چرا باید احضار را تشویق کرد؟/مردم تشنه ی ژانرهای ماورایی هستند
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۲۲۸۱
محمدرضا ورزی بر این باور است که باید سریال هایی مانند «احضار» که ساختار و فضایی متفاوت و خاص را تجربه می کنند، با همه نقاط ضعف و ایرادها تشویق کرد تا با رفع معایب احتمالی، کارگردان های بعدی فرصت و شهامت پرداختن به این قبیل ژانرها، از جمله گونه ماورایی در تلویزیون را پیدا کنند.
این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره مجموعه ماه رمضانی «احضار» و انتقادها مبنی بر ناتوانی در خلق موقعیتهای ترسناک و ماورایی در این سریال، با بیان اینکه «احضار» کار بدی هم نیست، اظهار کرد: این سریال کار پرزحمتی بوده و مخاطب خودش را هم به دست آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ورزی درباره ساخت سریال «احضار» توسط علیرضا افخمی، آن هم پس از تجربه سریالی مانند «او یک فرشته بود» و بازخورهایی که تاکنون از این سریال به دست آمده است، گفت: به نظر می رسد باز هم شهامتی بوده است که در این شرایط، چنین کاری ساخته شود. بالاخره باید بشود. سال ها پیش، سریال «او یک فرشته بود» را از ایشان دیدیم که آن کار، به خوبی گرفت. «احضار» هم مخاطب پیدا کرده است.
اینکه بخواهیم به شکل تخصصی به این مساله بپردازیم که یکسری صحنه ها را کارگردان چطور از آب درآورده، کار منتقدان است و آنها کار خودشان را انجام می دهند ولی در ارتباط با اینکه آیا این محتوا توانسته مخاطب را جذب کند، به نظرم موفق بوده است.
محمدرضا ورزی در پشت صحنه سریال معمای شاه
کارگردان سریال «معمای شاه» به حرف هایش اضافه کرد: به لحاظ محتوا خوب است که رسانه ملی این گونه محتواها را هم تجربه کند. کاری که تجربه شده، بعدها می تواند قوی تر شود. اصولا روال کارها به همین شکل بوده است. یک زمان آقای میرباقری سریال «امام علی (ع)» را ساخت. اگر حالا به ایشان بگویید، سریال «امام علی(ع)» را بساز، قطعا طور دیگری آن را می سازد. ولی آن زمان با همه ی فراز و فرودهایی که داشتیم، مخاطب توانست با آن کار ارتباط برقرار کند. بالاخره هر کاری محاسن و معایبی دارد. اما ایشان آن موقع توانستند و بعد «مختارنامه» و حالا «سلمان فارسی» را کار می کنند. امروز ایشان یکی از فیلم سازان برجسته کشور هستند.
داوود میرباقری در پشت صحنه سریال سلمان فارسی
ورزی با اعتقاد بر اینکه در ساخت آثار ماورایی و متافیزیک تجربه های زیادی باید صورت بگیرد، گفت: در مسیر این تولیدات به هر حال آقای علیرضا افخمی تجربه داشته اند و نمی توان تجربه «او یک فرشته بود» را نادیده گرفت و بر اساس آن تجربه، قطعا انتظارات بیشتر است. «احضار» را از اساس نمی توان تولید ضعیفی تلقی کرد. ایشان در سریال «احضار» توانستند یکسری بازیگر جدید و فضاهای نو را معرفی کنند. با این اوصاف باید تشویق کرد تا در آینده کارهای بهتری انجام شود، نه اینکه دیگر کسی جرأت نکند کارهای ماورایی بسازد.
وی در همین زمینه با اعتقاد بر اینکه سریال «بازی تاج و تخت» هم ضعف هایی داشته است، در توضیح این مطلب گفت: زمانی همه معتقد بودند این کار خیلی شاهکار است و بودند کسانی که اگر شما می خواستید سریال «بازی تاج و تخت» را نقد کنید، ناراحت می شدند. اما من مطرح کردم که کار را کامل دیدم و یک نقطه ضعف هایی هم داشت؛ برای مثال اینکه شخصیت در ۲۰ قسمت رها می شد و یا سرنوشت خیلی از کاراکترها ناتمام می ماند. خب، چه اشکالی دارد نقد کنیم. با این همه «بازی تاج و تخت» نقاط قوت خیلی فوق العاده ای هم داشت. از ساختار بگیرید تا هنرپیشه ها و به ویژه هنرپیشه های جدیدی که معرفی شدند. موسیقی، فضاسازی، لباس، دکور، صحنه سازی، جلوه های کامپیوتری، جلوه های ویژه میدانی و ...؛ بنابراین در کنار معایب کار باید محاسن را هم در نظر گرفت.
کارگردان سریال «تبریز در مه» با بیان اینکه سریال «احضار» هم باید تشویق شود تا دیگران هم شهامت داشته باشند و در این ژانر کار کنند و کارهای بهتری ساخته شود، در این زمینه تصریح کرد: به هر حال هر چه تجربه بیشتر باشد، کیفیت و تاثیرگذاری کارها بیشتر خواهد بود. برای نمونه هم به آثاری که آقای داود میرباقری ساختند اشاره کردم. ایشان کاری را تولید کردند که در آن فضا دیگران هم شهامت پیدا کردند، کارهای دیگری انجام شود. از جمله خود «مختارنامه»، «ولایت عشق» آقای فخیم زاده و برخی کارهای دیگر که با زحمت زیادی تولید شد و نتایج خوبی هم داد.
