخیره فولاد برای واحدهای قطعه‌سازی در نقطه فوق بحرانی قرار گرفته‌ایم؛ به شکلی که برای خرداد ماه ورقی در اختیار قطعه‌سازان نیست.

بیگلو با بیان اینکه سیستم مچینگ از سال ۹۸ قطع شده است، گفت: این مساله موجب می‌شود قطعه‌سازان ناچار به خرید از بازار آزاد و خارج از بورس شوند که تفاوت قیمت بسیار زیادی دارد به صورتی که حتی در برخی از ضخامت‌ها شاهد تفاوت ۸۰ درصدی قیمت بازار آزاد با بورس هستیم و از سویی دیگر برخی قطعه‌سازان همچون ساپکو و سازه‌گستر نمی‌توانند ورق دریافت کنند و به همین نسبت هم نمی‌توانند ورق در اختیار قطعه‌ساز قرار دهند که در این صورت برخی از قطعه‌سازان به ویژه قطعه‌سازان کوچک از بین خواهند رفت.

وی تصریح کرد: مبنای دستورالعمل وزارت صمت این بود که یک مقدار ورق‌های فولادی در بازار نشتی پیدا کرده است؛ نظر ما حذف دستورالعمل نیست بلکه اصلاح این دستورالعمل است.

بیگلو گفت: در این دستورالعمل مواردی به عنوان مانع پیش‌بینی شده‌اند؛ به عنوان مثال اعلام شده که قطعه‌سازان برای ظرفیت‌سنجی باید در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کنند این موضوع از یک سو فرایند زمانبری دارد و از سویی دیگر پروانه بهره‌برداری بسیاری از واحدها به ویژه واحدهای بزرگ زیر ظرفیت تولیدشان است زیرا محیط زیست اجازه اصلاح پروانه را نداده است. همچنین بسیاری از قطعه‌سازان دارای مجوز کسب و کارت‌شناسایی هستند و پروانه بهره‌برداری ندارند.

وی ادامه داد: همچنین در این آئین‌نامه اعلام شده که ورق فولادی فقط به واحدهایی اختصاص می‌یابد که دارای تجهیزات پرس‌کاری باشند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: باید دستورالعمل اصلاح شود و قطعه‌سازان به سیستم مچینگ برگردند و شرکت‌هایی همچون ساپکو و سازه‌گستر و مگاموتور به عنوان مرجع دریافت‌کننده ورق باشند و بتوانند ورق را دریافت کنند و در اختیار حدود ۲۵۰ قطعه‌ساز قرار دهند.

بیگلو اظهار داشت: بسیاری از قطعه‌سازان اگر نتوانند تولید کنند درجا باعث کاهش تولید خودرو می‌شود که قطعاً روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: از سویی دیگر اگر قطعه‌سازان به سمت بازار آزاد بروند باز هم موجب افزایش قیمت نهایی خودرو می‌شود. اما مردم دیگر طاقت افزایش قیمت خودرو و قطعه را ندارند.

بیگلو گفت: در شرایط تحریم بیرونی، دستورالعمل وزارت صمت یک تحریم درونی است که نظام تأمین تولید را بهم ریخته است و صدمه آن به بخش خصوصی و مصرف‌کننده می‌خورد.

وی در مورد فلسفه دستورالعمل وزارت صمت، تصریح کرد: وزارت صمت می‌گفت ورق‌هایی که توسط خودروسازان یا قطعه‌سازان درجه یک دریافت شده و به صورت امانی در اختیار قطعه‌سازان قرار گرفته در بازار نشتی داشته است. این موضوع مثل این است که بگوییم چون چند نفر ورود ممنوع رفته‌اند رانندگی را کلاً ممنوع کنیم.

بیگلو افزود: اینکه گفته می‌شود چند شرکت خطا کرده‌اند را ما ندیده‌ایم چراکه اگر خطایی شده بود تا الان حتماً به دادستانی و مراجع قضائی معرفی می‌شدند. به هر حال اگر خطایی هم صورت گرفته حتماً باید با آنها برخورد شود ضمن اینکه نمی‌شود اما به دلیل خطای چند شرکت، تأمین مواد اولیه ۳۰۰ شرکت را مختل کرد.

وی ادامه داد: این روال در ایران در حالی است که در دنیا روال تأمین مواد اولیه اینطور است که خودروساز ورق را تحویل می‌گیرد و در اختیار زنجیره تأمین یعنی قطعه‌سازان قرار می‌دهند که این ورق در نهایت هم قطعه و هم ضایعات به خودروساز بر می‌گردد.

بیگلو یادآور شد: هر خودرو به طور میانگین حدود ۶۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف می‌کند؛ بنابراین تقریباً ۵۰ درصد وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می‌دهد.

کد خبر 5197087 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت قطعه سازی صنعت خودروسازی ورق فولادی مواد اولیه فولاد ویروس کرونا قیمت دلار شاخص کل بورس قیمت نفت نرخ خرید تضمینی گندم وزارت جهاد کشاورزی بازار سهام بازار سرمایه تولید نفت قیمت طلا بورس تهران وزارت صنعت معدن و تجارت نهاده های دامی گمرک ایران دریافت کنند قطعه سازان وزارت صمت ورق فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۰۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه را متعادل مثبت پیش‌بینی کرد و صنایع فولادی و پتروشیمی را به عنوان صنایع پیشتاز این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته دوم اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته تحت تاثیر برخی احتمالا روند متعادل مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. گزارش فرودین ماه تمامی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال منتشر شده و شرایط همگی نشان از آن دارد که در این ماه روند اکثر شرکت‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر طرف شدن سایه اخذ مالیات بر عایدی از سر بورس، یکی دیگر نکات مهمی بود که خبر آن در هفته قبل منتشر شد. با وقوع این اتفاق بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه مرتفع شد. علی‌رغم رفع این موضوع، خروج نقدینگی همواره از جمله چالش‌های همیشگی بازار سرمایه است. تاکنون تزریق پول خاصی به بازار شکل نگرفته است.


وی تصریح کرد: با توجه به عقب ماندگی که بورس نسبت به سایر بازار‌های موازی با خود دارد، پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن برخی احتمالات موجود در بازار مانن تغییر در نرخ ارز نیمایی، بخشی از این عقب‌ماندگی مرتفع شود.


عمیدی همچنین درباره صنایع پیشتاز این هفته بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود که در هفته دوم اردیبشهت ماه، تعدادی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین بعضی از شرکت‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر نماد‌ها از وضعیت خوبی برخودار خواهند شد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار بورس ، بازار سهام ، صنایع بورسی ، فولادی‌ها ، پتروشیمی ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9f

دیگر خبرها

  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • پیکر پاک شهید جاویدالاثر ایلامی بعد از ۴۱ سال گمنامی شناسایی شد
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر/ ۱۱ خرداد پایان مسابقات
  • ۷۰ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت تامین شد
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • کتک کاری وحشتناک داور در بازی فوتبال دسته دو جوانان تهران/ دستور موقت برای خاطیان+ فیلم