Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@01:23:46 GMT

پشت پرده تعویق های مکرر آزمون وکالت

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۳۰۲۱

پشت پرده تعویق های مکرر آزمون وکالت

آزمون وکالت پاییز هرسال با صحت و صلابت برگزار می‌شد، اما باتوجه به گستره شیوع کرونا و حفظ پروتکل‌های بهداشتی و سلامت افراد در دو نوبت به تعویق افتاده، گویی کرونا تنها با وکلای این دیار پدرکشتگی دارد و رویای برچیده‌شدن آن را در سر می‌پروراند که تابحال نیز موفق بوده‌است.

رویای شیرین وکالت که هر داوطلبی را در پی رسیدن به آن پرتلاش می‌کرد، اکنون به بهانه گسترش شیوع کرونا باز هم به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی آدمی همواره با فرازونشیب‌های بسیار روبه‌رو بوده، مشکلات و اتفاقات گوناگون که به خوبی از آن عبور کرده و یا زیربار سنگینی و فشار زیاد قدخمیده و واژگون شده، اما همین زندگی پرماجرا تجربیات و پند و عبرت‌های بسیاری در پی داشته‌است که لحظه‌های سخت و طاقت‌فرسا را به شیرینی عسل مبدل شده‌است.

همه ما به امید و باانگیزه برای ساختن فردایی بهتر زنده‌ایم، فردایی پرشور و شعف که حاصل تلاش و کوشش دیروزمان خواهدبود، اما در این بین همه‌چیز دست به دست هم می‌دهد تا نیل به هدف برایمان دور و ناممکن شود، عواملی که ممکن است از خودکامگی و خودخواهی افرادی سودجو حاصل شود.

دفاع از حق و حق‌طلبی در سرشت همه ما انسان‌ها وجود دارد، یک صفت نیکو و ذاتی که آمال و آرزوی جوانان زیادی در پی رسیدن به آن است، آری رویای شیرین وکالت که هردانشجوی حقوقی در سر می‌پروراند و از هیچ تلاش و کوششی در این مسیر دریغ نخواهدکرد.

هر حقوق‌دانی مطالعه و آمادگی روحی و فکری مناسب را اسباب تحقق این هدف می‌داند تا پس از موفقیت در آزمون وکالت به علاقه خود جامه عمل بپوشاند، اما آیا این آرامش روحی و روانی که ملزم برای شرکت در یک آزمون سرنوشت‌ساز است همیشه مهیا بوده!؟ چه کسی یا چه کسانی مسئولیت نسبی برای فراهم‌آوردن شرایط مثبت برای مطالعه داوطلبان دارند!؟

آزمون وکالت پاییز هرسال با صحت و صلابت برگزار می‌شد، اما باتوجه به گستره شیوع کرونا و حفظ پروتکل‌های بهداشتی و سلامت افراد در دو نوبت به تعویق افتاده، گویی کرونا تنها با وکلای این دیار پدرکشتگی دارد و رویای برچیده‌شدن آن را در سر می‌پروراند که تابحال نیز موفق بوده‌است.

در این خصوص با یکی از داوطلبان آزمون وکالت مصاحبه به عمل آمد، خانم شریفی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: من از فروردین سال ۹۹ باوجود مشغله‌های روزمره و بچه‌داری شروع به مطالعه کردم و تا قبل از اسفندماه به جمع‌بندی کامل مطالب رسیدم، اما تنها ۳ روز مانده به زمان برگزاری اطلاع دادند که این آزمون کنسل شد.

وی افزود: حسی که آن لحظه به من دست داد چیزی فراتر از یک درد عمیق بود، چرا که من با تمام توان خود و فشاری که از همه طرف داشتم، وقت و هزینه زیادی صرف کردم تا در این آزمون شرکت کنم.

این داوطلب بااشاره به برگزاری دیگر آزمون‌ها اظهار کرد: هیچ مسئولی به ما پاسخ نداد که چرا باید دیگر کنکورها و آزمون‌ها در موعد مقرر خود برگزار شوند ولی کنکور وکالت عقب بیفتد!!

وی با ناراحتی زیاد گفت: این ظلمی آشکار در حق ما داوطلبان وکالت است، حق ما نیست که بعد از این همه آمادگی و مطالعه کتاب‌های قطور و سنگین که فشار و خستگی زیادی بر روح و جسم ما می‌گذارد در زمانی خبر تعویق به ما برسد که چیزی تا موعد برگزاری آن نمانده‌است. آیا این بی‌برنامگی فقط شامل حال دانشجویان حقوق می‌شود!؟ مگر یک جوان چه چیزی از جوانی خود می‌خواهد به جز رسیدن به اهدافش!

آقای مسعودی یکی دیگر از داوطلبان این آزمون، اظهار کرد: در شرایطی که ما کاملا آماده آزمون شدیم، خبر کنسل‌شدن آن اعلام شد، درصورتی که می‌توانستند خیلی زودتر به ما اطلاع دهند و یا آزمون را در موعد خود برگزار کنند، چون اگر هم این لغوشدن بخاطر کرونا بوده قطعا هرکسی به خوبی می‌داند که فاصله‌گذاری اجتماعی حین برگزاری کنکور به خوبی رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: استرس و اظطرابی که به داوطلبان وارد می‌شود غیرقابل وصف است، از یک طرف ترس اینکه مطالبی که خواندیم فراموش شود را داریم از طرف دیگر استرس اینکه کرونا همچنان بر کشور ما غلبه دارد پس سرنوشت ما را کرونا باید رقم بزند و دیگر معلوم نیست برگزاری آزمون چه زمانی در انتظارمان است. امیدوارم با این همه سختی و مشقتی که سرراه قرار می‌دهند جوانان به خارج از این مرزها روی نیاورند.

در ادامه عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه پردیس فارابی به تشریح دلایل تعویق آزمون وکالت با وجود برگزاری سایر آزمون‌ها پرداخت.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بحث تعویق مکرر آزمون ورودی حرفه‌ای کانون‌های وکلا در سال ۱۳۹۹ را به دو شکل می‌توان تحلیل کرد؛ یک مورد وجود مجموعه شرایط حاکم بر جامعه بر اثر بیماری کرونا است که موجب تعویق و عدم برگزاری آزمون‌ها در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده چراکه پیروی از این دستورات لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: مسئله همه گیری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل یکی از عوامل به تعویق افتادن آزمون‌های وکالت بوده و موثر بودن عوامل دیگر در این خصوص را نمی‌توان نادیده گرفت و کتمان کرد، قرینه‌ای که بر این قضیه وجود دارد این است که در زمان به تعویق افتادن این آزمون طی فاصله‌های کوتاهی آزمون‌های دیگری با همین تعداد و در بعضی موارد با تعدادهای بیشتری برگزار شد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: با این تفاسیر بدیهی است که یک سوال در اذهان ایجاد شود مبنی بر اینکه اگر این مسائل بهداشتی مانع از برگزاری آزمون بود چرا آزمون‌های دیگر لغو نشد و به تعویق نیفتاد؟

وی افزود: نکته دیگر که وجود دارد در جهت تایید اینکه شاید اهداف دیگری هم در این مسئله موثر بوده مصوبه‌ای است که در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ در ارتباط با اصلاح بندهای اول و هفتم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب رسید.

آذربایجانی ضمن بیان یکی از مباحث حقوقی که قابل طرح است تحت این عنوان که آیا اساسا این مصوبه مشمول کانون‌های وکلا نیز می‌شود یا خیر؟، اظهار کرد: کانون‌های وکلا و نهاد وکالت مدعی هستند که آن مصوبه مشمول این مسئله نیست و در همین راستا جلساتی در وزارت امور اقتصاد در ارتباط با شمول یا عدم شمول این مستندات نسبت به کانون‌های وکلا در جریان برگزاری است.

وی ادامه داد: یکی از تفسیرهایی را که می‌توان موثر دانست بر اینکه این تعویق‌ها صرفا بخاطر کرونا نبوده این است که با گذشت زمان و در ماه‌های آینده، تفکری که به دنبال انطباق قانون اصلاح بندهای یکم و هفتم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی با نهاد وکالت بوده بتواند به موفقیتی دست پیدا کند و آزمون بعدی سال را که شامل دو آزمون معوقه ۹۹ و آزمون جدید ۱۴۰۰ را مشمول آن قانون بکند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پردیس فارابی توضیح داد: فارغ از نقاط ضعف و قدرت این اتفاقات، اگر این اتفاق عملی شود حداقل تفاوتی که ایجاد می‌کند این است که نصاب عددی پذیرش کارآموز در کانون‌های وکلا ممکن است به نصاب معدلی تغییر پیدا کند و با این فرمول به هر تعدادی از داوطلبان که معدل لازم را اخذ کنند امکان دریافت پروانه کاراموزی داده می‌شود.

داوطلبانی که در این ماه‌ها تمام وقت و زندگی خود را صرف مطالعه و آمادگی شرکت در آزمون کردند از همه جهات متضرر شدند و همراه با هیات مدیره‌های کانون‌های وکلا و اتحادیه از این واقعه ناراحت و معترض هستند و سیاه لشکرهای مستمر آزمون‌ها به امید معجزه‌ای مبهم می‌باشند، غافل ازاینکه همچنان متصدیان کلاس‌های کنکور از این تعویق خوشحال شدند.

با توجه به تجربه مستمر و علم تفصیلی سازمان سنجش بر همه شرایط حاکم بر آزمون و آگاهی از شرایط بهداشتی و کرونایی استان های قرمز و برگزاری آزمون دکتری در دو هفته قبل با بیش از دو برابر ظرفیت آزمون وکالت (که صرفا هشتاد و یک هزار و پانصد نفر مشمول داشت) و با توجه به این که هیچ مبنایی برای بهبود شرایط در فروردین وجود ندارد، فارغ از تئوری عمومی توطئه و این که آیا این تعویق با این هدف صورت گرفته یا خیر، یک تحلیل قابل توجه این است که قانون اصلاح اجرای سیاستهای اصل چهل و چهار قانون اساسی که شبهه انطباق آن با کانون های وکلا و به تبع آن حذف ظرفیت عددی از آزمون و مبنا قرار گرفتن نصاب معدل را برای ورود به حرفه وکالت دارد در این فاصله از جهت قانونی، قابلیت اجرایی یافته و کانون های وکلا و داوطلبان چه بسا در نتیجه آزمون با اجرایی شدن این قانون و تغییر این ضوابط مواجه شوند.

بااین تفاسیر منحل‌شدن آزمون وکالت توجیه منطقی و موجهی نخواهدداشت، اما آنچه که مسلم است وقت و عمر و روح و روان هزاران جوانی است که در کنار جوی نشسته اند و گذر عمر خود را بدون هیچ پیشرفتی می بینند و آهی که از بی برنامه گی ها و کج سلیقگی ها می کشند.

/ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی کانون های وکلا برگزاری آزمون آزمون وکالت آزمون ها عضو هیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۳۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ

آفتاب‌‌نیوز :

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • برگزاری ۴۰ عنوان برنامه هم‌زمان با دهه مبارک کرامت در استان مرکزی
  • هشدار درباره تعویق لیگ برتر فوتبال
  • خط و نشان فدراسیون برای باشگاه‌ها/ الزامات حرفه‌ای رعایت نشود لیگ آینده به تعویق می‌افتد+ فیلم
  • هماهنگی با ثبت احوال برای حضور تماشاگران روی صندلی مشخص؛ علوی: الزامات رعایت نشود لیگ به تعویق می‌افتد
  • علوی: در صورت عدم انجام الزامات، لیگ آینده به تعویق می‌افتد!
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • تعویق مسابقات بوکس نونهالان
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری