Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:18:52 GMT

لغو تحریم‌ها؛ فریاد یکصدای ملت و دولت کوبا

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۱۰۵۳

لغو تحریم‌ها؛ فریاد یکصدای ملت و دولت کوبا

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، هزاران نفر از شهروندان کوبایی که خواستار پایان بخشیدن به تحریم‌های مالی و تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور هستند در شهرهای مختلف از سانتاکروز گرفته تا سواحل مالکون در هاوانا به خیابان‌ها آمدند.

مردم کوبا در اعتراض به بیش از شش دهه تحریم‌های آمریکا علیه این جزیره کارائیب، این بار با اشکال مختلف از جمله سوار بر موتورسیکلت، اسب، خودروسواری، اسکیت، با تدارک شماری از کاروان‌های عابرین پیاده و همچنین قایق‌های موتوری با پرچم کشورشان، نارضایتی خود از اقدامات یکجانبه واشنگتن را ابراز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آغاز سال جدید میلادی (۲۰۲۱) این برای دومین بار (۲۸ مارس/ ۸ فروردین) است که معترضان کوبایی با حضور در خیابان‌ها خواستار توقف تحریم‌های آمریکا می‌شوند.

با افزایش فشارهای ناشی از اقدامات یکجانبه کاخ سفید، قطعنامه لغو تحریم‌های آمریکا نیز پس از یکسال تعویق به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر،  ۲۳ ژوئن (دوم تیر ماه) از سوی دولت کوبا به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد.  

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا اعلام کرد: سیاست ظالمانه آمریکا اگر در بیش از شش دهه گذشته، خانواده های کوبایی را با کمبودها مواجه کرده، در یکسال اخیر و در دوران بیماری همه‌گیر، (این تحریم‌ها) تقریبا خفه‌کننده بوده است.

از سال ۱۹۶۲ و آغاز تحریم‌های واشنگتن علیه هاوانا، این بیست‌ونهمین بار است که کوبا با ارائه قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار لغو تحریم‌ها می‌شود. قطعنامه لغو محاصره اقتصادی، تجاری و مالی تحمیل شده به جمهوری کوبا بارها به تایید اکثریت اعضا مگر آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل رسیده اما در عمل بی نتیجه بوده است.

برونو رودریگس وزیر امور خارجه کوبا نیز از «پایان این سیاست غیر انسانی و ناقض منشور سازمان ملل با حمایت جامعه جهانی» ابراز امیدواری کرد.

کوبا در آخرین گزارش سالانه (اکتبر ۲۰۲۰) خود پیرامون خسارت‌های ناشی از تحریم‌ها، درآمد از دست رفته این کشور در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ (فروردین تا اسفند ۹۸) را رقم رکورد پنج میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار برآورد کرد.

به گفته مقام‌های کوبایی، بر اساس قیمت‌های فعلی، مجموع زیان انباشته این کشور در شش دهه محاصره اقتصادی، ۱۴۴ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار است.  

در سال ۲۰۰۸ زمانی که برادر فیدل کاسترو (رهبر انقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا) «رائول کاسترو» بر سر کار آمد، اقداماتی در جهت برداشتن محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها آغاز شد. در مقابل هم باراک اوباما تصمیم گرفت تا برخی محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها را لغو کند، از سال ۲۰۱۴ زمزمه‌های روابط دو کشور آغاز شد. در نتیجه در همان سال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و با ایجاد تغییرات در سیاست خارجی آمریکا، پس از نیم قرن تحریم و محاصره کامل اقتصادی کوبا، روابط دو کشور از سر گرفته شد.

اما این توافق دوامی نداشت و با روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه این توافق به صورت یکجانبه لغو شد و فشارها علیه این کشور ضد امپریالیست آمریکای لاتین افزایش یافت.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، پیشتر (در ماه مارس) اعلام کرد، نزدیکی روابط با کوبا مشابه دوران ریاست اوباما از اولویت برنامه‌های جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیست اما اطمینان داد که تصمیمات گرفته شده توسط ترامپ بررسی خواهد شد.

برچسب‌ها تحریم کوبا ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم کوبا ایالات متحده آمریکا تحریم کوبا ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ درحالیکه همزمان با سفر موفقیت آمیز «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود را تقویت مناسبات دو کشور همسایه، دولت اسلام آباد را از خطر تحریم احتمالی آگاه ساخت، بسیاری از کارشناسان، اندیشمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور این رویکرد را محکوم کردند.
«علامه عارف واحدی» دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در پیامی اعلام کرد: تهدیدات دولت اسلام آباد از سوی آمریکا همزمان با امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری میان ایران و پاکستان را به شدت محکوم می‌کنیم.
وی افزود: مردم پاکستان از دولت خود توقع دارند قاطعانه در مقابل این رویکرد آمریکا ایستاده و منافع ملی پاکستان را در اولویت قرار دهند.
«ملیحه لودهی» نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روابط ایران و پاکستان گفت: این موضوع که روابط خوب ایران و پاکستان مطابق با منافع آمریکا نیست، هیچ اهمیتی ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت سفر موفق رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان افزود: روابط دولت اسلام آباد با کشور‌های همسایه باید مطابق با منافع ملی باشد.
همچنین بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان در پست‌هایی این رویکرد تکراری آمریکا مبنی بر سنگ اندازی در روابط ایران و پاکستان را محکوم کرده و خواستار موضع قاطع دولتمردان اسلام آباد شدند.
گفتنی است پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه تجاری در جریان سفر آقای رئیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون این تفاهم‌نامه‌ها گفت: کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران باید خطر تحریم‌های اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.

 

دیگر خبرها

  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • غیبت ستاره‌های کوبایی در هفته نخست VNL
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا