Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته (یکشنبه)، اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه را «بسیار شرم‌آور» توصیف کرد و هشدار داد که ترکیه طی ماههای آینده به آمریکا پاسخ خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت و گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود اعلام کرد که در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

کالین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در واکنشی تند گفت: «طی روزها و ماههای آینده، اشکال و انواع و درجه‌های متفاوتی از واکنش خواهیم داشت».

با این حال سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هیچ اشاره‌ای به این مطلب نکرد که آیا آنکارا قصد دارد در واکنش به این اظهارات بایدن، دسترسی آمریکا به پایگاه هوایی «اینجرلیک» در جنوب ترکیه را محدود کند یا خیر.

کالین ادامه داد که اردوغان قصد دارد بعد از جلسه امروز (دوشنبه) کابینه، درباره این موضوع سخنرانی کند.

این دیپلمات ترکیه گفت: «در زمان و مکان مناسب، به این اظهارنظر بسیار ناخوشایند و غیرمنصفانه پاسخ خواهیم داد».

طبق گفته کالین، پارلمان ترکیه قصد دارد هفته جاری، بیانیه‌ای را در خصوص این اظهارنظرات بایدن صادر کند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه ادامه داد: «تمامی عملکرد میان ترکیه و آمریکا تحت تأثیر این اظهارنظر بسیار ناخوشایند قرار خواهد گرفت»

طبق گفته کالین، اردوغان طی تماس تلفنی روز جمعه هفته گذشته خود به بایدن هشدار داده است که به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، اشتباه بزرگی برای آمریکا خواهد بود.

وی توضیح داد: «گفته می‌شود که ترک‌ها، اجداد عثمانی ما، در نسل‌کشی دست داشته‌اند که این شرم آور است. حقایق تاریخ از چنین چیزی پشتیبانی نمی‌کند».

خشم ترکیه از اظهارنظر بایدن درباره نسل کشی ارامنه موجب شد که وزارت خارجه ترکیه، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کند.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «مشخص است که این اظهارات، هیچ مبنای حقوقی یا علمی ندارد و همچنین از حمایت مستند نیز برخوردار نیست. درخصوص وقایع سال ۱۹۱۵، هیچکدام از شرایط لازم برای استفاده از عبارت "نسل‌کشی"، آنطور که در قوانین بین‌المللی آمده، وجود ندارد».

بایدن در حالی نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت که یک هفته قبل از آن، بیش از ۱۰۰ عضو کنگره آمریکا، در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور از وی خواستند که به طور رسمی وقایع سال ۱۹۱۵ را «نسل کشی» توصیف کند (جزئیات بیشتر).

بیانیه روز شنبه بایدن،‌ هیچ مفاد قانونی علیه ترکیه به همراه نخواهد داشت و حتی اگر وزارت امور خارجه آمریکا اقدام به صدور بیانیه رسمی در این باره کند اما هیچگونه تحریم یا پیامدی را علیه آنکارا به همراه نخواهد داشت. 

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز دقایقی پس از صدور بیانیه بایدن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پیامی در توییتر نوشت: «ما در مورد گذشته خود چیزی برای یادیگری از کسی نداریم. فرصت طلبی سیاسی،‌ بزرگترین خیانت به صلح و عدالت هستند. ما این بیانیه را که صرفا مبتنی بر پوپولیسم بوده،‌ کاملا رد می‌کنیم».

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان نسل کشی ارامنه آمریکا نسل کشی ارامنه رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن قصد خودکشی داشت!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یک برنامه رادیویی فاش کرد که در گذشته به سبب مرگ همسر اولش، «نیلیا» و دختر ۱۳ ماهه او، «نائومی» دچار افسردگی و افکار روانپریشانه همچون خودکشی و معتاد شدن به مشروبات الکلی شده بود.

به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل» بایدن در این مصاحبه که عمدتا با موضوع اتفاقات زندگی شخصی و دوره ریاست جمهوری او برگزار شد درباره افکار خود پس از مرگ آنها که در دسامبر ۱۹۷۲ رخ داد، گفت: «من می‌نشستم و به این فکر می‌کردم که فقط مشروب بخورم و معتاد به الکل شوم.»

به نقل از ایسنا بایدن در ادامه با گفتن اینکه فکر خودکشی نیز به سرش زده بود، گفت: «برای اینکه خودکشی کنید لازم نیست دیوانه باشید.»

او ادامه داد: «من به این فکر می‌کردم که به پل یادبود دلاوِیر بروم و از آنجا به پایین بپرم.»

رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های گذشته بارها گاف‌ها و رفتارهای غیرعادی و عجیب از او در برابر انظار عمومی سر زده و سلامت جسمی و روانی خود را زیر سوال برده در این مصاحبه مدعی شد کسانی که فکر خودکشی دارند را تشویق به روان درمانی می‌کند.

جو بایدن که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه انگلیسی «سان» اخیرا با استناد به یک نظرسنجی تازه نوشت بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که «جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، حین ریاستش فوت کند.

نشریه سان در این مطلب با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی ‌نوشت:«بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارها است. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900091

دیگر خبرها

  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه
  • هشدار تند کرملین به توقیف‌کنندگان غربی دارایی‌های روسیه
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • بیانیه دانشجویان ترکیه در حمایت از خیزش دانشجویی در آمریکا
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • بایدن قصد خودکشی داشت!