Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: پانزدهمین جلسه کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، ترانزیت، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند با هدف پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل برگزار شد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: همزمان با آغاز فعالیت مرز ماهیرود ما در این مرز به عنوان یکی از مرزهای ۱۶ گانه برای صادرات مشتقات نفتی انتخاب شدیم و این موضوع باعث شد که ناوگان حمل و نقل در خراسان جنوبی به سمت تانکرهای حمل مواد سوختی برود و بسیاری از نمایندگی‌های شرکت‌های حمل، این تانکرها را تحت پوشش خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا خامه زر یادآور شد: در سال‌های ابتدایی ما در مسیر قانونمند در حوزه حمل و نقل بین‌المللی به ویژه در زمینه مشتقات نفتی پیش می‌رفتیم ولی در ادامه مشکلاتی پیش آمد و شرایط به گونه‌ای شد که در حال حاضر در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در یک چهارچوب نظامند حرکت نمی‌کنیم.

وی گفت: برخی از ناوگان‌های حمل و نقل به دلایلی چون نقص مدارک و اختلاف بین شرکت‌های بین‌المللی و دریافت کننده کالا دچار توقف می‌شوند این موضوع در نهایت برای رانندگان مشکلاتی به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: در استان‌هایی چون خراسان رضوی رفع این مشکلات توسط انجمن‌های شرکت‌های حمل و نقل صورت می‌گیرد که متأسفانه ما در خراسان جنوبی چنین چیزی نداریم.

ضرورت انعقاد قرارداد بین راننده و شرکت‌های حمل و نقل

خامه زر بیان کرد: در گذشته بین شرکت حمل و نقل بین‌المللی و صاحب کالا و همچنین با راننده قراردادی منعقد می‌شد که حقوق همه نیز در این قرار داد مشخص شده بود.

وی با بیان اینکه ما نباید حمل و نقل بدون قرار داد داشته باشیم، گفت: در وهله اول باید حمل و نقل بین‌المللی در استان از جهات مختلف دفاتر نمایندگی شرکت‌های حمل و نقل و لزوم انعقاد قرار داد حمل و نقل نظام مند شود.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: درخواست ما از مجموعه دستگاه قضایی این است که اگر نمایندگی یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی بدون انعقاد قرارداد کامیونی را برای بارگیری فرستادند و کامیون دچار مشکل و بعد به مراجع قضایی مراجعه کردند، مراجع قضایی شکایت آن را نپذیرند.

محمدرضا قربانی، رئیس کمیته سوخت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقلی که در خراسان جنوبی نمایندگی دارند، اکثر آنها در انجمن صنفی ما در خراسان رضوی عضو هستند.

وی بیان کرد: اگر خراسان رضوی ۱۰ کارشناس رسمی دادگستری در حوزه حمل و نقل داشته باشد ۹ نفر از آنها در کمیته‌های داوری و حل اختلاف فعال هستند.

رئیس کمیته سوخت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل خراسان رضوی با اشاره به اینکه کنوانسیون cmr به واسطه اینکه به مجلس رفته است، شکل قانون به خود دارد، گفت: قانون تجارت بر حمل و نقل‌های داخلی حاکم است.

قربانی در زمینه اعمال قوانین cmr (کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای) در خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه اداره کل راهداری به واسطه سودی که از بارنامه داخلی دارد زیر بار کنوانسیون cmr نمی‌رود در حالی که در cmr قرارداد منعقد و همه چیز در آن مشخص است.

اشاره به رأی دادگاه بخش درح در زمینه حق خسارت رانندگان

وی با اشاره به رأی دادگاه بخش درح در زمینه حق خسارت و خواب رانندگان در زمان توقف ناوگان حمل اظهار کرد: ما نیز عقیده داریم که کامیون راننده نباید تبدیل به انبار تاجر شود و قاضی محترم باید مواردی را در این زمینه لحاظ می‌کرد.

این فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی بیان کرد: از طرفی باید سند حمل راننده را از او می‌خواستند و همچنین از شرکت طرف مقابل راننده نیز برای حضور در دادگاه دعوت می‌شد.

قربانی یادآور شد: نباید شرایطی به گونه‌ای پیش برود که راننده به بهانه دریافت حق خسارت و حق خواب حتی وقتی خروجی بار را می‌گیرد برای تخلیه آن روزهای متمادی تعلل کند.

محمدرضا مالدار نماینده یکی از شرکت‌های حمل و نقل فعال در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر به عنوان مثال راننده‌ای که خروجی او یکم می‌خورد تا ۱۵ ماه نمی‌آید چرا که شنیده است دادگاه درح و یا کمرگ ماهیرود به اعطای حق خسارت و حق خواب او رأی می‌دهد.

وی اظهار کرد: ما با توقف ناوگان حمل و نقل در مرز ماهیرود مخالف هستیم چرا که خسارت‌هایی را به دنبال دارد.

ضرورت حضور نماینده شرکت حمل و نقل در دادگاه

مالدار یادآور شد: همچنین از مجموعه قضایی درح درخواست داریم اگر راننده‌ای برای دریافت خسارت خود در صورت توقف ناوگان به دادگاه شکایت می‌کند حتماً از شرکت حمل و نقل طرف مقابل برای حضور در دادگاه دعوت نمایند.

علیرضا امید، معاون بازرسی کانون نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل وقتی که با راننده‌ای قرار داد نمی‌بندند، زمانی که او به مشکل برخورد ورود پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به رأی و قرار دادگاه درح برای حق فروش کالا به راننده در شرایط عدم پذیرش کالا توسط گیرنده، بیان کرد: این موضوع در ماده ۳۸۴ و ۳۸۵ قانون به صراحت مطرح شده است.

امید خواجوی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل و نقل خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: ما در مورد پرداخت خسارت و دادن حق توقف به رانندگان، تابع نظر و تصمیم مقام قضایی هستیم ولی مقام قضایی نیز باید مسائل و موضوعاتی را مد نظر قرار دهد.

وی بیان کرد: وقتی که دادگاه در رأی خود دستور به فروش کالای یک شرکت را به عنوان صاحب کالا به نفع راننده می‌دهد حداقل قبل از آن باید نظرات و دفاعیات مسئولان آن شرکت را بشنوند.

خواجوی با بیان اینکه به طور طبیعی باید حق رانندگان براساس یک کنوانسیون و یا قرارداد داده شود، یادآور شد: تعلل در تخلیه بار نباید بهانه‌ای برای رانندگان گردد تا بتوانند در موارد ضروری حق توقف بگیرند.

علل توقف ناوگان حمل و نقل در مرز

علی اکبر کیانی، رئیس کمرگ ماهیرود خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: توقف ناوگان در مرز ماهیرود و مشکلات مرتبط با آن به سه دلیل رخ داد.

وی بیان کرد: متأسفانه بعد از آتش سوزی در مرز دو غارون بسیاری از کامیون‌ها به سمت مرز ما هدایت پیدا کردند و حجم زیادی از بار و کامیون در مرز ماهیرود و مرز میلک قرار گرفت که البته الان وضعیت بهتر شده است.

رئیس گمرک ماهیرود خراسان جنوبی ادامه داد: از طرف دیگر به واسطه تحریم‌ها، شرکت نفت حجم بسیاری از فرآورده‌های نفتی را از طریق بورس به فروش رساند که در فروش از این طریق اگر یک یا دو روز هم تأخیر در صادرات ایجاد شود ما با مشکلاتی رو به رو می‌شویم.

کیانی یادآور شد: دلیل سوم نیز محدودیت‌هایی که در پشت مرز ماهیرود برای ما ایجاد می‌کنند.

وی گفت: رانندگان باید بر اساس قرار داد همه مسائل از جمله طول مسیر، زمان تخلیه بار و بسیاری از مسائل دیگر را به صورت دقیق و کامل مشخص نمایند.

رئیس گمرک ماهیرود خراسان جنوبی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر گاه راننده با یک پیام در یک شبکه اجتماعی بدون قرار داد و مشخص بودن شرکت و … اقدام به حمل بار می‌کند که این رویه باید اصلاح شود.

قیاسی، رئیس دادگاه بخش درح نیز به صورت ویدئو کنفرانسی در این جلسه حضور یافت و نظرات خود را درباره چرایی نظر قضایی پیرامون مشکل بین رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل بیان کرد و مشکل اصلی را نبود قرار داد عنوان کرد.

جابه جایی کالا بدون انعقاد قرارداد مشکل ساز شده است

علیزاده سرپرست اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این جلسه اظهارکرد: تعداد زیادی از ناوگان حمل و نقل، بدون انعقاد قرارداد مبادرت به جابه‌جایی کالا نموده که مشکلات زیادی را در مرز ماهیرود به وجود آورده است.

وی گفت: در موادی از آئین نامه تشکیل شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به صراحت به انعقاد قرارداد اشاره شده که این امر حتماً باید مدنظر قرار گیرد.

سرهنگ شبان نماینده مرزبانی نیز با توجه به ازدحام بیش از حد محموله‌های صادراتی در مرز ماهیرود، خواستار ارائه راهکارهای عاجل و کاربردی جهت کاهش هرچه سریع‌تر ترافیک و جلوگیری از حوادث احتمالی شد.

کد خبر 5198229

منبع: مهر

کلیدواژه: اتاق بازرگانی بیرجند مرز ماهیرود ویروس کرونا واکسن کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر گرگان کمک مومنانه اردبیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محدودیت های کرونایی ماه مبارك رمضان انتخابات 1400 عکس استانها نیز در این جلسه اظهار کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی بیرجند حمل و نقل بین المللی شرکت های حمل و نقل حوزه حمل و نقل ناوگان حمل و نقل خراسان جنوبی انعقاد قرارداد مرز ماهیرود شرکت حمل و نقل توسعه صادرات خراسان رضوی حمل و نقل توقف ناوگان انعقاد قرار یادآور شد حق خسارت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۶۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام لکوموتیوهای مسافری و باری به دوربین مجهز می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید گوگوچانی، مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن، گفت: از اقدامات مهمی که سال گذشته انجام شد و بازخورد خوبی برای بررسی سوانح داشت نصب دوربین در لکوموتیوهای مسافری بود که این اقدام با دستور مدیرعامل برای نصب دوربین در لکوموتیوهای باری بخش دولتی و خصوصی هم انجام شد.

مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن در ادامه تاکید کرد: به دلیل تنوع بیشتر لکوموتیوهای باری نسبت به مسافری، این اقدام در مراحل آزمایش اولیه است و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده تمام لکوموتیوهای مسافری، باری و مانوری به دوربین مجهز شوند. یک دوربین داخل کابین را رصد می‌کند و برای کمک به مأمورین عملیاتی است و دوربینی که بیرون کابین نصب می‌شود برای پایش زیرساخت و طول خط است.

گوگوچانی خاطرنشان کرد: نصب دوربین به طور ویژه در مراجع خارج از راه آهن اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری از برخوردها در سوانح شخص ثالث، خودکشی بود که به دلیل عدم وجود مستندات امکان اثبات نداشتیم که با نصب دوربین این مساله رفع شد و بسیاری از پرونده‌های راه‌آهن شفاف می‌شود.

کد خبر 6095766 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • ۲۰۰۰ تاکسی برقی بزودی به ناوگان حمل و نقل تهران می‌پیوندد
  • جاده‌های خراسان شمالی لغزنده است
  • تمام لکوموتیوهای مسافری و باری به دوربین مجهز می‌شود
  • گلایه شرکت‌ های ترانزیتی از افزایش هزینه‌ های مرزی و توقف کانتینرها در دوغارون
  • آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد
  • تشکیل ۴۳۴ پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون شهری آذربایجان غربی
  • تشکیل ۴۳۴ فقره پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون‌شهری آذربایجان‌غربی
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود