Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@17:05:05 GMT

کنکور، تنها مسئله دانش آموزان نیست

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۲۵۵۹

کنکور، تنها مسئله دانش آموزان نیست

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد وحیدی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و سیدفرهنگ فصیحی قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته (یکشنبه، ۵ اردیبهشت) در برنامه «به وقت ایران» درباره ضرورت‌های نقشه جامع علمی کشور و پرداختن همه جانبه به آن به گفتگو پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای برنامه سیدفرهنگ فصیحی قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در سال ۱۳۸۲ برای اولین بار یک چشم‌انداز ۲۰ ساله برای کشور ترسیم شد که مقدمه آن این بود که ایران را ظرف ۲۰ سال آینده کشوری دارای جایگاه اول منطقه در حوزه اقتصادی و علم و فناوری معرفی کرده است.

او ادامه داد: این چشم‌انداز یک سند بالادستی دیگری می‌طلبید که راهبرد کلان را تببین کند. از سال ۸۵ با ابلاغ مقام معظم رهبری موضوع سند جامع علمی کشور مطرح شد که از همان زمان مجموعه‌های مختلفی در این زمینه تلاش کردند.

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سال ۸۹ این سند پس از ۱۵ یا ۱۶ جلسه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

فصیحی با اشاره به اینکه این سند از جنس سند سیاستی و راهبردی است،  تصریح کرد: این سند حدود ۱۱ سال پیش در حوزه علم و فناوری تببین و تلاش شد در یک مرحله به صورت جامع جمع آوری شود. بودن این سند باعث شده است که بسیاری از فناوری‌ها نقش راه خود را تبیین کنند. برای مثال سند جامع توسعه هوا و فضای کشور به استناد این سند به تصویب رسیده و امروزه موضوعات مهمی متاثر از این سند در حال انجام است. همچنین برنامه‌ریزان کشور نیز از این سند خوب استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه بخش عمده موانع در اجرای سند مقوله اجرایی شدن آن است، مطرح کرد: پاسخ برخی از نقد‌هایی که به این سند ملی و فراقوه‌ای می‌شود، در خود سند موجود است. برخی موارد در سند دیده شده اما در اجرا به هر دلیلی به مشکل خورده است.

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وضعیت کنکور تصریح کرد: مسئله کنکور، تنها مسئله دانش آموزان نیست؛ این موضوع افراد را در سنین مختلف درگیر کرده و تبدیل به یک کلاف سردرگم شده است.

فصیحی با بیان اینکه سازوکار اجرایی این سند از ابتدا مشخص شده است، گفت: تعامل ما با مجموعه‌های مختلف در این سند نیز مطرح شده است اما در اجرا باید تحرک بیشتری از سوی نهاد‌های مسئول صورت بگیرد.

نظام پذیرش و سنجش با نیاز‌های کشور همخوانی ندارد

در ادامه محمد وحیدی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت مهم یک کشور برای ایجاد فرصت جدید در نظام بین الملل ایجاد یک سند راهبردی در همه زمینه‌ها به ویژه علم است. قبل از تدوین نقشه جامع علمی کشور، مقام معظم رهبری بار‌ها از جنبش نرم‌افزاری، ایجاد فرصت‌های خلاق در حوزه علم و فناوری و... سخن به میان آورده بودند.

او افزود: هر سند مهمی که در کشور تولید می‌شود انتظار عمومی آن ۲ وجه است. یک وجه این است که سند تنها در محافل علمی قرار نگیرد و تعریف نشود بلکه در محافل عمومی نیز مطرح شود.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: ما به اصل سند وفادار هستیم البته نقد‌هایی هم ممکن است به آن وارد شود اما نکته مهم دیگر این است که دولت‌ها در زمان مسئولیت خود چگونه به آن نگاه کرده‌اند، چراکه اجرایی شدن یک سند به عوامل مختلفی بستگی دارد و گاهی سیاست زده شده است.

وحیدی درباره توجه این سند به حوزه مهارتی تصریح کرد: نقشه جامع علمی کشور توجه خوبی به حوزه مهارت داشته است، اما اگر خلاء در اجرای آن مشاهده می‌کنیم به دلیل نگاه اجرایی مسئولانی است که وظیفه دارند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور وظیفه اش تربیت تکنسین ماهر است اما ما در این بخش نقص داریم. همچنین نظام پذیرش و سنجش با نیاز‌های کشور همخوانی ندارد و ما سیر معکوسی را طی می‌کنیم.

او درباره وضعیت کنکور گفت: ۸۵ درصد صندلی‌های دانشگاه می‌تواند مبتنی بر سوابق تحصیلی باشد، اما برای رشته‌های خاص افراد می‌توانند رقابت کنند چراکه باید فرصت برای مستعدان فراهم شود.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: من معتقدم علاوه بر اصلاح ساختار‌های ناکارآمد باید فرصت آموزش و درگیر کردن همه مجموعه‌ها را داشته باشیم تا در اجرا نتیجه خوبی بگیریم.

سهم رشته‌های مهارتی بسیار کم است

ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره نگاه نقشه جامع علمی کشور به کنکور  اظهار کرد: این سند اقدام بسیاری خوبی بود که اتفاق افتاد و امروز ۱۱ سال از آن می‌گذرد. به غیر از مقوله آموزش و پژوهش من مقوله مهارتی را نیز به این سند اضافه کرده‌ام، اما جهت‌گیری سند،جهت‌گیری مهارتی و کاربردی نیست.

او ادامه داد: این سند حدود ۵ فصل دارد، اما مهارت و رشته‌های عالی مربوط به آن در نقشه جامع علمی کشور جایگاه آنچنانی ندارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این سند باید مسیر هدایت تحصیلی به سمت رشته‌های مهارتی سوق داده شود، بیان کرد: در این سند اولویت رشته‌ای وجود دارد اما سهم رشته‌های مهارتی یک درصد و بسیار کم است.

بیشتربخوانید

اسامی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مهارت آموزی نقشه جامع علمی ستاد علم و فناوری قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی ارتش، دانش آموزان مناطق مرزی استان خراسان جنوبی که در محاصره سیل قرار دارد، توسط خودروهای ارتش به محل برگزاری کنکور سراسری منتقل شدند.

با توجه به بارش باران و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مرزی استان خراسان جنوبی، دانش آموزان مناطق مرزی شهرستان قائنات توسط یگان های ارتش به محل آزمون کنکور سراسری منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • برگزاری مجدد کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده زیرکوه
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود
  • آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود
  • امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!