محمدرضا ورزی که ساخت سریال «ابراهیم خلیل الله» را در کارنامه دارد، درباره ساخت قصه های قرآنی در آغاز و حساسیت هایی که به همراه داشت، یادآور شد: در بحث قصه های قرآنی یادم می آید آن سال های دور، مسوولان بیمناک بودند، اما پس از آنکه مرحوم فرج الله سلحشور، سریال «مردان آنجلس» را ساخت، کاری که به هر حال شهامت لازم داشت، مردم دیدند، با وجود اینکه نقطه ضعف های زیادی هم داشت. پس از آن «مریم مقدس»، «ابراهیم خلیل الله» و «یوسف پیامبر(ع)» تولید شد. الان هم ساخت سریال «حضرت موسی (ع)» مطرح است. به هر حال جاده ای بوده که هموار شده است. در حوزه فضاهای متافیزیکی و فضاهای خاص هم باید گفت، موجودات دیگری غیر از انسان که قرآن هم به آن اشاره کرده است وجود دارند که اتفاقا پرداختن به آنها بسیار جذاب است. نباید بترسیم از اینکه چه شود. باید با شهامت جلو برویم و کار کنیم.
ورزی با اشاره به اینکه شناختی از علیرضا افخمی ندارد و از نزدیک با این کارگردان برخوردی نداشته است، گفت: مخاطب عام یک حق و حقوقی دارد و آن اینکه اگر چیزی را می بیند تاثیری از آن کار بگیرد. اندک تاثیری هم اگر از آن کار بگیرد، کافی است. سریال هایی از جنس «احضار» در سال های گذشته تولید شده است و بعد از سال ها دوباره این کار تولید شد. یادم می آید آن سال ها آقای میرمیران، مدیرگروه فیلم و سریال در یکی از شبکه های تلویزیونی بودند مطرح کردم که واقعا ساخت چنین کارهایی شهامت می خواهد و آن مدیر را باید تشویق کرد؛ چراکه ممکن است کار، خانمان برانداز شود و انقدر نقد کنند که حتی مدیر را جابه جا کنند، ولی کاری که آقای میرمیران آن زمان با آقای برازش که مشاور بودند، انجام می دادند، خیلی جای تقدیر داشت. یا آن موقع که سریال آقای قاسم جعفری «کمکم کن» در شبکه دو سیما تولید شد، خیلی تاثیرگذار بود و همه با کار ارتباط گرفته بودند. پس از آن هم در زمان آقای پورمحمدی، «او یک فرشته بود» ساخته شد، حرکتی بود که کارگردان می خواست پیامی را در آن منتقل کند، که اتفاقا در انتقال پیام موفق بود. همان موقع هم خیلی ها نقدهای غیرمنصفانه داشتند. در آن سالها کار دیگری با محتوای چشم برزخی «آخرین گناه» هم تولید شد که به اعتقاد من خیلی نگرفت. کار «احضار» هم با وجود اینکه ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد اما دیده می شود و مخاطبان با کار ارتباط گرفتند.
ورزی در پایان با اعتقاد بر اینکه مردم تشنه ی ژانرهای ماورایی هستند، گفت: با همه نقاط قوت و ضعف به عوامل کار خسته نباشید می گویم. رسانه ملی برای ملت است و باید آن را کمک کرد. تلویزیون مال مردم و در خانه ی مردم است پس آن را حمایت کنیم. اگر الان به من بگویند نمایش خانگی کار می کنی یا تلویزیون، تلویزیون را انتخاب می کنم؛ برای اینکه مقدس است و در همه خانه ها و بین همه اقشار وجود دارد. اینکه دائما تلویزیون را بکوبیم خوب نیست. الان کمی برخوردی که با تلویزیون می شود، سیاسی جناحی شده است./ایسنا
بیشتر بخوانید
«احضار» پربینندهترین سریال تلویزیون در هفته اول ماه رمضان شد موضع عجیب مدیر سیمافیلم درباره سریال «احضار» پخش صحنه های احضار روح بدون درجه بندی سنی!منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: او یک فرشته تولید شد آن کار سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصویر حیرتانگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال
گزارش کامل از گزیدهخبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.
تصویر حیرتانگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال
موزخوار شلو را تا کنون دیده اید
منظورمان از چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا این است
این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
۱۴ لباس شیک و مجلسی زیباترین زن کرهای
آیا باید از خیر تهدیگ سیببزمینی برشته یا تهدیگ برنج بگذریم؟
تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد
پاسخ عجیب آیفیلم به عدم پخش پایتخت ۶
جاده چالوس یکطرفه شد
خانم بازیگر مشهور تلویزیون برای همیشه ایران را ترک کرد
فال روزانه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
مجری مشهور صداوسیما درگذشت
بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
تصویری از مراسم ازدواج خواهرزاده احمدینژاد در استانبول
چهره معروف دنیای نویسندگی درگذشت
روش وحشتناک زنان آفریقایی برای داشتن لبهای زیبا
حمله به نونخ و آقاخانی: برای اینستاگرام سریال ساخته بودید؟
ماجرای غیب شدن مجسمه ۵میلیاردی یک هنرمند در تهران
ماجرای بدل رضا عطاران در تلویزیون خبرساز شد
سلفی جدید فرشته حسینی با پسر جوانِ سریال «مرداب»
پرستاران ایرانی در این کشور 6 برابر حقوق میگیرند