Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا غلامی گفت: اصل مذاکره یک «تئوری بازی» است. در تئوری بازی، ارتباطات نقش دارند. باید بدانید که چه می‌دهید و چه می‌گیرید. گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- یاسین بستوانچی؛ رضا غلامی، اقتصاددان و مدیرمسئول بازارنیوز پیرامون ملزوماتی که باید در مذاکرات، خصوصا مذاکرات وین در نظر گرفت شود، اظهار کرد: در هر مذاکره حداقل ۲ سمت وجود دارند که از شرایط، فروض، هزینه‌ها و منافع این اقدام کاملا با خبرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفر اول می‌داند که به دنبال چه هدفیست و چه هزینه‌هایی را می‌پردازد؛ نفر دوم هم می‌داند که نفر اول چه اهدافی را دنبال می‌کند و می‌خواهد چه هزینه‌هایی را پرداخت کند که به این «دانش مشترک» می‌گویند.

وی افزود: در این شرایط ممکن است اطلاعاتی باشد که طرفین از آن‌ها با خبر نباشند. به عنوان مثال، یکی از طرفین در داخل کشور خود از مشکلی رنج می‌برد که طرف مقابل از آن خبر ندارد و به میزان آگاهی طرف مقابل اضافه نمی‌کند. در این شرایط وقتی طرفِ دارای مشکل، معضل خود را عیان کند، یک امتیاز به طرف مقابل داده است. فرض کنید که من در حال مذاکره با فردی هستم که او متوجه می‌شود من عجله دارم، لذا از من به دلیل این معضل می‌خواهد امتیازات بیشتری بگیرد.

غلامی ادامه داد: ممکن است طرف مقابل متوجه شود که من در فلان جا به این مذاکره احتیاج دارم؛ در این شرایط، طرف مقابل هزینه‌های بیشتری را تحمیل می‌کند و من مجبورم منافع بیشتری را از دست دهم. به همین دلیل است که می‌گوییم وقتی مذاکره می‌کنید، نباید عجله داشت و اطلاعات محرمانه کشور را فاش کرد و نباید تحلیل‌هایی ازائه داد که طرف مقابل از آن‌ها سواستفاده کند. ممکن است این را در حین مذاکره مطرح نکند، ولی در ذهن خود از آن استفاده می‌کند.

مدیر مسئول بازارنیوز تاکید کرد: این که یک مقام ارشد دولتی حین مذاکره اعلام کند ما در فلان مسئله مشکل داریم، این یعنی به طرف مقابل، پالس احساس نیاز داده است. حتی اگر طرف مقابل حسن نیت هم داشته باشد، هزینه‌های بیشتری به ما تحمیل می‌کند و منافع کمتری به ما می‌رساند؛ لذا اصل مذاکره یک «تئوری بازی» است. در تئوری بازی، ارتباطات نقش دارند. باید بدانید که چه می‌دهید و چه می‌گیرید. در این مواقع، پنهان کردن نقاط ضعف و آشکارسازی نقاط قوت، برگ برنده خواهد بود. این باعث قوی‌تر شدن شما خواهد شد. این یک اصل اقتصادی است که می‌توان به مذاکره تعمیم داد.

وی در پایان گفت: بنابراین برای یک مذاکره موفق، اولا نباید عجله کرد، ثانیا باید اطلاعات ضعف را به صورت محرمانه حفظ کرد و اجازه انتشار آن را نباید داد. ثالثا نقاط قوات کشور را یکصدا بزرگنمایی کرد. این را هم باید تاکید کرد که می‌توان در ایام مذاکره برخی اطلاعات و آمار مهم کشور را منتشر نکرد تا مذاکره نتیجه مطلوب‌تری داشته باشد. باید بدانیم که طرف مقابل باهوش، هوشیار و دارای اطلاعات و دانش کافی هم نسبت به خود و هم نسبت به ماست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: رضا غلامی ، مذاکره ، وین ، برجام لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000O92

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: رضا غلامی مذاکره وین برجام تئوری بازی طرف مقابل هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۶۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست

به نظر می‌رسد شرکت اپل مذاکرات خود با شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) را برای ساخت یک چت‌بات برای آیفون از سر گرفته است. البته این شرکت همچنان با گوگل نیز در حال مذاکره است.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش جدیدی که در بلومبرگ منتشر شده است، شرکت اپل مذاکرات خود را با شرکت اوپن‌ای‌آی که سازنده ربات گفتگوگر مشهور ChatGPT است، برای تقویت برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی که در سیستم عامل iOS ۱۸ می‌آیند، از سر گرفته است.

به گفته مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ، اپل همچنین در حال ساخت مدل‌های زبان بزرگ خود است تا برخی از ویژگی‌های iOS ۱۸ را تقویت کند، اما مذاکراتش با اوپن‌ای‌آی روی توسعه یک ویژگی ترکیبی چت و جستجو متمرکز است.

همچنین گزارش شده است که اپل در حال مذاکره با گوگل برای مجوز گرفتن برای استفاده از مدل هوش مصنوعی جمینای(Gemini)، چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل برای iOS ۱۸ است.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که این مذاکرات هنوز ادامه دارد و هیچ چیز هنوز مشخص نیست، چرا که اپل هنوز تصمیم نهایی در مورد اینکه از کدام یک بهره ببرد را نگرفته است.

شرکت اپل تاکنون به شکل قابل توجهی در مورد تلاش‌های خود در حوزه هوش مصنوعی سکوت کرده است، آن هم در حالی که بقیه شرکت‌ها وارد یک مسابقه داغ بر سر توسعه هوش مصنوعی شده‌اند. در هر صورت اپل به اندازه نشانه‌هایی را فاش کرده که نشان می‌دهد به زودی اقدامی در این باره انجام می‌دهد.

زمانی که این شرکت درآمد خود را در ماه فوریه اعلام کرد، تیم کوک مدیر عامل اپل گفت که این شرکت به کار و سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی ادامه می‌دهد و هیجان زده است که جزئیات کار در حال انجام خود را در این زمینه در اواخر امسال به اشتراک بگذارد.

اپل ادعا کرده است که مک‌بوک ایر M۳ جدید که ماه گذشته آن را عرضه کرد، بهترین لپ‌تاپ مصرف‌کننده جهان برای هوش مصنوعی است و ظاهراً در اواخر سال جاری عرضه لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را آغاز خواهد کرد.

اپل همچنین اوایل هفته گذشته تعداد انگشت شماری از مدل‌های زبان بزرگ منبع‌باز را منتشر کرد که برای اجرا به صورت محلی بر روی دستگاه‌ها و نه در فضای ابری طراحی شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل در آیفون‌ها و سایر دستگاه‌های آن چگونه خواهد بود.

هوش مصنوعی مولد هنوز غیر قابل اعتماد و غیر مسئول است و گجت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برخی فاجعه و برخی دیگر ارزشمند نشان داده‌اند.

به هر حال ما در تاریخ ۱۰ ژوئن که رویداد اپل برگزار می‌شود، درباره همه این چیزها بیشتر خواهیم فهمید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • ببینید | روایتی از آنچه در جلسه آغازین دور جدید دادگاه منافقین گذشت
  • (عکس) هزینه ۱۲۵ میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم