Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@16:14:46 GMT

رشد ۳۵ درصدی پوشش ریسک‌ صندوق ضمانت صادرات

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۳۴۲۶

رشد ۳۵ درصدی پوشش ریسک‌ صندوق ضمانت صادرات

ایران اکونومیست- میزان پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری صندوق ضمانت صادرات ایران در سال ۱۳۹۹ با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه ۳۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش  صندوق ضمانت صادرات ایران، این صندوق در سال ۹۹، با رکورد سه میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار بالاترین میزان پوشش ریسک های سیاسی و تجاری صادرکنندگان در کشور را طی ادوار ۵۰ ساله فعالیت خود به ثبت رساند که نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۵ درصدی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش از این رکورد پوشش های صادراتی صندوق ضمانت صادرات ایران مربوط به سال ۱۳۸۸ با حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پوشش صادراتی بود. همچنین ضریب پوشش صادرات (سهم پوشش صندوق از صادرات غیرنفتی) در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، به ۱۰ درصد رسید که بالاتر از متوسط این شاخص در میان کشورهای اسلامی و در حال توسعه به شمار می رود.
صندوق ضمانت صادرات ایران در سال گذشته معادل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خسارت به صادرکنندگان در جهت تسهیل روند صادراتی آنان پرداخت کرد و هفت میلیون و ۳۰۰ هزار دلار نیز میزان بازیافت خسارت در سال گذشته بوده است.
صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به برنامه های عملیاتی سال ۱۴۰۰ صندوق ضمانت صادرات ایران با توجه به شعار تولید، پشتیبانی ها، مانع زدائی ها تاکید کرده است: با تمرکز بر توانمند سازی صادرکنندگان خرد و متوسط شرکت ها، خدمات هرچه بهتر و متنوع تری را به فعالان اقتصادی ارائه دهد.
صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه‌ اعتبار صادراتی‌ (ECA) ایران که همتای موسساتی نظیر ساچه ایتالیا، هرمس آلمان و ساناشور چین است با صدور انواع بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه‌های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می کند.
در شرایطی که مشکلات بسیار روابط بانکی و بیمه‌ای ناشی از تحریم های ناعادلانه آمریکا، تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد کرده است، این صندوق دستاوردهای مهمی در طی سال های دولت تدبیر و امید به ویژه در سال ۱۳۹۹ کسب و به میزان قابل توجهی با طراحی محصولات جایگزین، خلا حضور بانک های ایرانی در تجارت خارجی را مرتفع کرده است.
صندوق ضمانت صادرات ایران از سال ۱۳۵۲ در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۷۳ زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت های خود را توسعه داد.
این صندوق، صدور متنوع بیمه نامه و ضمانت نامه صادراتی به منظور پوشش ریسک سیاسی و اقتصادی و تجاری صادرکنندگان کالا و خدمات را بر عهده دارد و در کنار بانک توسعه صادرات ایران، برای توان افزایی صادرکنندگان کالا و خدمات و کاهش نگرانی بازگشت سرمایه و کاهش ریسک فعالیت صادراتی، تلاش می کند.

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صندوق ضمانت صادرات ایران پوشش ریسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۳۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، محمدحسین مقیسه گفت: به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی، سقف ضمانت‌نامه‌های اعتباری از پنج به ۱۰ میلیارد تومان و سقف انواع ضمانت‌نامه‌های غیراعتباری (پیمانکاری -قراردادی) از ۱۰ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش سقف ضمانت‌نامه‌ها، اظهار داشت: افزایش سقف ضمانت‌نامه‌های این صندوق برای صنایع کوچک در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، اثربخشی خدمات صندوق را به صورت معنی‌داری افزایش خواهد داد و نقش صندوق را در جهش تولید برجسته‌تر خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تصریح‌کرد: ضمانت‌نامه اعتباری، برای پوشش ریسک عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی به نفع بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین تضمین تامین مالی از طریق سکو‌های تامین مالی جمعی و سکو‌های تامین مالی زنجیره تامین با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد صادر می‌شود. درصد پوشش این نوع ضمانت‌نامه ۱۰۰ درصد اصل و سود تسهیلات سرمایه در گردش، ایجادی و توسعه‌ای را شامل خواهد شد.

مقیسه ادامه‌داد: صندوق با صدور انواع ضمانت‌نامه غیراعتباری به‌نفع کارفرما، تسهیل‌گر اجرای قرارداد‌های واحد‌های تولیدی مشمول تعریف صنایع کوچک است.

وی خاطرنشان‌کرد: ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار را می‌توان مهم‌ترین ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری دانست که در صندوق بدون دریافت ودیعه نقدی و با تخفیف حداکثر ۵۰ درصدی در کارمزد، به درخواست واحد‌های تولید کوچک و به نفع کارفرمایان صادر می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • برنامه افزایش صادرات ایران‌خودرو به روسیه در سال ۱۴۰۳
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین