Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:40:50 GMT

خشکسالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عشایر فارس خسارت زد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۵۵۸۷

خشکسالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عشایر فارس خسارت زد

ایسنا/فارس مدیرکل امور عشایر فارس گفت: طبق تحلیل و کارشناسی‌های انجام شده، خشکسالی موجب خسارت بیش از هزار میلیارد تومانی به جامعه عشایری استان فارس شده است.

روح‌الله بهرامی دوشنبه ۶ اردیبهشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حرکت جوهره جامعه عشایری است، گفت: جامعه عشایری چه در حال کوچ، چه اسکان یافته، دارای اقتصاد تولید محور است و تمام اعضای خانوار از خردسال تا بزرگسال در فرایند تولید دخیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ارتباط مستقیم زندگی عشایر با منابع طبیعی و شرایط زیست محیطی قلمروهای کوچ هر ساله شرایط، ترسالی و خشکسالی مناطق استقرارشان بر نحوه تعلیف دام و تبع آن رشد و پرورش دام و هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.

مدیرکل امور عشایر فارس سه عامل آب، علوفه و مرتع را دارای تاثیرات محدود کننده و بسیار زیاد بر فعالیت‌های تولیدی و معیشتی جامعه عشایری دانست.

بهرامی گفت: کاهش منابع آب شرب بر عشایر و دام عشایر تاثیر گذار است زیرا منجر به کاهش علوفه، فروش اجباری دام مولد، افزایش تنش‌های اجتماعی و ایلی بر سر آب و مرتع، افزایش عرضه دام به بازار و افت قیمت و ... خواهد شد.

او اضافه کرد: بروز مشکلاتی در زمینه آب، علوفه و مرتع مورد نیاز عشایر منجر به ایجاد مشکلات معیشتی و حتی تغییر شیوه زندگی، کاهش تولید گوشت قرمز در جامعه، شیوع بیماری‌های دامی و انسانی به دلیل فقر تغذیه و کمبود آب و بهداشت، کوچ زود هنگام عشایر و افزایش نارضایتی اعضای جامعه عشایری می‌شود. 

مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: تامین اعتبار برای خرید دام مازاد عشایر، تامین علوفه مدت دار، تقویت ناوگان آبرسانی سیار، تامین تسهیلات بلند مدت برای کمک به معیشت عشایر از جمله پیشنهاداتی است که لازم است با مساعدت مسئولان سریعتر عملیاتی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خشكسالي عشاير روح الله بهرامی فارس جامعه عشایری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به عشایر اندیشیده شود

استاندار چهارمحال‌وبختیاری گفت: برای پیشگری از خسارت‌ به عشایر شورای عشایر در استان و شهرستان‌ها تشکیل شود، مسائل بررسی و تدابیر لازم اندیشیده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال و بختیاری، غلامعلی حیدری شامگاه _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد بحران استان، اظهار کرد: با توجه بارش‌ها دو شهرستان اردل و کوهرنگ بالای ۴۰ میلی‌متر بوده همچنین بارندگی‌های را در دو روز آینده در پیش داریم که نیازمند مراقبت بیشتر فرمانداران این دو شهرستان و شهرستان‌های دیگر است.

وی افزود: با توجه به اینکه فصل کوچ نزدیک است فرمانداران مرزی و مدیران کل منابع طبیعی و امور عشایر در جلساتی با همتای خود در استان خوزستان، برای رعایت تقویم کوچ اقدام کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سعی شود که این کوچ به تأخیر بیفتد و در سر موعد خودش یعنی همان ۲۵ اردیبهشت انجام شود، همچنین برای پیشگیری از خسارت به عشایر شورای عشایر در استان و شهرستان‌ها تشکیل شود، مسائل بررسی و تدابیر لازم اندیشیده شود.

حیدری اضافه کرد: نباید هیچ جاده استان اعم از اصلی، روستایی و عشایری مسدود شود، برای جاده‌های که احتمال رانش برای آن‌ها وجود دارد آماده‌باش لازم به دستگاه‌ها زده شود.

وی عنوان کرد: در سه شهرستانی که جمعیت عشایری بالایی وجود دارد اسکان و مواد غذایی مورد نیاز تأمین شود و تمام ظرفیت‌های موجود اعم از سپاه، هلال احمر و مدیریت بحران در این خصوص آماده باشند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که فرمانداران خسارات وارده را به گزارش کنند، تاکید کرد: ساخت ایستگاه‌های هواشناسی به خصوص در شهرستان بن تسریع شود.

حیدری افزود: با توجه به نزدیکی فصل آبیاری ترمیم کانال‌های آبرسانی کشاورزی انجام شود همچنین مراقبت‌های لازم برای کاهش آسیب به گندم‌زار و شیلات صورت پذیرد.

وی با بیان این‌که عملیات‌های جاده‌ای تسریع شود و نقاط حادثه خیز بررسی شود، گفت: با توجه به اینکه فردا آخرین روز تعطیلات است و شاهد موج جدیدی از مسافرت‌ها خواهیم بود. پلیس راهور، راهداری، هلال احمر و اورژانس در خصوص تصادفات یک مراقبت ویژه صورت دهند و عوامل خود را تقویت کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مسؤلیت غرق‌شدگی ها در رودخانه‌ها با هلال احمر است و باید در این خصوص بدون فوت وقت اقدام کند.

کد خبر 750416

دیگر خبرها

  • تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به عشایر اندیشیده شود
  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه