Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی گفت: معاونین فرهنگی و نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه ها می توانند در هدایت تفکر آزاد اندیشی دانشجویان کمک کننده باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا افشار به تشریح اهمیت آزاداندیشی و برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها پرداخت و گفت: اصولا آزاد اندیشی جزء ذات آموزه های دینی ما است و افراد بر اساس این آموزه ها می توانند آنچه را که اعتقاد دارند به زبان بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین جهت فضای علم اندوزی و دانشگاهی ما نیازبه آزاد اندیشی دارد.


وی در ادامه تصریح کرد: ممکن است ما اجبار کنیم فردی حرفی را از روی اجبار بزند اما در دل و افکار او همان چیزی خواهد بود که به آن اعتقاد دارد و در افکار افراد نمی شود اجبار انجام داد، مگر اینکه آن فرد داده ها و یا یافته هایی را پیدا کند که بر اساس آن داده ها دست از موازین قبلی خود بردارد (لا اکراه فی الدین). بنابراین آزاداندیشی یک ریشه دینی و مذهبی دارد و یکی از مباحث مهم جامعه به شمار می رود.

افشار همچنین به محدودیت های مسیر آزاداندیشی اشاره کرد و تاکید کرد: اینکه ما بتوانیم اندیشه های خود را آزادانه بیان کنیم یک جنبه اجتماعی، فرهنگی و امنیتی دارد. چرا که جامعه به منظور حفظ امنیت و آرامش مردم نمی تواند اجازه دهد هر فکر و اندیشه ای که تضعیف کننده امنیت  مردم و نظام است را بزند. در این شرایط این سوال پیش می آید که موضوع آزاداندیشی چه تکلیفی خواهد داشت؟

این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان کرد: باید در محیط های علمی و دانشگاهی و حوزه های علمیه امکان آزاداندیشی وجود داشته باشد. اگرچه این موضوع در حوزه های علمیه نهادینه شده است و مباحثه هایی بین طلاب صورت می گیرد. طلاب در خصوص موضوع مورد بحث دنبال حق و حقیقت هستند.

افشار اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که ما در برگزاری کرسی های آزاداندیشی دانشجویان داریم این است که ممکن است پیگیری حق و حقیقت در برگزاری این کرسی ها مورد کم توجهی قرار بگیرد و افکاری بخواهد برای آن غلبه پیدا کند. به همین دلیل در کنار راه اندازی کرسی های آزاداندیشی باید افراد صاحب نظر نیز وجود داشته باشند تا بتوانند ابعاد و مباحثی که مورد بررسی قرار می گیرد را نقد کنند و دانشجویان نیز در این فرآیند به این حقایق لازم دست پیدا کنند. به خصوص اینکه عده ای تصور می کنند در کرسی های آزاداندیشی باید مباحث سیاسی مطرح شود. در صورتیکه این تفکر اشتباه است و ما مباحث بسیاری در دانشگاه ها داریم که هنوز دانش بشری به آن نیاز دارد.

وی با بیان اینکه معاونین فرهنگی و نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه ها می توانند در هدایت تفکر آزاد اندیشی دانشجویان کمک کنند، افزود: بی توجهی به این موضوع ممکن است موجب ناکامی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها شود در حالی که توجه به شکل گیری بصیرت سیاسی در دانشگاه ها امری بسیار مهم است و کرسی های آزاداندیشی می تواند به شکل گیری بصیرت دانشجویان کمک کند.

رییس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی تاکید کرد: در مقطعی تفکرات دوم خرداد در دانشگاه رواج پیدا کرده بود و این جریان توانسته بود یک دولت سیاسی روی کار بیاورد و حتی موازین تندی علیه مسئولین، رهبری، امام و نظام داشتند به همین جهت این جریان  که جزئی از تاریخ انقلاب ما هستند. باید پاسخگوی اعمال خود  باشند. چرا که این جریان و تفکر علی رغم اینکه دولت را در اختیار گرفتند نتوانستند وظایف خود را انجام دهند و صرفا شعارهایی مطرح می کردند در حالی که کارآمدی لازم برای اجرایی کردن برنامه های کشور را نداشتند. 

افشار همچنین یادآور شد: در آن شرایطی که تفکر دوم خردادی ها در دانشگاه ها قالب بود ما نیز آزاداندیشی در دانشگاه ها تاکید داشت هر کسی هر دیدگاهی که دارد را بیان کند اگر چه این رویکرد منطقی بود اما مشکلی که وجود داشت این بود که یک طرفه هدایت می شد و افراد در این جریان یک سویه اسلام، انقلاب، آموزه های دینی و اعتقادات مردم را زیر سوال می بردند در صورتی که این آزاداندیشی نیست. در دیدگاه آزاداندیشی طرفین باید امکان بیان نظرات خود را داشته باشند.

این استاد دانشگاه در پایان اضافه کرد: ما برای حل مشکل جریان یک سویه در دانشگاه ها  برنامه ای ترتیب دادیم و از آیت الله مصباح یزدی که در مباحث شناختی و ... فعالیت داشتند درخواست کردیم مباحث را به دانشجویان آموزش دهند تا آنها بتوانند آشنایی پیدا کنند و فضای دانشگاه ها نیز یکطرفه نباشد. حدود 200 نفر دانشجوی دختر و 200 دانشجوی پسر از دانشگاه های سراسر کشور به مدت دو ماه  به اردوگاه سید الشهدا  در جاده آبعلی دعوت شدند و این دوره ها را گذراندند و پس از این برنامه فضای دانشگاه ها تغییر پیدا کرد و این حرکت موجب شد طی دوره های بعدی شرایطی به وجود بیاید که دانشجویان نیز در برابر آن جریان حرف داشته باشند و آزادی بیان یکطرفه نباشد. این دوره تحت عنوان ولایت در دوره های بعدی ادامه داشت امیدواریم این دوره های معرفتی امروز هم  ادامه داشته باشد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: گفتمان آزاداندیشی کرسی های آزاداندیشی کرسی آزاداندیشی آزاداندیشی اندیشی در دانشگاه ها کرسی های آزاداندیشی کرسی های آزاد آزاد اندیشی کرسی ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۷۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت:با وجود اینکه اعتراضات دانشجویی در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز پیرامون مسئله غزه در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

علی اصغر بهجتی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین در جهان گفت: از شروع اولین حمله و غصب خاک فلسطین توسط رژیم صهیهونیستی بیش از ۷ دهه می‌گذرد و تا به امروز محور‌های مقاومت منطقه با همراهی و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران به ایستادگی و مقابله با این رژیم کودک کش پرداخته اند.

وی افزود: حال برای ما دیدگاه فراملی امام خمینی (ره) که فرمودند: «باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» با اوج گرفتن آرمان و گفتمان مقاومت و آزادی خواهی غزه در مرکز و قلب فتنه، در آمریکا و در مهمترین بستر روشنفکری و جریان سازی، در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان و اساتیدی که با ایمان و باور قلبی به تجمع و اعتراض نسبت به سیاست‌ها و اقدامات ضد انسانی و ددمنشانه اسرائیل پرداختند، بیش از پیش آشکارتر می‌شود.

او تاکید کرد: این رخداد بیانگر گوشه‌ای از بلند نظری و وسعت دید امام عظیم الشأن است.

 بهجتی تصریح کرد: اینک که مسئله آزادی فلسطین و جلوگیری از نسل کشی در غزه به مهمترین خواسته عمومی جهانیان تبدیل شده، شاهد این هستیم که سرکوب وحشیانه آزادی بیان در جایی اتفاق می‌افتد که خود را مهد آزادی بیان و مصلح بین المللی می‌داند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت: با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

او افزود: با این حال تمام مجامع جهانی در نقطه‌ای که جریان بین المللی ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگر به حد مطلوب و گستردگی وسیعی رسیده، باید با یکپارچگی و حمایت قاطعانه از جریان دانشجویی در برابر سرکوب‌ها در صحنه حاضر شوند.

وی اظهار کرد:، اما در آخر با به میدان آمدن جدی جنبش‌های حامی فلسطین در جوامع غربی تکلیف کشور‌های منطقه من جمله کشور‌های عرب نشین و حکامشان در عرصه مقابله با رژیم منحوس اشغالگر روشن‌تر از گذشته می‌شود؛ و دیپلمات‌های بین المللی باید علاوه بر حمایت کردن جریان مقاومت در سراسر جهان، به فشار نسبت به کشور‌های سکوت کرده و وادار کردن آنان نسبت به تعیین موضع عملی و صحیح، روی بیاورند.

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • خیزش جنبش اصیل دانشجویی در آمریکا
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است